سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون براساس وظایف نظارتی به بررسی مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور ورود کرده است، گفت: استدلال‌ها در این درخواست همگی علمی و کارشناسی هستند و هدف از آن حمایت از عدالت آموزشی بوده و نه شوی رسانه‌ای یا سیاسی است.

پیشنهاد تعیین «روز اقتصادی مجلس» برای تمرکز بر مسائل معیشتی مردم

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح دیدار اخیر خود با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این دیدار، برخلاف جلسات گذشته که موضوعات استانی مطرح می‌شد، چند محور ملی و کلان در حوزه آموزش‌وپرورش و نظام تعلیم‌وتربیت کشور مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: پنج محور اصلی این نشست شامل مصوبه تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم، تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و کار معین، ساماندهی معلمان غیررسمی، اصلاح آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش و افزایش سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بود که با هدف ارتقای عدالت آموزشی و ساماندهی وضعیت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش مطرح شد.

تأکید مجلس بر اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل

عظیمی‌راد تأکید کرد: در خصوص مصوبه تأثیر قطعی معدل، نامه‌ای با امضای ۱۹۵ نماینده مجلس شورای اسلامی به ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شد تا با حمایت رئیس مجلس، تصمیم نهایی برای مثبت شدن تأثیر معدل پایه یازدهم اتخاذ شود و این موضوع برای همیشه از حالت تعلیق خارج گردد.

ورود مجلس به موضوع کنکور در چارچوب وظیفه نظارتی

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون براساس وظایف نظارتی به بررسی مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور ورود کرده است، تصریح کرد: استدلال‌ها در این درخواست همگی علمی و کارشناسی هستند و هدف از آن حمایت از عدالت آموزشی بوده و نه شوی رسانه‌ای یا سیاسی است.

پیگیری تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریس و قراردادی

وی در ادامه اظهار کرد: درباره وضعیت معلمان حق‌التدریس و نیروهای قراردادی نیز نامه‌ای به رئیس مجلس ارائه شد تا با پیگیری از دولت، سازمان برنامه و بودجه مکلف به اجرای مصوبه تبدیل وضعیت این نیروها شود. معلمان حق‌التدریس از نظر میزان تعهد و عملکرد تفاوتی با معلمان رسمی ندارند و لازم است حقوق و امنیت شغلی آن‌ها تضمین شود. در آینده نزدیک نیز نامه‌ای به امضای نمایندگان در خصوص حل مسئله معلمان، به‌ویژه حق‌التدریس آزاد، خدمت رئیس مجلس ارسال خواهد شد.

ساماندهی معلمان غیررسمی با رویکرد عدالت‌محور

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: در بحث ساماندهی معلمان غیررسمی شامل نیروهای نهضتی و پیش‌دبستانی نیز پیشنهاد شد که تعیین‌تکلیف این گروه‌ها با نگاه عدالت‌محور و متناسب با نیاز واقعی آموزش‌وپرورش انجام گیرد تا از انباشت نیرو و بی‌نظمی در نظام استخدامی جلوگیری شود.

تدوین قانون جدید برای برگزاری آزمون‌های استخدامی

وی همچنین از ارائه طرح قانونی برای اصلاح فرآیند برگزاری آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش خبر داد و گفت: مقرر شده است با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، قانون جدیدی برای نحوه برگزاری آزمون‌ها تدوین شود تا از بروز خطا و نارضایتی در ارزیابی‌ها جلوگیری گردد.

عظیمی‌راد در مورد دیدگاه رئیس مجلس در راستای تعیین تکلیف معلمان در طرح‌های مختلف، گفت: دکتر قالیباف با رویکرد کمیسیون آموزش موافق بودند اما تأکید داشتند که در کنار ساماندهی نیروی انسانی، کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود. ایشان معتقدند بخشی از امکانات دانشگاه‌های پیام‌نور غیرفعال در شهرهای مختلف باید به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود تا ظرفیت تربیت معلم توانمند افزایش یابد.

تشکیل گروه مشاوران آموزش‌وپرورش در کنار رئیس مجلس

 وی در ادامه افزود: یکی از پیشنهادهای مهم مطرح‌شده، تشکیل گروه مشاوران آموزش‌وپرورش در کنار ریاست مجلس بود تا با حضور نمایندگان دغدغه‌مند این حوزه، جلسات مستمر با وزیر آموزش‌وپرورش برگزار و پیشنهادهای کارشناسی به اجرا برسد. رئیس مجلس از این طرح استقبال می‌کنند و وعده حمایت جدی دادند.

پیشنهاد تعیین «روز اقتصادی مجلس» برای تمرکز بر معیشت مردم

عظیمی‌راد در پایان خاطرنشان کرد: در این نشست همچنین پیشنهاد شد یکی از روزهای کاری مجلس به عنوان «روز اقتصادی مجلس» تعیین شود تا با تمرکز بر مباحث معیشتی و اقتصادی مردم، هماهنگی بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ایجاد شود. این پیشنهاد با هدف ارتقای نقش نظارتی مجلس در مسائل اقتصادی مطرح شد و قرار است در صورت موافقت هیأت رئیسه، بررسی کارشناسی آن در دستور کار قرار گیرد. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha