عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها ناشی از مدیریت نادرست است، گفت: وزارت علوم باید پاسخگو باشد که این هدر رفت سرمایه انسانیِ تحصیل‌کرده که اکنون در قالب صندلی‌های خالی دیده می‌شود، چگونه به وجود آمده و این سوءمدیریت چگونه جبران قابل خواهد شد.

سوءمدیریت آموزشی عامل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها/ سیاست‌های غلط، کشور را با کمبود متخصص روبرو می‌کند

سید ابوالحسن مصطفوی غمام عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت درباره کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه از یک‌میلیون‌ و هفتصد هزار نفر به نهصد هزار نفر، گفت: سیاست‌های اشتباه در حوزه آموزش کشور باعث شده امروز بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی بماند. به‌عنوان مثال، در سال‌های گذشته رشته‌هایی در دانشگاه‌ها ایجاد شده که امروز هیچ نیاز واقعی به آنها نیست و حتی با آمایش منطقه‌ای آن نواحی هم‌خوانی ندارند.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها ناشی از مدیریت نادرست است، افزود: وزارت علوم باید پاسخگو باشد که این هدر رفت سرمایه انسانیِ تحصیل‌کرده که اکنون در قالب صندلی‌های خالی دیده می‌شود، چگونه به وجود آمده و این سوءمدیریت چگونه جبران خواهد شد.

نیازسنجی منطقه‌ای: کلید رفع مشکلات آموزش عالی

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاه‌های هر کشور باید بر اساس نیازهای منطقه‌ای پذیرش دانشجو داشته باشند؛ به‌عنوان مثال، در یک شهرستان کوچک چند دانشگاه فقط اقدام به پذیرش دانشجو در رشته حسابداری می‌کنند، در حالی که آن منطقه به این تعداد فارغ‌التحصیل رشته حسابدار نیاز ندارد؛ یا در استانی کویری اقدام به پذیرش دانشجو در رشته شیلات می‌شود. اگر رشته‌های موردنیاز هر منطقه به‌درستی تعیین و ایجاد می‌شد، امروز کشور با کمبود متخصص روبه‌رو نبود و صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها به معضل تبدیل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه سوءمدیریت در آموزش عالی گاهی باعث ترک تحصیل دانشجویان می‌شود، اظهار داشت: این مسئله ضربه سنگینی به کشور وارد خواهد کرد. کمیسیون آموزش مجلس برای رفع این مشکل در ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت، به موضوع مشارکت در ارائه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی توجه کرده است. طبق این ماده قانونی، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است آیین‌نامه اجرایی «باز طراحی و توسعه رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوره دوم متوسطه» را مبتنی بر آمایش، آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های هنرستان‌ها، با مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و اتحادیه‌های حرفه‌ای تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

مصطفوی با اشاره به اینکه قرار نیست همه ورودی‌های دانشگاه‌ها پزشک یا مهندس شوند، اظهار داشت: برنامه‌ریزی پذیرش دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که بیشتر رشته‌های برتر در مراکز استان‌ها متمرکز شده و شرایط اقلیمی مناطق مختلف نادیده گرفته شده است. دانشجویان در شهری دور از شرایط واقعی زندگی خود تحصیل می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی بدون مهارت متناسب با منطقه خود به شهرشان بازمی‌گردند.

ارتباط دانشگاه با صنعت: راهی به سوی اشتغال جوانان

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش تلاش می‌کند با طرح تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مسیر اشتغال جوانان پس از فارغ‌التحصیلی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های نادرست آموزش عالی اصلاح نشود، نه ‌تنها شاهد هدررفت بودجه خواهیم بود، بلکه در آینده نزدیک با کمبود متخصص روبه‌رو می‌شویم و این مسئله برای کشور خسارت‌بار است.

مصطفوی در پایان تصریح کرد: امروز نخبگانی از مناطق محروم در برترین دانشگاه‌های کشور، از جمله صنعتی شریف، حضور دارند اما پس از تحمل هزینه‌های بسیار و فارغ‌التحصیلی به استان خود بازمی‌گردند و با بیکاری مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی نخبه ایرانی ناچار به مهاجرت است. این سیاست‌های اشتباه باید اصلاح شود؛ مدیران دانشکده‌ها دچار کم‌کاری هستند و باید هرچه سریع‌تر برای اصلاح این روند اقدام کنند./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha