عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به کاهش تمایل جوانان برای ورود به دانشگاه‌ها، عوامل جمعیتی و تغییر اولویت‌های شغلی را از دلایل اصلی این روند دانست و نسبت به پیامدهای بیکاری فارغ‌التحصیلان هشدار داد.

تحلیل کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه؛ از تحولات اجتماعی تا عدم جذابیت تحصیلات آکادمیک

انا عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در مورد کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه از یک میلیون و هفتصد هزار نفر به نهصد هزار نفر، گفت: عدم تمایل ورود جوانان به دانشگاه‌ها را نمی‌توان ناشی از سیاستگذاری سازمان‌ها و نهادها دانست، البته باید در نظر گرفت هرم سنی کشور همچون گذشته نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه کمی دانشگاه‌ها از گذشته، افزود: رشد کمیت دانشگاه‌ها از گذشته تاکنون متناسب با جمعیت جوانان کشور نبوده است؛ در دوره‌ای از زمان با کمبود دانشگاه مواجه بودیم و امروز با کاهش جمعیت متقاضیان ورود به دانشگاه روبرو هستیم؛ شاید در سال‌های پیش‌رو این جمعیت رشد داشته باشد. در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزی کشور ۱۷ میلیون نفر است، در حالی که طی ۱۲ سال گذشته این تعداد به ۱۱ میلیون نفر می‌رسید.

نسل جدید مسیر اشتغال را در صندلی دانشگاه نمی‌داند

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، کاهش جذابیت رشته‌های دانشگاهی را از دلایل دیگر خالی بودن صندلی دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: در گذشته جوانان ورود به دانشگاه را بهترین مسیر کسب درآمد می‌دانستند، نسل امروز بر این باور رسیده‌ است که تنها مسیر اشتغال در تحصیلات آکادمی خلاصه نمی‌شود.

فیاضی با تاکید بر اینکه ورود به بازار کار عاملی شده تا دانش‌آموزان بعد از دیپلم تمایلی به تحصیلات آکادمیک نداشته باشند، ادامه داد: دسترسی به اشتغال در سطوح پایین‌تر رخ می‌دهد، به ویژه در شرایطی که شاهد رونق مشاغل مجازی هستیم و در دوره متوسطه اول و دوم هدایت تحصیلی به گونه‌ای انجام می‌شود که دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارت‌آموزی هنرستان‌ها و کار و دانش روی می‌آورند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، وجود فارغ‌التحصیلان بیکار را در کشور فاجعه دانست و تصریح کرد: امروز بسیاری از جوانان که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، نمی‌توانند وارد بازار کار شوند؛ این موضوع تبعات فراوانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

فیاضی با بیان اینکه کمیت ورود به دانشگاه‌های کشور تاثیری در رشد و توسعه علمی در سطح ملی و بین‌المللی ندارد، یادآور شد: کمیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌تواند بیانگر درجه و توسعه علمی کشور باشد؛ رشد علمی یعنی تولیدات پژوهشی که موجب تحول می‌شود؛ افزایش تعداد دانشجویان موجب پیشرفت کشور است اما در رشد علمی چندان تاثیری ندارد.

وی در ادامه افزود: خالی بودن صندلی دانشگاه‌ها حتی در دانشگاه‌های دولتی به نوعی نشان‌دهنده بی‌نیازی جوانان به آموزش است، چرا که آن‌ها  احتیاجات خود را در بازار کار پیدا می‌کنند و نیازی به تحصیل نمی‌بینند. /

پاین پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha