فرشاد ابراهیمپور نورآبادی نایبرئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ویدئوی منتشر شده از رفتار نامناسب ناظم یکی از مدارس شهرستان رباطکریم به خبرنگار خانه ملت، گفت: رفتار نادرست صورتگرفته در این مدرسه قابل توجیه نیست و با شأن محیط آموزشی و اصول تربیتی کشور مغایرت دارد، مدرسه باید محل آرامش، گفتوگو و رشد شخصیت دانشآموزان باشد، نه صحنه بروز هیجانات یا خشونت؛ این حادثه، هرچند فردی باشد؛ اما ریشه در ضعف مهارتهای رفتاری و کمبود آموزشهای تخصصی در میان کادر آموزشی دارد.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بازنگری ساختار تربیتی و مدیریتی مدارس، افزود: با اعلام وزارت آموزش و پرورش کمیته ویژهای برای بررسی حادثه، تشکیل شده و ناظم مربوطه نیز از محیط آموزشی کنار گذاشته شده است، این اقدام در جای خود مثبت است، اما برخورد موردی نمیتواند مسئله را حل کند. لازم است ساختار تربیتی و مدیریتی مدارس بهصورت بنیادین بازنگری شود.
ابراهیمپور با بیان اینکه کمیسیون آموزش طی ماههای گذشته چندین مرتبه درباره ضعف نظام تربیتی و کمبود مشاور در حوزه روانشناسی در مدارس به وزارت آموزش و پرورش تذکر داده است، اظهار داشت: کمیسیون آموزش از طریق جلسات نظارتی و مکاتبات رسمی، بر لزوم طراحی دورههای مهارت ارتباطی، کنترل خشم و رفتار حرفهای برای معلمان و مدیران تأکید کرده است، اما متاسفانه اجرای این برنامهها هنوز بهصورت منسجم و فراگیر محقق نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه قوه مقننه در این زمینه صرفاً به تذکر اکتفا نمی کند، تصریح کرد: در صورت تداوم این روند، کمیسیون آموزش از ابزارهای قانونی خود از جمله تحقیق و تفحص، دعوت وزیر به کمیسیون و ارائه گزارش نظارتی به صحن علنی مجلس استفاده خواهد کرد تا وضعیت نظام تربیتی کشور سامان یابد؛ هدف از این اقدامات، برخورد تنبیهی نیست، بلکه ایجاد نظام پایدار و انسانی در مدیریت مدارس است.
تکرار رفتارهای هیجانی در مدارس اعتبار نظام آموزشی را تهدید میکند
نایبرئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه «تکرار چنین رفتارهایی، چه از سوی کارکنان مدرسه و چه از طرف دانشآموزان، میتواند اعتماد جامعه به نظام تعلیم و تربیت را تضعیف کند، گفت: دانشآموز باید احساس امنیت و احترام کند و معلم نیز نیازمند حمایت روانی و آموزشی است تا بتواند در شرایط دشوار رفتاری، حرفهای و خونسرد عمل کند.
وی با تاکید بر اینکه مجلس به ضعف نظام مشاورهای مدارس ورود میکند، اظهار داشت: مجلس در کنار پیگیری این پرونده خاص، طرحی برای تقویت مهارتهای روانی و ارتباطی فرهنگیان را در دستور کار دارد تا رفتارهای هیجانی و ناهنجار در مدارس به حداقل برسد. اگر آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی کند، ما بهعنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم ورود جدیتری داشته باشیم.
نایبرئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت فراتر از آموزش علمی است؛ یعنی ساختن شخصیت و روح انسان؛ هرگونه بینظمی یا رفتار غیر تربیتی از سوی مسئولان مدارس، چهره کل سیستم را زیر سوال میبرد، مجلس از آموزش و پرورش انتظار دارد با اصلاح آییننامهها، آموزش معلمان و فعالسازی واحدهای مشاوره، از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند و اعتماد عمومی را به فضای مدرسه بازگرداند. /
پایان پیام
نظر شما