نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حادثه اخیر در یکی از مدارس رباط‌کریم، ضمن محکوم‌کردن رفتار نامناسب ناظم با دانش‌آموز، از ضعف نظام تربیتی و مشاوره‌ای مدارس انتقاد کرد و گفت: اگر آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی کند، ما به‌عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم ورود جدی‌تری داشته باشیم.

تقویت مهارت‌های روانشناختی معلمان برای جلوگیری از تکرار رفتارهای ناهنجار

فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ویدئوی منتشر شده از رفتار نامناسب ناظم یکی از مدارس شهرستان رباط‌کریم به خبرنگار خانه ملت، گفت: رفتار نادرست صورت‌گرفته در این مدرسه قابل توجیه نیست و با شأن محیط آموزشی و اصول تربیتی کشور مغایرت دارد، مدرسه باید محل آرامش، گفت‌وگو و رشد شخصیت دانش‌آموزان باشد، نه صحنه بروز هیجانات یا خشونت؛ این حادثه، هرچند فردی باشد؛ اما ریشه در ضعف مهارت‌های رفتاری و کمبود آموزش‌های تخصصی در میان کادر آموزشی دارد.

نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بازنگری ساختار تربیتی و مدیریتی مدارس، افزود: با اعلام وزارت آموزش و پرورش کمیته ویژه‌ای برای بررسی حادثه، تشکیل شده و ناظم مربوطه نیز از محیط آموزشی کنار گذاشته شده است، این اقدام در جای خود مثبت است، اما برخورد موردی نمی‌تواند مسئله را حل کند. لازم است ساختار تربیتی و مدیریتی مدارس به‌صورت بنیادین بازنگری شود.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه کمیسیون آموزش طی ماه‌های گذشته چندین مرتبه درباره ضعف نظام تربیتی و کمبود مشاور در حوزه روانشناسی در مدارس به وزارت آموزش و پرورش تذکر داده است، اظهار داشت: کمیسیون آموزش از طریق جلسات نظارتی و مکاتبات رسمی، بر لزوم طراحی دوره‌های مهارت ارتباطی، کنترل خشم و رفتار حرفه‌ای برای معلمان و مدیران تأکید کرده است، اما متاسفانه اجرای این برنامه‌ها هنوز به‌صورت منسجم و فراگیر محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه قوه مقننه در این زمینه صرفاً به تذکر اکتفا نمی کند، تصریح کرد: در صورت تداوم این روند، کمیسیون آموزش از ابزارهای قانونی خود از جمله تحقیق و تفحص، دعوت وزیر به کمیسیون و ارائه گزارش نظارتی به صحن علنی مجلس استفاده خواهد کرد تا وضعیت نظام تربیتی کشور سامان یابد؛ هدف از این اقدامات، برخورد تنبیهی نیست، بلکه ایجاد نظام پایدار و انسانی در مدیریت مدارس است.

تکرار رفتارهای هیجانی در مدارس اعتبار نظام آموزشی را تهدید می‌کند

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه «تکرار چنین رفتارهایی، چه از سوی کارکنان مدرسه و چه از طرف دانش‌آموزان، می‌تواند اعتماد جامعه به نظام تعلیم و تربیت را تضعیف کند، گفت: دانش‌آموز باید احساس امنیت و احترام کند و معلم نیز نیازمند حمایت روانی و آموزشی است تا بتواند در شرایط دشوار رفتاری، حرفه‌ای و خونسرد عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس به ضعف نظام مشاوره‌ای مدارس ورود می‌کند، اظهار داشت: مجلس در کنار پیگیری این پرونده خاص، طرحی برای تقویت مهارت‌های روانی و ارتباطی فرهنگیان را در دستور کار دارد تا رفتارهای هیجانی و ناهنجار در مدارس به حداقل برسد. اگر آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی کند، ما به‌عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم ورود جدی‌تری داشته باشیم.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت فراتر از آموزش علمی است؛ یعنی ساختن شخصیت و روح انسان؛ هرگونه بی‌نظمی یا رفتار غیر تربیتی از سوی مسئولان مدارس، چهره کل سیستم را زیر سوال می‌برد، مجلس از آموزش و پرورش انتظار دارد با اصلاح آیین‌نامه‌ها، آموزش معلمان و فعال‌سازی واحدهای مشاوره، از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند و اعتماد عمومی را به فضای مدرسه بازگرداند. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha