سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از کندی و کم‌کاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در اجرای برنامه هفتم توسعه انتقاد کرد و گفت: عملکرد این دستگاه‌ها در سال اول برنامه هفتم مطابق انتظارات نبوده و نیازمند اصلاح فوری است.

عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در اجرای قانون برنامه هفتم/ گزارش کم کاری به کمیسیون برنامه و بودجه و صحن مجلس ارسال می‌شود

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۳ مهرماه) کمیسیون را ارائه داد و گفت: در این نشست، گزارش شورای عالی راهبری برنامه درباره عملکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت در سال اول و برنامه سال آینده، به‌همراه سند پشتیبان بودجه و تأمین مالی قانون برنامه هفتم، مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات برنامه هفتم توسعه افزود: از مجموع ۱۰۱ حکم و ۱۰ فصل برنامه، تنها دو آیین‌نامه از ۱۶ آیین‌نامه و دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش باید ابلاغ می‌کرد، اجرایی شده است و مابقی هنوز به تصویب کمیسیون‌های تخصصی دولت نرسیده‌اند. این آمار نشان می‌دهد عملکرد وزارتخانه با سرعت و دقت مورد انتظار هماهنگ با قانون برنامه هفتم نبوده و مغایر با سخنان رئیس جمهور در خصوص برنامه هفتم پیشرفت است.

عظیمی‌راد ادامه داد: آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تأیید می‌کند که عملکرد دولت در این حوزه مطابق برنامه هفتم نبوده و این امر جای اعتراض دارد. مقرر شد رئیس کمیسیون این کم‌کاری‌ها را به کمیسیون برنامه و بودجه و صحن مجلس گزارش دهد.

وی همچنین درباره عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای، گفت: این سازمان سه حکم مهم دارد، از جمله تدوین سند جامع مهارت‌های غیررسمی، اما هیچ‌یک از این احکام هنوز اجرایی نشده است و تدوین آیین‌نامه‌ها تنها از حدود دو ماه پیش آغاز شده که زمان‌بر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشاهده این روند در سال اول برنامه هفتم، مشابه تجربه برنامه‌های پنج‌ساله گذشته است که اغلب ۱۰ تا ۳۰ درصد اجرا شده‌اند و این کم‌کاری می‌تواند خسارات جدی برای کشور ایجاد کند.

عظیمی‌راد در پایان تصریح کرد: با وجود قدردانی از تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای، انتظار داریم عملکرد این دو دستگاه اصلاح شود تا امکان رصد و ارزیابی عملکرد در پایان سال فراهم گردد. کمیسیون آموزش، ضمن اعلام اعتراض، گزارش‌ها را به کمیسیون برنامه و بودجه و صحن مجلس ارسال خواهد کرد تا تسریع در اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های برنامه هفتم پیگیری شود. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha