فرشاد ابراهیمپور نورآبادی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به سهمیههای گسترده دانشگاهی، گفت: سهمیهها تنها محدود به ایثارگران نیست؛ شامل سهمیه مناطق، بومیگزینی، بهیاران و حتی مناطق آسیبدیده از بلایا میشود؛ وقتی بخش زیادی از ظرفیت دانشگاهها با سهمیه پر میشود، طبیعی است که نگرانی درباره عدالت آموزشی و کیفیت علمی ایجاد شود.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تأثیر سهمیهها بر انگیزه داوطلبان آزاد، افزود: کاهش ظرفیت رقابت آزاد، احساس نابرابری و سرخوردگی ایجاد میکند؛ سهمیه مناطق برای عدالت آموزشی طراحی شده، اما لازم است مسیرهای حمایتی ویژهای برای استعدادهای برتر آزاد در نظر گرفته شود، از جمله افزایش ظرفیت رشتههای پرتقاضا و بورسیههای علمی.
ابراهیمپور نورآبادی درباره همخوانی سهمیهها با نیازهای بازار کار علوم پزشکی، تاکید کرد: بازار کار علوم پزشکی به کیفیت علمی و مهارت نیاز دارد، نه صرفاً سهمیه؛ اعمال سهمیه بدون توجه به توان علمی و علاقه واقعی افراد، تعادل بازار کار را به هم میزند، اما با ارزیابی علمی جدی، هم عدالت اجتماعی و هم کیفیت حرفهای تأمین خواهد شد.
وی با اشاره به تفاوت علمی میان دانشجویان سهمیهای و آزاد، اظهار کرد: در بدو ورود تفاوتهایی دیده میشود، اما بسیاری از دانشجویان سهمیهای در طول تحصیل با تلاش و حمایت دانشگاهها این فاصله را جبران میکنند، مسئله حذف سهمیه نیست، بلکه تقویت برنامههای جبرانی و آموزشی برای یکی کردن کیفیت است.
راهکارهای پیشنهادی کمیسیون آموزش: بهبود کیفیت و شفافسازی ظرفیتها
ابراهیمپور در تشریح اقدامات پیشنهادی کمیسیون آموزش، یادآور شد: شفافسازی ظرفیتها، تعیین حد نصاب علمی، اجرای دورههای تقویتی، بازنگری دورهای سهمیهها و ایجاد ظرفیت مازاد در رشتههای پرمتقاضی از جمله راهکارهایی است که دنبال میکنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید راهکار اساسی برای پذیرش در رشتههای پر متقاضی همچون پزشکی و دندانپزشکی ارائه شود، گفت: سقف سهمیهها باید منطقی باشد و سهمیه مشخصی برای آزادهای ممتاز در نظر گرفته شود تا استعدادهای برتر محدود نشوند.
نایبرئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: سهمیههای دانشگاهی، فلسفه عدالت اجتماعی را دنبال میکنند، اگر مدیریت نشوند، میتوانند عدالت آموزشی و رقابت سالم را تحت تأثیر قرار دهند، از وزارت علوم و دانشگاهها درخواست داریم با شفافیت، حد نصاب علمی، برنامههای تقویتی و بازنگری دورهای، سهمیهها را در راستای اهداف کلان آموزش عالی کشور متوازن کنند. /
پایان پیام
نظر شما