نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید همانطور که در آلمان کتاب را در انتهای سال تحصیلی از دانش‌آموز پس می‌گیرند، در ایران هم باید برای این کار به منظور صرفه‌جویی در مصرف فرهنگ‌سازی شود.

لزوم فرهنگ‌سازی برای بازگرداندن کتب درسی در پایان سال تحصیلی/ نمی‌توان کتب کاغذی را حذف کرد

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به کمبود 40 درصدی کاغذ برای کتب درسی سال 98 درباره ایده الکترونیکی شدن کتب، گفت: نمی‌توان کتب درسی کاغذی را حذف کرد زیرا نه تنها خواندن کتاب بسیار راحت‌تر از خواندن صفحه مجازی است؛ بلکه این ایده با عدالت آموزشی منافات دارد.

نماینده مردم چالوس، کلاردشت و نوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا از فردی که مداد و دفتر ندارد و مایحتاج خود در این زمینه را از کمیته امداد و امثالهم تهیه می‌کند، می‌توان خواست امکاناتی مثل لپ تاپ و تبلت داشته باشد که از کتب الکترونیکی استفاده کند؛ این ایده همانند ماجرای حذف کنکور است که در شرایطی که همه به یک میزان از امکانات آموزشی و تحصیل برخوردار نیستند، بخواهیم با حذف کنکور توان علمی آنها را سنجش کنیم.

ایده الکترونیکی شدن کتب درسی؛ زیر سوال بردن عدالت آموزشی

وی اضافه کرد: این ایده‌ها جز آسیب و زیر سوال بردن عدالت آموزشی فایده ندارد؛ کمااینکه در بازدید از وضعیت مدارس در سفر به ژاپن که مهد تکنولوژی است، گزارش دادند که کلاس‌ها با وجود داشتن وسایل مجهز الکترونیکی ماهی یک بار از آنها استفاده می‌کنند و حتی هنوز از گچ و تخته استفاده می‌شود زیرا معتقدند انتقال پیام با گچ و تخته بهتر از وایت‌بورد است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زیرساخت مناسب و امکانات لازم برای اجرای ایده الکترونیکی شدن کتب درسی در تمام کشور وجود ندارد، از مسئولان خواست به دنبال راهکاری بهتری باشند و اضافه کرد: می‌توان با کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره جلسه گذاشت که چگونه می‌توان بحث چاپ و نشر و بازار کاغذ را فعال کرد و چه کارهایی باید در این زمینه انجام داد.

نباید هر سال محتوای کتب درسی را تغییر داد

احمدی لاشکی با تاکید بر اینکه باید کارهای اساسی‌تری انجام داد، به سفر مأموریتی خود به آلمان اشاره کرد و گفت: در آلمان، در انتهای سال تحصیلی، کتاب را از دانش‌آموز پس می‌گیرند و کسی که آن را پس ندهد باید جریمه پرداخت کند؛ یا اینکه دانش‌آموز حق ندارد در کتاب چیزی بنویسد؛ ضمن آنکه مثلا اگر آخرین صفحه کتاب شیمی سال هشتم، صفحه 120است، اولین صفحه کتاب شیمی سال نهم از صفحه 121 شروع می‌شود؛ این رویه‌ها و پیوستگی‌ها هم در نحوه مصرف مفید است و هم به روند آموزشی کمک می‌کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اینکه در ایران کتب مرتبا تغییر می‌کند و چیزی به آن اضافه و کم می‌شود و نهایتا در آخر سال دانش‌آموزان کتاب را پاره می‌کنند، انتقاد کرد و توضیح داد: برخی کارها صرفا توپ را در حوزه دیگر انداختن است؛ در خصوص بحران کاغذ و قیمت آن نیز هم راهکار اساسی پیگیری شود تا تامین اعتبار صورت گیرد و هم در حوزه فرهنگ‌سازی تلاش شود تا از دانش‌آموزان بخواهیم کتاب را برگردانند؛ ضمن آنکه مسئولان هر سال کتاب‌ها را تغییر ندهند./

پایان پیام

برچسب‌ها