خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/13 - 15:31
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

گلایه های نماینده زابل از عدم توجه به مشکلات سیستان

**نماینده مردم زابل،زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات عدیده منطقه سیستان و بلوچستان در زمینه آب و فاضلاب، بهداشت، محیط زیست و زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی از رئیس جمهور و برخی از وزرای کابینه دولت دهم انتقاد کرد.

"احمد علی کیخا" در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه انتخابیه خود به سر می برد و در حال سرکشی به مناطق مختلف این حوزه انتخابیه است، از برخی مشکلات موجود در منطقه و شنیده نشدن صدای نمایندگان مردم منطقه سیستان و بلوچستان برای رفع این مشکلات از رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر بهداشت، وزیر راه و ترابری و مسئولان سازمان محیط زیست گلایه کرد.

نماینده مردم زابل و زهک با عنوان کردن این مطلب که در روزهای گذشته جلسات متعددی با مدیران کل برخی نهادها در زابل داشته است، یکی از این دیدارها را مربوط به دیدار با مدیر کل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: در بخش آب و فاضلاب روستایی وضعیت نامناسبی داریم و تا این لحظه متاسفانه باوجود مساعدت هایی که از طرف کمیسیون کشاورزی برای حل مشکلات آب روستایی شده، توجه کافی از سوی وزارت نیرو به این موضوع نشده است.

کیخا با اشاره به این موضوع که در زمان برآورد طرح آبرسانی روستایی، سرانه آب مورد نیاز را کم برآورد کرده اند و به همین خاطر این میزان آب پاسخگوی نیاز مردم نیست، افزود: این طرح نیاز به یک سری اعتبارات کوتاه مدت دارد، ولی متاسفانه وزارت نیرو غفلت کرده است و من در بازگشت به تهران مراتب گلایه خودم را به رئیس جمهور و وزیر نیرو از بابت این مشکلات اساسی که در منطقه سیستان وجود دارد ابراز خواهم کرد.

وی همچنین با گلایه از وزیر راه و ترابری گفت: در چند سال گذشته چندین پروژه مربوط به وزارت راه و ترابری شروع شده، اما تامین اعتبار نشده است و در یک مورد دیگر نیز که  به کمربندی زابل مربوط می شود تملیک اراضی صورت نگرفته است و این موضوع موجب از دست رفتن زمین های عده ای از مردم فقیر منطقه شده و نارضایتی هایی را نیز بوجود آورده است.

 مدیریت غلط محیط زیست زابل را نابود کرده است

نماینده مردم زابل که نایب رئیسی کمیسیون کشاورزی مجلس را نیز بر عهده دارد، در انتقادی شدید از مسئولان بخاطر لطمه وارد کردن به محیط زیست این منطقه گفت: بارها گفته ام که مسئولان با بی سیاستی و بی کیاستی باعث تخریب تالاب و فضای سبز و محیط زیست اینجا شدند، با کانالی که در مرز و در دل دریاچه زدند، با برنداشتن سازه های کنترلی که مانع حرکت آب می شد، و با مدیریت نکردن بر مراتع وضع را به اینجا رساندند.

وی با عنوان این مطلب که خبر بدی در رابطه با اصرار وزارت نیرو برای راه اندازی خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان شنیده است، گفت: اگر بر سر این موضوع که غیر مسئولانه و غیر کارشناسی است اصرار شود، ما مجبوریم با کنار گذاشتن برخی ملاحظات به گفتگو با رسانه ها بنشینیم و برخی مطالب را با آنان در میان بگذاریم.

 گلایه از بدقولی وزیر بهداشت

کیخا همچنین با انتقاد شدید از وزیر بهداشت و با تاکید بر این مطلب گلایه فراوانی از وزیر بهداشت دارد، گفت: خانم دستجردی وقتی برای رای اعتماد به مجلس آمده بود چنان از وضعیت بهداشت منطقه سیستان ابراز نگرانی کرد و آن را مستحق حمایت دانست و قول داد تا در اولین سفرش به استان سیستان و بلوچستان بیاید، اما نیامد و این اولین بدقولی ایشان بود علاوه بر چیزهایی که بعدا بوجود آمد و توجهات کافی به مشکلات بهداشت در منطقه سیستان صورت نگرفت.

وی با بیان این که هزینه های بسیاری بواسطه حضور افاغنه در منطقه سیستان به شبکه بهداشت این منطقه تحمیل می شود، گفت: امیدوار بودیم وزیر بهداشت وقت و بودجه کافی برای حل مشکلات این منطقه در اختیار ما بگذارد و حالا سوال ما این است که چرا خانم دستجردی وقت برای شنیدن سخنان مردم سیستان ندارد.

توان تولید دو و نیم برابر برق مصرفی کشور در زابل وجود دارد

کیخا در بخشی از سخنان خود با اعلام رضایت از کارهای صورت گرفته در بخش برق، ضمن اعلام خبر دیدار با مدیر کل برق منطقه ای استان سیستان و بلوچستان، از مسئولان این حوزه تشکر کرد و گفت: با کارهایی که در حوزه برق انجام شده انشالله به زودی قطعی برق برای همیشه از بین خواهد رفت.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت استان برای تولید برق از طریق نیروگاه های بادی گفت: منطقه مینه نادران زابل توان تولید 100هزار مگابایت یعنی دو و نیم برابر کل برق مصرفی کشور را دارد و این حقیقتی است که متخصصان داخلی و خارجی به آن اعتراف کرده اند.

  • کد خبر : 24031
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار