خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/23 - 16:01
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
خانه ملت از سفر پرکار رئیس مجلس به سنت‌پترزبورگ گزارش می‌دهد؛

دپیلماسی پارلمانی در سرزمین تزارها

دکتر قالیباف از روزی که در رأس پارلمان ایران قرار گرفت، همواره توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران را از مسیر ارتباط‌های دوجانبه و چندجانبه با مجالس کشورها پیگیری کرده است و این بار با سفر به سنت‌پترزبورگ بستر تقویت روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو بریکس را فراهم کرد.

خبرگزاری خانه ملت- فاطمه ضرغامی: سال‌هاست که ایران به دلیل تحریم‌ها در مبادلات مالی با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و دلار نیز به عنوان یک سلاح اقتصادی، سیستم اقتصادی کشور را نشانه گرفته است بنابراین روزنه‌ای حتی کوچک خارج از سیستم دلاری برای انجام تراکنش‌های ارزی بین‌المللی می‌تواند یک فرصت باشد چه آنکه اهمیت بریکس با در اختیار داشتن 40 درصد جمعیت و 60 درصد منابع جهان در اقتصاد بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست و جذابیت حضور طیفی از قدرت‌های نوظهور در این گروه مسیری را برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.

البته حضور در این بلوک اقتصادی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهایی مانند روسیه نیز اهمیت بسیاری دارد زیرا متعاقب تحریم روسیه و محدودیت‌های ایجاد شده در دسترسی به نظام مالی بین‌المللی، تقاضا برای تجارت با ارزهای غیر از دلار آمریکا بیشتر شده و حتی دیگر کشورهای عضو گروه بریکس نیز در مقابله با هژمونی دلار اتفاق نظر دارند.

با توجه به جایگاه پیمان بریکس در تقویت اقتصاد کشورها، اما به نظر می‌رسد رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور هوشمندانه خود در سفری دور روزه به سنت‌پترزبورگ برای شرکت در نشست روسای مجالس بریکس، قدم‌های استواری در راستای اصلاح وضعیت اقتصادی ایران با افزایش مراودات اقتصادی با دیگر کشورها برداشت که شاهد این مدعا دیدار با پوتین به عنوان رئیس جمهور یکی از کشورهای قدرتمند جهان و برگزاری نشست‌های تخصصی مختلف با مقامات این کشور و دیگر کشورها است.

آنچه در پی می‌آید خلاصه و حاشیه‌هایی از سفر دکتر قالیباف در سفر به سنت پترزبورگ برای شرکت در اجلاس نشست روسای مجالس است که در جریان آن هیات ایرانی عصر چهارشنبه مورخ(20 تیر ماه) و پس از مراسم بدرقه در پروازی 4 ساعته با سکانداری دکتر قالیباف به سنت‌پترزبورگ رسید و مورد استقبال نائب رئیس مجلس دومای روسیه قرار گرفت.

سکانس اول؛ از بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های بریکس تا تاکید بر ارتقای روابط اقتصادی

اما اولین سکانس روز نخست اجلاس با دیدار هیات ایرانی با رئیس دومای روسیه کلید خورد، والودین ضمن تسلیت مجدد به دکتر قالیباف برای شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: بریکس فرصتی برای ادامه همکاری‌ها براساس احترام متقابل حفظ منافع ملی و فرهنگ‌ کشورهای مختلف است، دکتر قالیباف نیز بر توسعه روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و استفاده از ظرفیت بریکس، شانگهای و اوراسیا تاکید کرد.

پس از این دیدار نشست سران روسای مجالس برگزار شد و دکتر قالیباف در سخنرانی خود در این جلسه بر تسریع در ایجاد ساختارهای انتقال پول میان اعضای بریکس و توسعه کریدورهای تجاری تاکید کرد.

دعوت از رئیس مجلس ایران برای حضور دوباره در روسیه 

پس از این دیدار رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با رئیس شورای فدراسیون روسیه دیدار کرد و ماتوینکو علاوه بر تاکید بر اینکه بریکس فرصت مناسبی برای توسعه روابط در حوزه های اقتصادی و اجتماعی است، از دکتر قالیباف دعوت کرد که با توجه به اینکه رئیس مجلس ایران از مهارت خلبانی برخوردار است، پشت فرمان هواپیما بنشیند و سفر دیگری به روسیه داشته باشد.

در ادامه این روز پرکار هیات ایرانی، نشست بریکس پلاس برگزار شد و دکتر قالیباف در این نشست نیز بر دیپلماسی اقتصادی و حمایت از همکاری‌ها در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو بریکس تاکید کرد.

امنیت بیشتر جهان با افزایش نفوذ کشورهای بریکس

اهمیت بریکس به قدری است که حتی ولادیمیر پوتین در این اجلاس حاضر و به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد که بریکس ظرفیتی برای توسعه اقتصادی و پیگیری منافع ملی و مردم کشورها است که باید از تمامی پتانسیل‌ها مانند مجلس برای تقویت این مجمع استفاده کرد.

جلسه‌ 50 دقیقه‌ای رئیس مجلس ایران و رئیس جمهور روسیه پیرامون موضوعات اقتصادی و راهبردی

 

دیدارهای دوجانبه و فشرده دکتر قالیباف پس از نشست بریکس پلاس نیز ادامه داشت و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سفر با دیدار دو مقام ارشد ایرانی و روسی رقم خورد؛ دیدار رئیس مجلس ایران و رئیس‌جمهور روسیه. در جریان این دیدار قالیباف و پوتین در جلسه‌ای 50 دقیقه‌ای به بررسی موضوعات اقتصادی و راهبردی پرداختند.

نگاه هوشمندانه رئیس مجلس قزاقستان به عملکرد قالیباف در زمان عهده‌داری سکان شهرداری تهران

اما کار به همین دیدارها ختم نشد چراکه در ادامه دیدار با رئیس مجلس قزاقستان و گفت‌وگو حول موضوعات اقتصادی از دیگر برنامه‌های هیات ایرانی در روز نخست اجلاس بریکس بود که آسیمبایف در این دیدار از سفر خود به تهران به نیکی یاد کرد و جمله‌ای تامل برانگیز درباره عملکرد و تلاش دکتر قالیباف در گذشته بازگو کرد و آن اینکه شما زمانیکه شهردار بودید، چه کردید که شهر تهران تا این اندازه زیبا و زنده شده است و به ما در این شهر تا این اندازه خوش گذشت.

در ادامه، گفت‌وگوها و دیدارهای دیپلماتیک هیات ایرانی تا پاسی از شب همچنان در حاشیه نشست روسای مجلس بریکس ادامه داشت و این بار کشور بلاروس بود که درخواست دیدار با دکتر قالیباف را مطرح کرد و رئیس مجلس این کشور در جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی به همخوانی سیاست ایران و بلاروس اشاره کرد و بر ضرورت اجرایی‌سازی توافقات تاکید داشت.

درخواست هیات ارمنستانی برای دیدار با دکتر قالیباف موجب شد که هیات پارلمانی کار خود در روز نخست سفر را با نشستی دوجانبه به پایان برساند، در این جلسه هر دو طرف به بیان دغدغه ها و درخواست های خود بپردازند و بر ضرورت برقراری صلح در منطقه به منظور توسعه روابط اقتصادی تاکید کنند.

به دنبال اهمیت و جایگاه مجمع بریکس بر اقتصاد کشورهای عضو این گروه نشست‌های مقامات ایرانی در روز دوم این اجلاس با هدف پیگیری مسائل مهمی همچون توسعه روابط اقتصادی، صادرات خدمات مهندسی ایران به سایر کشورها و ... ادامه پیدا کرد که در جریان این نشست‌ها صبح روز دوم سفر نشست با رئیس مجلس تاجیکستان برگزار شد. در این جلسه از روند اجرای پروژه‌های عمرانی در تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی گزارشی ارائه شد و رئیس مجلس تاجیکستان از دکتر قالیباف برای سفر به دوشنبه دعوت به عمل آورد.

در ادامه نمایندگان در نشست بریکس حاضر و در سخنرانی‌های خود در این نشست ها به موضوعاتی مانند حذف دلار از مبادلات تجاری و تقویت همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای عضو بریکس اشاره کردند.

در نهایت هیات ایرانی پس از سفری پرکار و مهم و حضور در نشست‌های مختلف با خلبانی دکتر قالیباف عازم تهران شد.

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است

اگرچه این اجلاس دستاوردهای قابل تاملی برای اقتصاد کشور ما به همراه داشت، اما به یقین برای رسیدن به هدف غایی یعنی ارتقای سطح اقتصادی مردم و کشورمان باید این مسیر از سوی مقامات ارشد و مسئولان اجرایی با جدیت پیگیری شود زیرا بریکس ظرفیت بالفعلی است که با اراده و تلاش مسئولان به بار خواهد نشست، لذا امید است عضویت و حضور پرقدرت ایران در بریکس بتواند دریچه جدیدی به روی اقتصاد ایران بگشاید.//

پایان پیام

  • کد خبر : 380544
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار