خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/30 - 07:58
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نصرالله کمالیان بیان کرد:

گزارش سفر اعضای کمیسیون عمران به ژاپن

**نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی برنامه‌های سفر خود و 5 تن دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس به کشور ژاپن و بازدید از دستاوردهای حوزه راه‌وترابری این کشور را تشریح کرد.

"نصرالله کمالیان" عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه خراسان شمالی با اشاره به برنامه ساخت‌ و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران - مشهد، سفر اخیر به ژاپن را مؤثر ارزیابی‌ و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوانیم شاهد حضور سرمایه‌گذاران ژاپنی در ایران، برای توسعه خطوط ریلی باشیم.

وی نفت ژاپن را وابسته به ایران توصیف کرد و از سوی دیگر روابط دوستانه ایران و ژاپن را فرصتی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای میان دو کشور دانست.

توسعه راه‌آهن؛ مقصود اصلی سفر

کمالیان در توضیح سفر اخیر خود و همکارانش در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این سفر کاری در هفته سوم تیرماه برنامه‌ریزی شده‌بود و در آن آقایان رستگار، پشنگ، حسینی، هاشمی و مقیمی حضور داشتند. توسعه راه‌آهن و حمل‌ونقل عمومی محور اصلی این سفر بود و قرار شد در برنامه‌های بعدی کمیسیون عمران سایر نمایندگان عضو این کمیسیون به محورهای مرتبط با بنادر و هواپیمایی بپردازند.

عضو خراسانی کمیسیون عمران به جلسات اعضای مجلس ایران در این سفر با «وزارت زمین، راه‌وترابری و گردشگری» ژاپن و همچنین نمایندگان مجلس این کشور اشاره کرد و افزود: ما در این سفر سوژه‌ها و برنامه‌های کشور خودمان را مطرح کردیم و به نیازمندی‌هایی که داریم نیز اشاره‌هایی داشتیم. عمده برنامه‌های ما بر روی قطار سریع‌السیر ژاپن (شین‌کانسن) متمرکز بود که ژاپنی‌ها تجربه خوبی در این زمینه دارند و تکنولوژی آنها در این زمینه برای کشور خودشان کاملاً بومی است.

نماینده مردم قوچان و فاروج به سفر نمایندگان با قطار «شین‌کانسن» اشاره‌کرد و توضیح داد: برای آشنایی بیشتر نمایندگان با امکانات این قطار سریع‌السیر یک مسیر 260 کیلومتری در نظر گرفته‌ و برنامه‌ریزی شد که در آن ما 5/1 ساعت مسیر رفت و 5/1 ساعت برگشت بدون تأخیر و طبق برنامه‌ریزی معمول در این کشور راپشت سر گذاشتیم و شاهد توقف در 3 ایستگاه بودیم. برنامه‌ریزی سفر در این کشور به دقیقه‌ها وابسته‌است. کمالیان مسیرهای کوهستانی کشور ژاپن را مثال زد و گفت: این قطار 350 کیلومتر  درساعت سرعت دارد ولی به دلیل نزدیکی ایستگاه‌ها کمتر از حداکثر سرعت خود بهره می‌برد و تمام تکنولوژی قطار و نیروی محرکه آن وابسته به برق و موتورهای الکتریکی است که البته تکنولوژی پیچیده‌ای نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به امکانات رفاهی و مناسب درون این قطار به بازدید از محل کنترل و خدمات پشتیبانی این قطارها اشاره‌کرد و افزود: خدمات پشتیبانی و بخش رفع عیوب و سرویس این قطارها نیز قابل توجه بود که از مراحل مختلف آن بازدید شد.

گفت‌وگو با نماینده مجلس ژاپن

کمالیان به نشست مشترک گروه 6 نفره مجلس شورای اسلامی با نمایندگان مجلس ژاپن اشاره کرد. او در این باره توضیح داد: در این نشست با 3 نماینده مجلس ژاپن و کمیسیون عمران آنان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم که یکی از آنها فرد تصمیم‌گیرنده در مورد تبادلات راه‌وترابری ژاپن بود. ما نیازهای خودمان را در حوزه خطوط ریلی و جاده‌ها برای آنان بازگفتیم و به تشریح و شفاف‌سازی آن پرداختیم.

نماینده مردم قوچان و فاروج به 2 محور اصلی راه‌آهن یعنی نیاز به قطار سریع‌السیر تهران - مشهد و گرگان - مشهد اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم که سرمایه‌گذاران ژاپنی بتوانند در طرح‌های مشترک یا فاینانس راه‌آهن ما وارد شوند و این تکنولوژی را در ایران به اجرا درآورند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی تصریح کرد: نیاز استان خراسان‌رضوی به قطار سریع‌السیر و بحث زیارت و گردشگری مذهبی در این سفر جای بحث و پیگیری فراوان یافت و من امیدوارم در آینده نزدیک شاهد تحول در خطوط ریلی و راه‌آهن و قطار در همکاری با ژاپنی‌ها باشیم.

کنترل ترافیک غیرمحسوس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بازدید اعضای این تیم از مرکز کنترل ترافیک استان توکیو ژاپن اشاره‌کرد و گفت: 3هزار دوربین با قدرت بسیار خوب کنترل ترافیک این استان و جاده‌های برون‌شهری و درون‌شهری را مقدور کرده بودند. حتی در این سیستم کودکان و نوجوانان برای آموزش به این مرکز آورده می‌شدند و تعلیم می‌دیدند. این سیستم یک مانیتور بسیار بزرگ از جاده‌های استان یاد شده فراهم می‌کرد.

کمالیان در این‌باره تصریح‌کرد: در این مرکز به خوبی همه حوادث رصد می‌شد و از همین مکان با ایستگاه‌های موجود هماهنگی به عمل می‌آمد و اجازه داده نمی‌شد اتفاقی نظم موجود را به هم بزند.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وجود جو سیاسی نامناسبی که کشورهای غربی علیه ایران به وجود آورده‌اند، ژاپنی‌ها تصریح داشتند که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند و علاقه‌مندند تا به توسعه روابط تجاری- اقتصادی با ما بپردازند.

بازدید از پارک فناوری

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به روزهای تعطیل قرارگرفته در برنامه این سفر گفت: با توجه به تعطیلی ادارات ژاپن در روزهای شنبه تیم ما برنامه بازدید از پارک فناوری، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک ژاپنی‌ها را پیگیری‌کرد و در نمایشگاه کتاب و آخرین دستاوردهای این کشور حضور یافتیم.

کمالیان همچنین به بازدید از آخرین دستاوردهای شرکت خودروسازی تویوتا و پاناسونیک اشاره کرد.

نظم و پاکیزگی مهم‌ترین مشخصه ژاپنی‌ها

نصرالله کمالیان که خود متخصص زلزله‌شناسی است و پیش‌تر نیز با ژاپنی‌ها در همین زمینه‌ها ارتباط داشته و سفرهایی به این کشور داشته تلاش ژاپنی‌ها برای بهبود وضعیت محیط‌زیست و پاکیزگی و رفع آلودگی هوا را در این سفر برجسته دانست و گفت: در مقایسه سفرهای قبلی و این سفر باید بگویم ژاپنی‌ها موفق به کاهش چشمگیر آلودگی هوا و محیط‌زیست خود شده‌اند.

این نماینده مجلس به سیستم دفع زباله و بازیافت آن اشاره‌کرد و در این‌‌باره توضیح داد: در این کشور و در شهر توکیو شما نه رفتگر می‌دیدید و نه قدری زباله و سطل آشغال! بعد از پی‌جویی در این‌باره متوجه شدیم که هر ژاپنی مسئول زباله‌هایی است که خود تولید می‌کند. حتی در ادارات دولتی ژاپن کارکنان فقط اجازه دارند زباله مرتبط مثل کاغذ داشته باشند و اگر زباله دیگری به وجود آورند موظفند آن را با خود به خانه برده و در چرخه بازیافت مربوط به خود انتقالش دهند.

وی به سیستم جمع‌آوری زباله اشاره‌کرد و گفت: زباله‌ها به شدت تفکیک شده، تحویل شهرداری می‌شود و شهرداری نیز شهروندانی را که زباله‌های خود را تفکیک نکنند جریمه می‌کند. در شهر توکیو متوجه کارخانه‌های بازیافت زباله شدیم ولی نکته جالب این بود که دکل‌ها و برج‌های سوخت زباله هیچ آلاینده‌ای نداشت و شما دود حاصل از سوختن را نمی‌دیدید زیرا سیستم‌های تصفیه بسیار مؤثری را در این زمینه به کار گرفته بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح‌داد: نظم و انضباط ژاپنی‌ها بسیار چشمگیر و برجسته بود. در این سفر من حتی یک بار صدای بوق خودرویی را نشنیدم. تردد چه در محل عابران پیاده و چه در خیابان‌ها به شدت تابع قانون بود و حتی در محل پله‌برقی‌ها هم نظم عبور و مرور عابران به چشم می‌‌آمد. در یک کلام اینکه پیشرفت ژاپنی‌ها مدیون همین نظم و انضباطشان بود. آنها به خوبی توانسته‌اند از این موقعیت بهره برده و توسعه خوبی در کشورشان ایجاد کنند.

  • کد خبر : 22734
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار