خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/19 - 15:47
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
در دیدار مجمع نمایندگان همدان با رئیس اتاق بازرگانی مطرح شد

گردشگری و کشاورزی استان همدان به طور جدی تقویت می‌شود

**شهریار طاهرپور تاکید کرد: گردشگری و کشاورزی استان همدان به طور جدی تقویت می‌شود.

استان همدان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی ایران محسوب می‌شود و در زمینه محصولات باغی، خشکبار و تولید گندم جایگاه ویژه‌ای را در کشور داراست. با این حال خشکسالی‌های اخیر بر روی کشاورزی در استان تأثیرات منفی بسیاری داشته و مشکلات متعددی را برای کشاورزان ایجاد کرده است از همین رو توجه جدی به وضع کشاورزی استان از اولویت‌های مجمع نمایندگان استان قرارگرفت و اقدامات متعددی برای رفع این معضلات صورت گرفت. یکی از موضوعاتی که در دیدار مجمع نمایندگان استان با رئیس اتاق بازرگانی نیز مطرح شد، مسئله کشاورزی بود. از سوی دیگر توجه به زیرساخت‌های توسعه در استان همدان، صنایع و شهرک‌های صنعتی و همچنین گردشگری از دیگر موضوعات مورد پیگیری نمایندگان در این جلسه بود. شهریار طاهرپور؛ نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی مجمع نمایندگان استان همدان، در گفت و گو با روزنامه «همدان پیام» درباره این دیدار، مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در آن و همچنین ظرفیت‌های تویسرکان برای تبدیل به منطقه ویژه گردشگری سخن گفته است که می‌خوانید: 

  دوشنبه هفته گذشته نمایندگان استان همدان نشستی مهم با رئیس اتاق بازرگانی داشتهاند. لطفاً درباره این نشست و مسائل مطرح شده در آن بگویید.

در این نشست که با حضور بیش از 15نفر از دست اندرکاران بازرگانی، صنعت و کشاورزی استان در دفتر نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی برگزار شد، حاضران مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. مسائل عمده‌ای که در این نشست مطرح شد، به طور کلی عبارت بودند از: هدفمندی یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده، صادرات و مشکلات این حوزه، مزیت‌های استان و مسائلی دیگر از این دست. ضمن این که تأکید شد برای توسعه باید محدودیت‌ها در نظر گرفته شده و مرتفع شوند.

  رئیس اتاق بازرگانی چه پاسخی به این مسائل مطرح شده داد و این نشست در مجموع چه دستاوردهایی برای استان در پی داشت؟

نهاوندیان قول داد که هم گردشگری ، هم کشاورزی و هم اتاق بازرگانی همدان را تقویت کند. همچنین از نمایندگان خواست مسائل مربوط به هدفمندی را پیگیری کرده و مشکلات و مسائلی را که تولیدکنندگان با آن روبه رو هستند، به نحو مطلوبی منعکس کنند.

  همان طور که اشاره کردید، یکی از دستاوردهای این نشست، تقویت گردشگری در استان است که با وجود ظرفیتهای فراوان آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. شما برای تبدیل تویسرکان به منطقهای ویژه برای گردشگری چه اقداماتی انجام دادهاید؟

تویسرکان از شهرهای بسیار زیبای کشور است و آب و هوای بسیار معتدل و مطلوبی دارد. این شهرستان از جمله بهترین مکان‌ها برای تولید گردوست. پرورش گردو نیازمند دمایی در حدود 15 درجه در هفت ماه سال است. این نشان از آب و هوای همیشه معتدل تویسرکان دارد. از نظر باستانی و گنجینه‌های تاریخی نیز منطقه‌ای قدیمی و ویژه محسوب می‌شود. در عین حال مدفن یکی از پیامبران بزرگ  یهود  است که این امر نیز می‌تواند زمینه‌ای برای جذب گردشگران و زائران باشد. اما برای اینکه بتوان از همه این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب بهره برد، باید زیرساخت‌ها فراهم باشد.

 به نظر میرسد در این زمینه استان شاهد اقدامات قابل توجهی بوده است.

بله، کارهای بسیاری در این زمینه صورت گرفته، اما زمان زیادی از آغاز آنها نمی‌گذرد. به عنوان مثال یکی از اولویت‌ها در این زمینه راهها ست که در سراسر استان همدان شاهد رشد و توسعه این حوزه هستیم. ما در حوزه انتخابی خود موضوع چهارخطه شدن محور تویسرکان به بزرگراه همدان- ملایر و همدان- کرمانشاه را داریم که عملیات اجرایی آن شروع شده است. همچین پیگیر تبدیل تویسرکان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک هستیم. ایجاد محیط‌های گردشگری و بحث هتلینگ نیز از دیگر مسائلی است که در مجموع می‌توانند زیرساخت‌های لازم را برای جذب گردشگر فراهم آورند.

  یکی از پروژههای مهم شما برای توسعه گردشگری، احداث باغشهر است. این طرح اکنون در چه مرحلهای قرار دارد و چه امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

باغشهر از جمله مهم‌ترین پروژه‌های ما برای جذب گردشگر است. متأسفانه در یک‌سال گذشته پیگیر اختصاص زمین برای این پروژه بودیم که خوشبختانه اکنون در مراحل نهایی قرار‌دارد و امیدوارم مشکلات واگذاری زمین مرتفع شود. در حال حاضر پروژه به بنیاد مسکن سپرده شده و روند پیشرفت مناسبی دارد. سرمایه‌گذار نیز آماده است اما سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی همیشه پای طرح نیستند و در صورت طولانی شدن پروسه ممکن است از انجام آن منصرف شوند. امکانات ورزشی و تفریحی، اجاره 25 ساله ویلاها به ایرانیان خارج از کشور به‌ویژه بحرینی‌ها از جمله خدماتی است که قرار است در این باغشهر ارائه شود. همچنین در این باغشهر بحث مکمل‌های درمان و داروهای گیاهی را پیگیری می‌کنیم تا مبحث توریسم درمانی را هم داشته باشیم.

  موضوع مهم دیگری که در نشست مجمع نمایندگان و رئیس اتاق بازرگانی مطرح شد، بحث خشکسالی و رسیدگی به وضعیت کشاورزی است. خسارت به کشاورزی در تویسرکان تا چه میزان بوده است؟

ما سه سال است که با مشکل نابودی درختان و باغ‌ها روبه رو هستیم. نابودی درختان که حاصل یک عمر تلاش و زحمت کشاورزان است، خسارت بسیاری را به کشاورزی در این حوزه وارد کرده است. برای اینکه شاهد این اتفاق نباشیم، در این زمینه هم باید زیرساخت‌ها فراهم شود و کشاورزی سنتی به صنعتی تبدیل گردد.

  یکی از پروژههای مهم تویسرکان در زمینه کشاورزی، احداث سد سرابی بوده که پیش از این از اتمام آن در آیندهای نزدیک خبر داده بودید.

 به دلیل شرایط اقلیمی و قرارداشتن تویسرکان در دامنه کوه، ما قادر به نگه‌داشتن آب یا بهره‌گیری از آب زیرزمینی را نداریم. در واقع تنها راه حل مناسب برای جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی، احداث سد است. ما اکنون سد سرابی را داریم که یکی از زیباترین سدهای کشور خواهد بود، و اوایل سال آینده آبگیری می‌شود. این سد هم برای تأمین آب شرب و هم آب کشاورزی بسیار مفید خواهد بود. در عین حال سد خرم رود را نیز در دست داریم که عملیات اجرایی آن از سال آینده شروع خواهد شد. این سدها در عین حال در توسعه اقتصادی و همچنین جذب گردشگر نیز تأثیر مثبت بسیاری خواهند داشت. در مجموع اینکه با پیگیری نمایندگان و مسئولان اجرایی استان، موانع در حال رفع شدن هستند و همدان مسیر توسعه را به طور جدی در پیش گرفته است.

  • کد خبر : 35341
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار