خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/11 - 11:14
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده قم

گاهی نظر نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق با لایحه دولت هماهنگی ندارد

** علی بنایی نماینده قم در ارتباط با مسائل کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با مطالب دی گفت :گاه نظر نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق، با لایحه‌ای که از سوی دولت ارسال شده بود، هماهنگی و همخوانی نداشت.

هفته گذشته، نخستین جلسات مجلس شورای اسلامی در فصل پاییز برگزار شد و نمایندگان در هوای خنک مهرماه در بهارستان حاضر شدند. برای آگاهی از مصوبات و اتفاقات و تذکرات نمایندگان مردم در خانه ملت، سراغ علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس رفتیم و سؤالاتمان را پرسیدیم. بنایی که امروز بر صندلی عضویت در کمیسیون تلفیق مجلس تکیه زده است، محور سخن را به سوی این کمیسیون کشید و درباره اتفاقاتی که در حول و حوش آن می‌افتد، سخن‌ها گفت. بنایی نکته‌ای عجیب را بیان کرد و آن، این که گاه نظر نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق، با لایحه‌ای که از سوی دولت ارسال شده بود، هماهنگی و همخوانی نداشت.

گفت‌وگوی 19دی با بنایی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، نکات جالبی را دربردارد که خواندن آنها خالی از لطف نیست. شما را به خواندن متن مشروح آن دعوت می‌کنیم...

 آقای بنایی، مجلس در نخستین هفته پس از تعطیلات چه حال و هوایی داشت؟ چه طرحها و لوایحی مطرح شدند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته اول پس از تعطیلات دو هفته‌ای، مانند پیش از ایام تعطیلات به فعالیت‌های خود ادامه دادند و به بررسی طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار جلسه علنی قرار داشت، پرداختند. اما آخرین دستور جلسه مجلس در هفته گذشته، الگو‌سازی برای مصرف انرژی بود که این طرح، از جمله طرح‌های مهمی است که در بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها و بسیاری دیگر از امور کشور، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 چرا این مسئله به صورت طرح در دستور کار قرار گرفت؟ احتمال تصویب آن تا چه حد است؟

این مسئله (الگو‌سازی در مصرف انرژی) از سوی دولت در لایحه پنجم توسعه کشور قرار نگرفته بود و نمایندگان عضو کمیسیون انرژی و آقای دکتر کاتوزیان رئیس این کمیسیون، آن را مطرح کردند و با توجه به تصویب چند ماده از آن در جلسه علنی، احتمال تصویب تمامی آن در مجلس شورای اسلامی، بالاست.

 چندی پیش خبر رسیدکه دولت با ارسال نامهای خواستار استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه کشور شده، اما دوباره میبینیم که کمیسیون تلفیق به کارخود ادامه میدهد. کار این لایحه به کجا کشید؟

قبل از شروع تعطیلات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق روال عادی کار خود را طی می‌کرد و مباحث مختلف در آن مطرح می‌شد. در طرح مسائل مختلف، هم نمایندگان و اعضای دولت اعم از وزرا و آقای دکتر عزیزی (معاون راهبردی و نظارتی ریاست جمهوری) حضور داشتند و هم نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق. این گروه به بررسی طرح‌ها و نظرات مختلف می‌پرداختند.

آقای دکتر عزیزی که نماینده رئیس‌جمهور در این کمیسیون بودند، از لحظه اول در مسائل حضور و ورود داشتند و نظرات خود را در موافقت یا مخالفت ابراز می‌داشتند و مشکلی نیز در این کار نبود. رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون نیز دقت داشتند که جلسات به گونه‌ای تنظیم شوند که حتماً نمایندگان دولت حضور داشته باشند تا نظرات دولت نیز مطرح و بررسی شود و بعد کارشناسی کار قوت بگیرد.

 با این اوصاف که اوضاع خوبی بوده. پس چرا دولت تقاضای استرداد کرد؟

در کار نمایندگان و اعضای دولت نکته‌ای بود که موجب تعجب ما می‌شد. آن نکته این بود که گاهی در بررسی یک ماده، نظر وزیر یا نماینده دولت، با لایحه‌ای که خود دولت آن را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، اختلاف وجود داشت. یعنی گاهی اوقات وزرا ضمن مخالفت با لایحه‌ای که دولت آن را تنظیم کرده است، از نمایندگان می‌خواستند که آن ماده را تغییر دهند و خواستار آن بودند که نظر وزارتخانه تصویب شود. این موارد و لابی کردن و بحث‌های وزرا به طور مکرر ادامه داشت. وزیران می‌گفتند که نظر وزارتخانه در لایحه تفهیم نشده است.

 از جمله این موارد می‌توان به بحث استاندارد و صندوق‌های تخصصی اشاره کرد. در این موارد، نظر کارشناسان و وزرای دولت با برنامه‌ها هماهنگ نبود و در برخی جلسات شاهد این بودیم که گفت‌وگو و بحثی میان وزیر دولت و معاون رئیس‌جمهوری آقای دکتر عزیزی صورت می‌گرفت و در پایان، گاهی نظر وزیر و گاهی نیز نظر معاون راهبردی و نظارتی رئیس‌جمهور رأی می‌آورد.

 وظیفه نمایندگان در چنین مسایلی چیست؟

کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وظیفه‌ای که بر عهده آنها نهاده شده است، نظارت و بررسی طرح‌ها و لوایح است و ما بر اساس این وظیفه و تعهدی که در قبال مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم، در بررسی تک‌تک طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار قرار دارند، از کمک‌ها و نظرات کارشناسی ارگان‌هایی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات بهره می‌گیریم.

 چه اتفاقی موجب درخواست استرداد از سوی دولت شد و عاقبت این نامه به کجا کشید؟

آرای نمایندگان مجلس درباره بخش‌های مختلف لایحه پنجم توسعه کشور که در دست بررسی توسط کمیسیون تلفیق بود، باعث گلایه بعضی از دوستان و اعضای دولت شد و در پایان منجر به این شد که دولت طی نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی، بحث استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه کشور از مجلس را مطرح کرد و انتظار می‌رفت که این نامه در هیأت رئیسه اعلام وصول شود، اما بر اثر تلاش‌های برخی نمایندگان و اعضای هیأت‌رئیسه مجلس از جمله حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نماینده محترم قزوین و نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، این نامه اعلام وصول نشد. پس از این، جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و دولت در دفتر مقام معظم رهبری، درباره این برنامه برگزار شد. در این جلسه که در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برگزار شد، آقای دکتر لاریجانی؛ نماینده قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ابوترابی نایب‌رئیس اول مجلس، مهندس باهنر؛ نماینده تهران و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و چند تن دیگر از اعضای خانه ملت و آقای احمدی نژاد؛ ریاست محترم جمهوری، دکتر عزیزی؛ معاون راهبردی و نظارتی رئیس‌جمهور و... حضور داشتند.

 در این جلسه چه گذشت؟

در این جلسه، نظرات دولت و مجلس به مقام معظم رهبری انتقال داده شد و گفت وگوهایی صورت گرفت و در پایان نظر مقام عظمای ولایت این بود که نباید در امور ابهام و ایهامی وجود داشته باشد. ایشان فرمودند از آنجا که قانون‌گذاری از شئون ولایت است، نمایندگان باید نسبت به امور مختلف کشور، اشراف داشته باشند و با اشراف و تسلط کارها را انجام دهند.

 نظر حضرت آیتالله خامنهای درباره اصل برنامه توسعه چه بود؟

خواست مقام عظمای ولایت، برنامه‌ریزی دقیق در امور مختلف کشور است. نظر مقام معظم رهبری درباره اصل برنامه پنجم توسعه کشور این بود که این برنامه باید بررسی شود. ایشان فرمودند که مگر می‌توان کشور را بدون برنامه اداره کرد؟ کشور باید بر اساس برنامه‌های مدون و دقیق پیش برود.

 بعد از جلسه با مقام معظم رهبری چه اتفاقی افتاد؟

بعد از این جلسه، دولت اصراری به اعلام وصول نامه استرداد برنامه پنجم توسعه کشور نداشت و مقرر شد که کار بحث و بررسی این برنامه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پی گرفته شود. بر همین اساس، جلسه کمیسیون تلفیق، یکشنبه هفته گذشته برگزار شد که در آن، گزارش مبسوطی از دیدار اعضای کمیسیون و برخی نمایندگان و اعضای هیأت دولت با مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارائه شد.

 پس به هر حال این لایحه در دست بررسی باقی ماند. اما چرا کمیسیون تلفیق در هفته گذشته بعد از جلسه سهشنبه جلسهای نداشت؟

در جلسات بعدی کمیسیون نیز درباره برخی مواد مورد اتفاق بحث شد و این موضوع نیز مطرح شد که دولت نیاز به تغییر نظر نمایندگان در برخی از مواد لایحه پنجم توسعه کشور دارد و مقرر شد که کار کارشناسی درباره این مواد لایحه انجام شود. به همین دلیل هم کمیسیون تلفیق مجلس شورای جلسات خود را به هفته جاری موکول کرد تا نظرات کارشناسی اخذ و حقوق مجلس و دولت و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی تأمین شود.

 هفته گذشته شاهد دو برخورد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آقای احمدی‌نژاد بودیم. برخورد اول که برخوردی مثبت بود، به سیاست خارجی برمی‌گشت و برخورد دوم که گله‌مندانه بود به سیاست داخلی. لطفا کمی در این باره توضیح دهید...

درباره مواجهه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ریاست جمهوری، با یک مسئله دوبعدی مواجه بودیم. یک بعد این قضیه، درباره سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. گفته‌های آقای رئیس‌جمهور در این سفر و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که داشتند و این که مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند، مورد قبول و ستایش نمایندگان قرار گرفت و دیدیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با امضای بیانیه‌ای از این اقدام قابل‌ستایش آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند. اما بعد دیگر مسئله، به سیاست داخلی، جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تاویل سخنان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، حضرت امام‌خمینی(ره) بود. در این مورد، نمایندگان با ارائه تذکری با 170 امضا به ریاست جمهوری، از ایشان خواستند تا در اظهارنظرهای خویش دقت بیشتری بکند. باید گفت که این تعداد امضا در یک تذکر، بی‌سابقه بود و این که 170 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند، نشانگر اهمیت مسئله برای آنان است. البته، لحن این تذکر بسیار محترمانه و دوستانه بود.

 دغدغه شما به عنوان یک نماینده در این شرایط چیست؟

در حال حاضر، دغدغه ما این است که در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید بسیاری بر حفظ انسجام و اتحاد و همکاری و همدلی در میان قوا دارند، همه مسئولان باید در این مسیر بکوشند و به کارآمدی نظام بیفزایند و از حاشیه‌روی بپرهیزند. در مجلس شورای اسلامی هم دیدیم که آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس و نماینده مردم قم، سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را خوب و مثبت ارزیابی کردند و آن را نکته‌ای مثبت خواندند و مواضع ایشان را مورد حمایت و تشویق قرار دادند.

 سؤال پایانی من به مسائل مربوط به قم برمیگردد. چندی پیش گفته بودید که به زودی جلسه مجمع نمایندگان استان برگزار میشود. آیا این جلسه برگزار شد؟

جلسه مجمع نمایندگان استان قم که مقرر بود هفته گذشته در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی آقای دکتر لاریجانی برگزار شود، به دلیل برنامه سخنرانی ایشان در استان البرز به هفته جاری موکول شد. دستور کار جلسه مجمع نمایندکان استان قم، موضوعات مبتلابه عمومی استان و مسائل و مشکلات مردم استان است. در این جلسه، درباره سفر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به استان نیز گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد شد.

  • کد خبر : 28577
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار