خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/02/02 - 22:15
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
آرین منش: چهار طرح اصلی و جامع در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است

کمیسیون فرهنگی در حوزه نظارت موفق عمل کرده است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت به تشریح برنامه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانون‌گذرای و نظارت، در سال آخر عمر مجلس هشتم پرداخت.


"جواد آرین‌منش" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) با اشاره به برنامه‌های کمیسیون فرهنگی در سال پایانی عمر مجلس هشتم، آنها را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول؛ سلسله برنامه‌ها و اقداماتی است که در حوزه نظارت کمیسیون طرح می‌شود و معمولا کمیسیون فرهنگی از طریق انجام بازدید از سازمان‌ها و موسسات، طرح سوال، تحقیق و تفحص و بررسی‌هایی که در خصوص عملکرد بودجه دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، دیدارها و گزارشات کتبی که از طریق سازمان‌ها دریافت می‌کند و همچنین با کمک مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، عملکرد سازمان‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را مورد بررسی قرار می‌دهد.



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه یک دبیر نظارتی برای کمیسیون انتخاب شده، افزود: به دنبال ایجاد معاونت نظارت در مجلس که آقای باهنر مسئولیت آن را برعهده دارند، در کمیسیون‌ها هم دبیر نظارتی انتخاب شد که کار آن ارتباط با دستگاه‌ها و گرفتن اطلاعات و بررسی عملکرد و ارائه گزارش به کمیسیون است و این کار در راستای تقویت عملکرد نظارتی مجلس در مقایسه با گذشته صورت گرفته استو می توان گفت کمیسیون فرهنگی مجلس در تعاملات مثبتی که با بخش نظارت مجلس داشته عملکرد بسیار خوب و موفقی داشته است.



وی بخش دوم فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی را در حوزه قانون گذاری دانست و توضیح داد: چند طرح مهم و اساسی در دستور کار کمیسیون است که طرح جامع نظام باشگاه داری، طرح جامع نظام رسانه‌ها، طرح نظارت و مدیریت بر صدا و سیما و طرح پیوست فرهنگی طرح‌های مهم در کمیسیون فرهنگی در حال تهیه و تدوین است.



آرین‌منش اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی در حال تهیه گزارشی از وضعیت عتبات عالیات و مشکلات زائرین دراین حوزه است که با بازدیدهایی که صورت گرفته، آن را تکمیل می‌کند تا آن را به صحن علنی مجلس ارائه دهد.



 



نقش اصحاب رسانه غیردولتی در طرح نظام رسانه‌ها پررنگ است



نایب رییس کمیسیون فرهنگی درخصوص طرح جامع نظام رسانه‌ها گفت: در حوزه رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های نوین، خلاء‌های قانونی وجود دارد و تنها قانون موجود، قانون مطبوعات است که مرتباً مورد بازنگری قرار گرفته و به آن تبصره زده شده در حالی که ماهیت روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب و دیجیتال متفاوت است و بنابراین به قانون خاص احتیاج دارد و بنابراین ما فکر می‌کنیم قانون جامع رسانه‌ها چارچوب کار را برای رفع خلاء‌ها طراحی می‌کند.



آرین‌منش اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که در این قانون برای پیشگیری از سلیقه‌ای عمل کردن دیده شده، پررنگ شدن نقش مدیران مسئول و اصحاب رسانه در بخش غیردولتی است که دولت برای اعمال نظارت بر رسانه‌ها از وجود خود اصحاب رسانه استفاده خواهد کرد و این کار مشابه نظارتی است که در سایر صنوف نیز دیده می‌شود.



 



برخی سایت‌ها بی‌دلیل فیلتر شده‌اند



آرین‌منش درخصوص بحث اینترنت پاک که از جانب برخی مسوولان مطرح شده، توضیح داد: باتوجه به پشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اگر بتوانیم اینترانت ملی داشته باشیم تا دسترسی به اینترنت بین‌المللی را با حذف مواردغیراخلاقی میسر کند، قطعا مفید خواهد بود.



وی با بیان اینکه زیرساخت‌های این طرح در کشور فراهم شده، افزود: اگر چنین اتفاقی در کشور رخ بدهد، ما هم می‌توانیم از امکانات و فرصت‌هایی که در شبکه جهانی وجود دارد، استفاده کنیم و هم پالایشی دراین فناوری نوین برای دسترسی عموم مردم فراهم خواهد شد.



نماینده مردم مشهد در مجلس در پاسخ به این سوال که سنگ محک تشخیص سایت‌های پاک و ناپاک چیست، گفت: تشخیص سایت‌های غیراخلاقی کار سختی نیست؛ البته شاید نشود فیلترینگ را به گونه‌ای انجام داد که همه سایت‌هایی که مسدود می‌شوند، به درستی فیلتر شده باشند. امروزه فیلترینگ سایت‌ها تنها با دادن برخی واژه‌ها و کدها انجام می‌شود و پالایش دقیق صورت نگرفته و برخی سایت‌ها بی‌دلیل فیلتر شده‌اند؛ در حالی‌که با یک کار و بررسی علمی ‌قابل انجام است و شورایی در این خصوص تشکیل شده است و حتی این مشکل در قانون جامع رسانه‌ها دیده شده است.



 



از جنبه‌های مثبت اینترنت و ماهواره‌ محروم نشویم



آرین‌منش درخصوص فعالیت سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: اینها مانند تیغ دولبه‌ای هستند که از یک سو می‌توانند فواید زیادی برای جامعه داشته باشند زیرا به هر حال ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم خود را از دسترسی به شبکه‌های جهانی در حوزه ماهواره و اینترنت محروم کنیم زیرا دنیا از طریق این شبکه‌ها به یک دهکده تبدیل شده، ارتباطات گسترش پیدا کرده، دانشگاه‌ها و مراکز اداری علمی پژوهشی از این طریق قابل دسترسی است. اما از سوی دیگر، ابزاری برای استعمارگران و مهاجمین به فرهنگ است تا از این طریق به کشورها دست پیدا کنند واهداف خود را محقق کنند.



وی تاکید کرد: باید بادقت سعی کنیم تمهیداتی بیاندیشیم تا از جنبه‌های مثبت این فناوری‌ها محروم نشویم و همچنین این ابزارها وسیله‌ای برای تخریب اخلاقیات در جامعه ما نشود.



 



تنوع صدا و سیما آنقدر نبوده که ما را از ماهواره‌ بی‌نیاز ‌کند



نایب رییس کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این سوال که چقدر ضعف رسانه صدا و سیما و کمبود شبکه‌های آن باعث شده مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای گرایش پیدا کنند، اظهار کرد: صدا و سیما آنقدر توسعه و تنوع پیدا نکرده که ما را کاملاً از دسترسی به منابع و ماهواره‌ها بی‌نیاز ‌کند و ما نیازمند آن هستیم که بر تنوع شبکه‌ها اعم از علمی پژوهشی سرگرمی و ورزشی بیافزاییم. البته اگر روند رشد رسانه ملی را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا الان مورد توجه قرار دهیم، از دو شبکه تلویزیونی در قبل از انقلاب به جایی رسیده‌ایم که قریب 40 شبکه تلویزیونی به علاوه تعداد بسیاری شبکه‌های رادیویی در کشور فعال هستند اما هنوز کافی نیست.



وی اضافه کرد: تبدیل سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال در صدا و سیما مانعی بود که در این راه وجود داشته و البته هنوز هم به طور کامل برطرف نشده و نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات ویژه است تا با رفع این نقیصه‌ها که در راستای توسعه زیرساخت‌هاست، شاهد افزایش شبکه‌ها در کشور باشیم زیرا صدا و سیما نیز اعلام آمادگی کرده با دیجیتالی شدن، تعداد شبکه‌های جدید افزایش پیدا کند و نیاز جامعه و نسل جوان را مرتفع شود.



 



عملکرد خبرگزاری خانه ملت چشمگیر و مطلوب بوده است



آرین‌منش در پایان صحبت‌های خود درخصوص فعالیت‌های خبرگزاری خانه ملت گفت: آنچه ما در این بازدید دیدیم و در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم، می‌توان گفت خبرگزاری خانه ملت از روند رو به رشد و بسیار خوبی به لحاظ کمی و کیفی برخوردار شده و جایگاه ویژه‌ای را در میان خبرگزاری‌های رسمی کشور پیدا کرده و البته شایسته نیز همین است که خبرگزاری متعلق به قوه مقننه، انعکاس دهنده اخبار، رویدادها، تصمیمات و مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد تا مرجع سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به ویژه در ارتباط با اخبار مربوط به قوه مقننه باشد.



وی افزود: منشاء اخبار مجلس باید خانه ملت باشد و این خبرگزاری بیش از سایر خبرگزاری‌ها در خصوص صحت اخبار در این زمینه مسئولیت دارد و باید پاسخگوی نمایندگان مجلس هم باشد.



نایب رییس کمیسیون فرهنگی خاطر نشان ساخت: من معتقدم به منظور دستیابی خبرگزاری خانه ملت به منشاء اخبار و انعکاس صحیح و دقیق رویدادهای مجلس و کمیسیون‌های تخصصی، لازم است خبرنگاری از این رسانه در کمیسیون‌های تخصصی حضور داشته باشند تا ضمن دسترسی آسان تری نسبت به مصوبات، اطلاعات و نمایندگان، بتوانند پیام نمایندگان را به ملت برسانند.

  • کد خبر : 44347
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار