خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/02/31 - 19:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جعفر قادری:

کمیسیون جهاد اقتصادی از عملکرد دولت در ایجاد فرصت‌های شغلی راضی نیست

سخنگوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی با بیان این که وزیر کار و امور اجتماعی گزارش شفاهی از ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل در سال 89 و بسترهای ایجاد 2 میلیون 500 هزار شغل در سال را ارائه کرد، گفت: اعضای کمیسیون ویژه از اعداد و ارقام راضی نبودند و به دنبال آمارهای واقعی و قابل لمس در جامعه هستند.


"جعفر قادری" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، با بیان این که کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی امروز (شنبه 31 اردیبهشت) میزبان وزیر کار و رئیس مرکز ملی آمار ایران بود، تشریح کرد: در این نشست، شیخ‌الاسلامی وزیر کار، توضیح‌هایی درباره ایجاد فرصت‌های شغلی در سال 89 ارائه کرد که اعضای کمیسیون آن را غیرواقعی خواندند و از عملکرد دولت در این زمینه راضی نبودند.



 



ایجاد یک میلیون و 600 هزار باور نکردنی است



نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 89، دولت موفق به ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل شد که با توجه به آمارهای دیگر از جمله نرخ بیکاری پذیرفتن این تعداد شغل امکان‌پذیر نیست.



به گفته این نماینده، طبق اعلام مرکز ملی آمار ایران نرخ بیکاری سال 89 در قیاس با سال 88 افزایش یافته است، در حالی که دولت ادعا می‌کند در سال گذشته بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.



 



کمیته مشترک برای رسیدن به آمار واقعی



قادری افزود: به علت تناقض در میان آمارهای اعلام شده، اعضای کمیسیون خواهان تشکیل کمیته‌ای مشترک شدند تا به جمع‌بندی نهایی در باره ایجاد اشتغال که هم مورد تأیید مجلس و هم مورد تأیید دولت باشد.



این نماینده یادآور شد: دولت ادعا می‌کند برای ایجاد یک میلیون و 600 هزار فرصت شغلی، هزینه‌ای افزون‌بر 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده است اما در بررسی مقدماتی برنامه پنجم توسعه کشور، قوه مجریه مودعی بود که تنها برای ثبات نرخ بیکاری به 180 تا 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.



قادری تصریح کرد: به همین علت در کمیته مشترک به سئوالاتی چون تعداد فرصت‌های شغلی، آیا این فرصت‌های شغلی موجب تعطیلی شغل‌های دیگر نشده است و چه تعداد وارد بازار کار شدند، بررسی می‌شود زیرا با توجه به افزایش نرخ بیکاری تصور می‌کنیم افراد در بین شغل‌ها جابه‌جا شدند تا این که افراد جدیدی شاغل شوند.



به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی، در کمیته مشترک، وزارت کار و امور اجتماعی، مرکز ملی آمار ایران و کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی، اشتغال و بیکاری تعریف خواهد شد.



 



بیکاری و اشتغال تعریف می‌شود



نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: با دولت به توافق خواهیم رسید که چه تعریفی از اشتغال و بیکاری داشته باشیم، آیا در نظر دارند تعریف بین‌المللی این دو عبارت را مد نظر بگیرند یا تعریف جدید دارند.



قادری تأکید کرد: در نظر داریم، در این کمیته به جمع‌بندی برسیم تا با واقعیت منطبق باشد، قرار نیست آماری از شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ بیکاری ارائه کنیم که مردم آن را در زندگی و جامعه خود احساس نمی‌کند، زیرا این مسئله در آینده برای اقتصاد کشور مشکل‌زا خواهد شد.



این نماینده ادامه داد: وزیر کار در ادامه این نشست ادعا کرد که وزارت کار و امور اجتماعی نه متولی ایجاد شغل است و نه تاکنون در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و هر آماری که اعلام شد از جمع‌بندی اطلاعاتی است که استانداری‌ها کشور در اختیار این وازرتخانه قرار داده است.



سخنگوی کمیسیون ویژه چهاد اقتصادی با بیان این که نشست بعدی کمیسیون روز دوشنبه دوم خرداد است، گفت: نشست امروز استثنا برای رسیدگی به وضعیت اشتغال تشکیل شد.

  • کد خبر : 48128
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار