خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/20 - 15:15
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نکونام در نشست خبری -12:

کمیسیون اصل 90 پیگیر پرداخت بودجه متروی تهران است

**رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد :کمیسیون اصل نود به شکایت‌ها از قوه مقننه نیز رسیدگی کرده است

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمدابراهیم نکونام" در ادامه سخنان خود در نشست خبری امروز در خصوص موضع دیگری که در کمیسیون اصل 90 بررسی می شود گفت: موضوع دیگری مورد بررسی در کمیسیون، تدوین آیین‌نامه در موضوعات مختلف از سوی دولت است که در بسیاری از موارد رییس مجلس باید نسبت به این آیین‌نامه‌های مصوب اظهارنظر کند اما در مواردی اختلافاتی به وجود آمد. گر چه در حال حاضر این موضوع روال طبیعی خود را طی می‌کند.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی همچنین  اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را از دیگر موضوعات مورد توجه کمیسیون نود در پیگیری‌های خود عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل نود به شکایت‌ها از قوه مقننه نیز رسیدگی کرده است، گفت: یکی از موارد مصوبه مجلس در مورد دانشگاه آزاد بود که بعد از یک کار حقوقی کمیسیون به این نتیجه رسید که هیات رییسه نمی‌بایست بر اساس روشی که اتخاذ کرده بود این موضوع را پی می‌گرفت و ما معتقدیم آنچه با استنباط از ماده 145 آیین‌نامه انجام شد نباید تکرار شود و بر همین اساس گزارشی سه - چهار صفحه‌ای را برای قرائت از پشت تریبون به هیات رییسه ارایه کردیم.

نکونام با اشاره به جلسات اخیر مجلس در مورد برنامه پنجم توسعه و نحوه اداره بانک مرکزی که یکی از مصوبات آن بود، یادآور شد: علی‌رغم تذکراتی که داد شد به موضوع تفکیک قوا کمتر توجه شد. البته آنچه شورای نگهبان در مورد مصوبه نحوه اداره بانک مرکزی به آن ایراد گرفت این بود که این یک موضوع حاکمیتی است و لذا بخش خصوصی از ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی حذف شد اما دو قوه دیگر به این ترکیب اضافه شدند و با وجود اینکه آقایان اخطار را وارد ندانستند شورای نگهبان همان شب عنوان کرد که به دلیل تفکیک قوا این مصوبه را تایید نکرده و در این رابطه شکواییه‌هایی صورت گرفته که در مجلس رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین د رخصوص سرانجام طرح نظارت بر نمایندگان گفت: پس از صحبت مقام معظم رهبری با اهتمامی که صورت گرفت طرح نظارتی تهیه شد که علاوه بر نظارت در برابر تخلفات، اختیارات نمایندگان را هم افزایش می‌داد و ساز و کار بهینه عملکرد نمایندگان و وظایف هیات رییسه نسبت به نمایندگان را پیش‌بینی می‌کرد، اما متاسفانه علی‌رغم توزیع این طرح با فضایی که ایجاد کردند یک فوریت این طرح رای نیاورد و اکنون هم من خبر ندارم که هیات رییسه این طرح را به کجا ارجاع کرده است. به این دلیل که این طرح به کمیسیون اصل نود ارجاع نشده و البته فکر می‌کنم به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی هم هنوز ارجاع نشده باشد و این‌که این موضوع به کمیسیون اصل نود مربوط است یا تدوین آیین‌نامه به برداشت آقایان از قانون برمی‌گردد. در حالی که ما معتقدیم این یک طرح نظارتی است و کمیسیون اصل نود کمیسیون تخصصی آن است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع بودجه متروی تهران یاداور شد: شهرداری اقدامات خود را برای دریافت دو میلیارد دلار مصوب مجلس که از محل حساب ذخیره ارزی تخصیص یافته انجام داده و نامه‌هایی را به مراجع ذیربط ارایه کرده است. ما هم این موضوع را دنبال کرده‌ایم. البته دولت صحبت‌هایی در این رابطه داشته که بیش از این مبلغ را به عنوان آورده در اختیار شهرداری قرار داده است.

ادامه دارد

  • کد خبر : 35432
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار