خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/13 - 11:18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جعفری:

کمبود آب شرب، مشکل جدی مردم شهرستان کبودرآهنگ است

**نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، سه اولویت مهم حوزه انتخابی خود را تأمین آب شرب، بهسازی روستاها و لزوم ایجاد شبکه آب و فاضلاب دانست.

 عیسی جعفری در گفت وگو با روزنامه همدان پیام گفت: یکی از مشکلات اساسی مردم در روستاهای شهرستان کبودرآهنگ، کمبود آب شرب به مقدار نیاز ساکنان روستاهاست که آنها را دچار مشکلات جدی کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت بعضی از روستاها به گونه‌ای است که در روز فقط یک تانکر آب برای مصرف دارند، در حالی که مردم آنجا کشاورز و دامدار هستند و این مقدار آب با توجه به جمعیت ساکن در آن بسیار کم است.

جعفری ادامه داد: کمبود آب شرب نه تنها روستاییان را دچار مشکلات بی‌آبی کرده بلکه کشاورزان را از تولید‌کننده به مصرف‌کننده تبدیل کرده است، همین امر باعث مهاجرت مردم از روستاها به شهرها شده که این معضل بسیار خطرناکی است و باید برای حل آن چاره‌ای جدی اندیشید. در حال حاضر 20 خانوار از روستای نوآباد به مناطق دیگر و به ویژه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند و این موضوع باعث می‌شود جمعیت روستاها روز به روز کاهش یابند.

وی اضافه می‌کند: یکی از بهترین راه‌ها برای برون‌رفت از این معضل گرفتن انشعاب از سد تالوار است که آب شهر همدان را تأمین می‌کند. ما می‌توانیم انشعابی از این سد به شهرستان کبودرآهنگ بکشیم و از این طریق به روستاهای اطراف آب‌رسانی کنیم. این طرح در حال پیگیری و مطالعه است و به نظر می‌رسد با توجه به مشکل حاد کمبود آب در این حوزه انتخابی باید به طور جدی‌تر پیگیری شود. .

عیسی جعفری همچنین درباره بهسازی و نوسازی روستاها گفت: در حال حاضر در شهرستان کبودرآهنگ 130 روستا و در شهرستان بهار76 روستا قرار دارد که از این 206 روستا فقط30 درصد آن که مربوط به فاز اول بهسازی است، مقاوم‌سازی شده و متأسفانه هنوز برای فاز‌های دیگر هیچ اقدامی صورت نگرفته است. روستاهای ما مشکلات بسیاری دارند که بیشتر آنها مربوط به زیرساخت‌هاست و کوتاهی در این موارد می‌تواند معضلات بسیاری در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک روستا به دلیل بوی بد لوله‌های فاضلابی که از زیر خانه‌های این روستا عبور کرده است، ساکنان آن دچار مشکلات زیادی شده‌اند و باید هرچه سریعتر زیرساخت‌های آن روستا را بهسازی کرد، زیرا این مساله آرامش مردم را از بین برده است.

نماینده مردم کبودرآهنگ تصریح کرد: یکی از مواردی که روستائیان را تشویق به تولید و ماندن در روستاها می‌کند بحث بهسازی و نوسازی است که وزارت مسکن برای حل آن باید چاره‌ای بیندیشد. در چند سال گذشته نسبت جمعیت روستاها به شهر 70 به 30 بود ولی متأسفانه در حال حاضر این نسبت معکوس شده است و اگر این مشکل حل نشود درصد جمعیت ساکن در روستاها هر سال کمتر خواهد شد. همین امر اهمیت بهسازی روستاها و جدی‌تر گرفتن فازهای دیگر این طرح را نشان می‌دهد و ما به عنوان نمایندگان مردم پیگیر این مساله هستیم.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار هم از مشکل نبود شبکه فاضلاب در بعضی شهرها و روستاها به عنوان یکی از معضلات اصلی گلایه کرد و گفت: متأسفانه نبود شبکه فاضلاب در شهرهای بهار، کبودرآهنگ، لاله‌جین، صالح آباد، گل‌تپه و شیری‌سو باعث شده مردم این شهرها دچار مشکلات جدی شوند.

وی ادامه داد: یکی از خواسته‌های ساکنان این شهرها ساخت شبکه فاضلاب است که نبود آن سلامت اهالی را به خطر انداخته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: به دلیل نبود لوله‌های فاضلاب، تمام فضولات از طریق چاه‌های جذبی به داخل زمین جذب می‌شوند در نتیجه نیترات آب بالا می‌رود، زیرا فاضلاب‌ها یکی از منابع اصلی تولید نیترات در آب هستند. این نیترات از آن جا که با کلرزنی از بین نمی‌رود بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن سلامت مردم ساکن در این شهرها می‌شود.

جعفری با اشاره به لوله‌گذاری فاضلاب در برخی شهرستان‌های حوزه انتخابی خود گفت: در شهرستان بهار و کبودرآهنگ لوله‌گذاری فاضلاب شروع شده است و فقط بعضی قسمت‌ها باقی مانده که امیدواریم مسئولان با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، هرچه زودتر برای حل آن اقدام کنند.

  • کد خبر : 28711
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار