خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/02 - 19:01
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مشکلات استان قم در گفت و گوی اختصاصی با حجت الاسلام بنایی

کمبود آب در قم

** علی بنایی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی اختصاصی درباره مشکلات شهر و استان قم در حوزه آب، بیان داشت: مشکل کمبود آب در قم وخیم­تر از آن است که به گفت‌وگو بیاید.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم ادامه داد: آب سد 15خرداد، هرلحظه پایین‌تر می‌رود و پمپی که در دریاچه سد قرار دارد، آب را از اعماق دریاچه به تصفیه‌خانه می‌فرستد تا به مصرف عموم برسد.

وی افزود: اگر ورودی سد با بارندگی تأمین می‌شد خروجی مناسبی هم داشت، اما بارندگی بسیار کم در استان موجب شده که خروجی این آب به سرعت افزایش یافته در حالی که ورودی به این سد صفر است.

وی افزود: کیفیت آب استان نیز به طرز محسوسی تغییر کرده و پایین آمده است. طعم آب شرب بسیار بدتر از پیش شده است و در حال حاضر از این آب برای شست و شو و استحمام نیز نمی ­توان بهره برد.

بنایی باغات قم را نیز دچار این مشکل دانست و گفت: مشکل کم‌آبی به باغات نیز کشیده شده است و درخت‌های باغات مردم، در اثر این مشکل، در معرض خشکی و نابودی قرار دارند. خبر موثقی به من رسیده است مبنی بر این که بسیاری از مردم به سمت «یخ‌فروشی»ها هجوم آورده‌اند تا یخ بخرند و آن را پای درختانشان بگذارند تا بدین شیوه، حیات درختان را تضمین کنند.

بنایی درباره راه حل این بحران گفت: در درجه اول، باید مردم از خدا بخواهند تا باران رحمت خود را نازل کند. علاوه بر دعا و استغاثه برای باران، مردم باید صرفه‌جویی جدی داشته باشند تا شاید شیب این مشکل کمتر شود، چرا که میزان آب موجود در سد،  به سرعت در حال کاهش است و هر ساعت، این میزان کمتر می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  راه سوم، بهره‌برداری از ده حلقه چاهی است که در سطح شهر حفر شده است. تاکنون 5 حلقه از این چاه­ها به بهره‌برداری رسیده‌­اند و اگر 5 حلقه دیگر هم آماده استفاده شوند، بخشی از این مشکل حل خواهد شد.

بنایی ادامه داد: البته باید برای تأمین آب قم، به وسیله انتقال آب از حوزه دز به قمرود تلاش شود و دولت باید آنچه را که مجلس شورای اسلامی در این باره تصویب کرده ­است، به انجام برساند. در این صورت، انشاءالله در سال آینده، آب به قم می­رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این که انتقال آب به قم 10 ساله پیش‌بینی شده است، بیان داشت: چند نکته در اجرای این پروژه عظیم آبرسانی وجود دارد که یکی از آنها این است که دولتمردان اهتمام ویژه‌ای برای اجرای این پروژه دارند.

وی خاطرنشان کرد: قبول درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی توسط مقام معظم رهبری و اختصاص اعتبار 230 میلیارد یورو (300 میلیارد تومان) برای اجرایی شدن انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و اختصاص 350 میلیارد تومانی دولت به این پروژه موجب شده است تا اجرای این عملیات با موفقیت به پیش رود.
بنایی تصریح کرد: حدود 600 میلیارد تومان تا به حال برای اجرای طرح آبرسانی از سرشاخه‌های دز به استان قم هزینه شده است و برای تکمیل این طرح اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی یکی از نکات مهم در اجرای پروژه آبرسانی به استان قم را استفاده از تکنولوژی عظیم در انتقال آب ذکر کرد و عنوان داشت: حفر 54 کیلومتر تونل در دل کوه‌های سرشاخه‌های دز به دست نیروی متخصص ایرانی و انجام این طرح به دست مهندسان متخصص و با مشارکت شرکت‌های با تجربه داخلی، این طرح را به یک ابرطرح آبرسانی تبدیل کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: مهم آن است که انتقال آب از سرشاخه‌های دز که با زحمت و قیمت بسیاری از فاصله 240 کیلومتری به شهر قم می‌رسد، مردم از آن به بهترین شکل استفاده کرده و فقط صرف آشامیدن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی خاطرنشان کرد: تا رسیدن آب از سرشاخه‌های دز به استان قم نیازمند صرفه‌جویی در تمام بخش‌ها هستیم چراکه حجم آب سد 15 خرداد هر لحظه پایین‌تر می‌رود بدون آنکه آوردی داشته باشد.

باید از راهکار اورژانسی استفاده کنیم

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی در جلسه ویژه بررسی مشکلات پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم که در محل اجرای پروژه تونل قمرود قطعه یک و با حضور وزیر نیرو، استاندار و مدیران بخش آب استان قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بحران کم‌آبی در استان قم به دلیل عدم رعایت مصرف درست آب مضاعف است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه مردم قم همچنان بحران کم‌آبی را باور نداشته‌اند و روند مصرف گذشته خود را ادامه می‌دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف آب در جامعه خاطرنشان کرد: باید راهکارهای جدی برای کاهش مصرف آب بیندیشیم.

وی همچنین تصریح کرد: در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز نباید منتظر تکمیل سد کوچری و یا بخش‌های اضافه دیگر باشیم و باید با ارائه راهکارهای اورژانسی این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

بنایی در پایان تأکید کرد: مسئولان نظام باید در تأمین اعتبارات لازم برای اتمام این پروژه اهتمام جدی داشته باشند.

افزایش دما، کاهش آب و مصرف انرژی

آنچه که کاهش آب و افزایش دمای هوا را همراهی می‌کند، مصرف بیش از پیش انرژی، علی‌الخصوص برق است.

 مردم برای مقابله با گرمای طاقت فرسا و کمبود آب، به کولرهایی روی می ­آورند که مصرف انرژی را بالا می‌برد و اگر قرار باشد که بهای برق مصرفی آنان در فصل تابستان همچون سایر فصول محاسبه شود، بار سنگینی بر روی دوش اقشار مختلف خواهد بود.

 علی بنایی، با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه محاسبه بهای برق مصرفی در استان قم مانند استان‌های گرمسیر کشور اظهار داشت: به دنبال این پیگیری‌ها، هیأت دولت در سال 86 تصویب کرد که بهای برق مصرفی در استان قم در ماه‌های تیر و مرداد مانند استان‌های گرمسیر کشور محاسبه شود.

وی با بیان اینکه دمای هوای قم گاهی اوقات از دمای هوای شهرهای استان خوزستان نیز فراتر می‌رود، اضافه کرد: این موضوع باعث شده است کولرهای آبی برای خنک کردن منازل جوابگو نباشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روی آوردن مردم قم به استفاده از کولرهای گازی و وسایل خنک‌کننده متعدد در منازل تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش سرسام‌آور بهای برق مصرفی خانوارهای قمی می‌شود.

وی افزود: به همین ترتیب مصرف برق در ادارات قم نیز افزایش یافته است و ادارات به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران مجبور به استفاده از وسایل خنک‌کننده متعدد هستند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم با بیان اینکه مصوبه هیأت دولت در ارتباط با محاسبه بهای برق مصرفی در استان قم مانند استان‌های گرمسیری قطعی است، افزود: این مصوبه مربوط به یک زمان خاص نیست و باید در سال جاری نیز به اجرا درآید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در سال گذشته این مصوبه در ماه‌های تیر و مرداد به اجرا درآمد، ادامه داد: وزارت نیرو باید این مصوبه را در سال جاری نیز به اجرا درآورد.

شایان ذکر است؛ گرمای هوا در استان قم منجر به افزایش استفاده از کولرهای گازی در منازل، اماکن زیارتی، ادارات و مجتمع‌های تجاری شده است.

  • کد خبر : 23056
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار