خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/27 - 16:46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
دلاور:

کلیه اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شوند

**یکی از اعضای خراسانی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از فرصت دو هفته‌ای این کمیسیون برای بررسی 80 ماده باقیمانده خبر داد و اعلام کرد که طبق مصوبه این کمیسیون کلیه اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شوند.

"محمدعلی دلاور" نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه شهرآرا، گفت: از شنبه گذشته بررسی مواد 130 تا 136 لایحه برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار داشته است.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، در جلسه روز شنبه ادامه رسیدگی به مواد لایحه برنامه پنجم توسعه که مربوط به حوزه کشاورزی، هستند مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، فعالیت‌های تصدی‌گری بخش کشاورزی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود و در این زمینه بر به‌کارگیری افراد تأیید صلاحیت شده برای مشاوره مزارع تأکید شد، در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد راندمان آبیاری مزارع کشاورزی افزایش یابد و از 9/0 کیلوگرم ماده خشک حجم آب در حالت فعلی به 3/1 در پایان برنامه پنجم برسد.

دلاور همچنین افزود: در این جلسه همچنین مقرر شد، ماشین‌آلات کشاورزی با کمک دولت مکانیزه شود به‌گونه‌ای که در پایان برنامه پنجم200 هزار دستگاه از ماشین آلات فرسوده از رده خارج شود و مکانیزاسیون کشاورزی به نحوی باشد که ضریب نفوذ مکانیزاسیون از یک اسب بخار در هکتار به 5/1 اسب بخار در پایان برنامه پنجم برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی تصریح کرد: بر مبنای اقلیم و شرایط هر منطقه تا پایان برنامه پنجم مقرر شد ضریب نفوذ مکانیزاسیون از یک اسب بخار به 5/1 اسب بخار ارتقا یابد.

نماینده مردم درگز به فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد و توضیح داد: کمباین‌ها و تراکتورهای بخش کشاورزی توان لازم را ندارند و در مورد کمباین‌ها باید تأکید کنم که این ماشین‌آلات هدررفت زیادی دارند که ثروت ملی این گونه در حال از بین رفتن است. دلاور همچنین تأکید کرد که تاپایان برنامه پنجم تمام دام‌های کشور باید دارای شناسنامه شوند و این یکی از مواد لایحه برنامه پنجم بوده که مورد تصویب کمیسیون قرار گرفته است.

وی همچنین اعطای سند مالکیت به کلیه اراضی کشاورزی تا پایان برنامه پنجم را یکی دیگر از مصوبات امروز کمیسیون تلفیق عنوان کرد.

دلاور از حذف ماده 131 و 134 لایحه برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: دلیل حذف این ماده تأکید و تکرار مواد قبلی بود.

وی در مورد ماده 132 برنامه لایحه پنجم گفت: یک جزء این ماده در رابطه با اقتصادی و رقابتی کردن و افزایش تولید و صادرات کشاورزی با ارائه کمک‌های مالی توسط وزارت جهاد کشاورزی بود که به تصویب رسید و در جزء دیگر ماده 132 نیز مقرر شد تا حمایت دولت از عملیات توزیع و عرضه کالاهای نوپدید به نحو مؤثرتری صورت گیرد و افزایش یابد.

وی در مورد ماده 133 نیز گفت: در این ماده عین آنچه که دولت پیشنهاد داده بود در کمیسیون تصویب شد، موضوعات این ماده نیز در مورد سیاست‌های یکپارچه‌سازی و بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی است.

دلاور همچنین از حذف کامل ماده 134 لایحه برنامه پنجم توسعه در جلسه کمیسیون خبر داد و گفت: این ماده دو جزء داشت که هر دو جزء آن طبق بررسی‌های اعضای کمیسیون مورد تصویب قرار نگرفت و بدین ترتیب از برنامه توسعه پنجم حذف شد.

وی دلیل حذف این دو جزء را در مورد جزء اول، محروم کردن دولت از کمک به توسعه مناطق محروم به واسطه منع واگذاری منابع طبیعی و در مورد جزء دوم، معاف کردن سازمان جنگل‌ها و مراتع از هزینه دادرسی، عنوان کرد.

یکی دیگر از مواد تصویب شده در جلسه کمیسیون تلفیق، ماده 135 لایحه برنامه پنجم است که مفتح در مورد آن گفت: این ماده در رابطه با اصلاح الگوی بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها است که عمدتاً به تصویب رسیدو طبق آن دولت مکلف شد برای اصلاح الگوی بهره‌برداری از جنگل‌ها اقدام کند و برای این کار به سازماندهی ساخت و ساز در جنگل، مبارزه با قاچاق چوب، صفر کردن تعرفه واردات چوب و کمک به کاشت درختان و فراهم آوری چوب اقدام کند.

این عضو کمیسیون تلفیق از ناتمام ماندن ماده 136 لایحه برنامه پنجم خبر داد و گفت: بررسی چند جزء از این ماده به جلسه بعدازظهر کمیسیون تلفیق موکول شد و بخش‌هایی از این ماده که صبح به تصویب رسیده نیز در رابطه با تأمین امنیت غذایی مردم بوده است که در این مواد به دولت اجازه داده شده از کشتارگاه‌های صنعتی حمایت بیشتری کند و همچنین سطح حمایت از تولیدات اقلام دامی و کشاورزی را افزایش دهد.

  • کد خبر : 25303
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار