خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/08 - 11:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از حسن تأمینی

کشاورزی گیلان تولیت واحد می‌خواهد

**حسن تامینی نماینده مردم رشت در یادداشتی درباره معضلات کشاورزان و برنجکاران استان گیلان به تحلیل مسائل کشاورزی این استان پرداخت.

 استان گیلان در بخش کشاورزی و در تولید محصولاتی مانند برنج، چای، پیله کرم ابریشم و... به عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار مطرح است به طوری‌‌که این استان هم‌اکنون دارای رتبه اول در تولید برنج و خاویار در کشور است و تاکنون حرف‌های بسیاری برای درآمدزایی در این زمینه داشته است.

در حال حاضر علی‌رغم تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود کشاورزی در این استان مسئله تولید برنج با مشکلات و معضلات بسیاری روبرو شده است که باید متولیان نسبت به رفع آن اقدام کنند و در غیر این صورت وضعیت کنونی تولید برنج ، کشاورزی در این زمینه را به ورطه نابودی می‌کشاند. بررسی مشکلات این بخش در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هم‌اکنون نبود یک تولیت واحد در بخش کشاورزی که بتواند کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را هدایت و راهنمایی کند، منجر به بروز مشکلاتی شده است.

از سوی دیگر نبود سیستم‌های مکانیزه در بخش کشاورزی دیگر مشکل هم‌راستا با سایر معضلات است و در حالی که اکثر کشورهای دیگر با بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون و مکانیزه سعی در رفع نگرانی و دغدغه کشاورزان خود در مسئله تولید دارند اما کشاورزان ایرانی هم‌اکنون علاوه بر وضعیت بازار محصولات خود، نگران دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های جانبی که به واسطه سنتی بودن نوع کار خود دارند، هستند.

اگر چه بارندگی‌های مناسب سال‌جاری عاملی شد تا کمتر نگران کمبود آب مورد نیاز کشاورزان باشیم اما در صورتی‌که نتوانیم آب‌های موجود در رودخانه‌ها و بارندگی را مدیریت و هدایت کنیم قطعاً در سال‌های آینده این مشکل به معضل جدی در بخش کشاورزی تبدیل می‌شود.

درباره تمام مشکلات یادشده در بخش کشاورزی ذکر این نکته ضروری است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا دیگر هیچ کشاورزی به صورت تک‌محصولی اقدام به تولید نمی‌کند و متولیان مربوطه با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد شغل‌های مناسب، کشاورزان خود را به این سمت سوق می‌دهند که در تمام طول سال به فعالیت مشغول باشند و به درآمدزایی بپردازند اما این مسئله علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان گیلان مغفول مانده است.

با این تفاسیر و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود اگر متولیان بتوانند برنامه‌ریزی در جهت ایجاد شغل‌هایی مانند پرورش طیور و صنایع دستی انجام دهند و حمایت‌های لازم را در این زمینه از پروژه‌ها و طرح‌های موجود در جهت اشتغال‌آفرینی داشته باشند قطعاً با توجه به همکاری و هماهنگی و مساعدت کشاورزان علاوه بر رفع مشکلات بخش کشاورزی می‌توانیم به ایجاد یک صنعت پایدار و مستحکم در بخش کشاورزی کمک کرده و از نابودی صنعت کشاورزی جلوگیری کنیم که در نهایت همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت از سوی متولیان امر است.

 

  • کد خبر : 26314
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار