خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/25 - 16:25
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عبدالرضا مرادی با اشاره به زلزله اخیر ممسنی:

پیگیر اعتبار اضطراری برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده هستیم

**15 دی‌ماه زلزله برخی از شهرهای استان فارس را لرزاند که مرکز آن دهستان مهرنجان ممسنی بود. زلزله در این بخش به حدود 90درصد روستاها آسیب جدی وارد کرد و 28 روستا به طور جدی دچار مشکل شدند. علت اصلی این تخریب‌ها نیز بافت فرسوده به ویژه در روستاها عنوان شده است.

عبدالرضا مرادی، نماینده مردم نورآباد و ممسنی در گفت‌وگو با روزنامه «خبر جنوب» فارس درباره دامنه این زلزله، وضعیت اسکان خانواده‌ها در مناطق آسیب‌دیده، بافت فرسوده و ضرورت بازسازی و احیای این مناطق سخن گفته است که می‌خوانید.

آقای مرادی! به عنوان سؤال اول لطفاً درباره بازدیدتان از مناطق آسیب‌دیده حوزه انتخابی خود بگویید.

متأسفانه شاهد سلسله‌ای از زلزله‌های خفیف و نسبتاً شدید بودیم که در مجموع روستاهایی که در منطقه مهرنجان واقع شده‌اند،‌ آسیب کلی دیده‌اند و میزان تخریب از بیست تا صددرصد بوده است. این آسیب‌ها به ویژه در مناطقی بوده که خانه‌ها بافت فرسوده داشته‌اند و خشت و گلی بوده‌اند. خانه‌هایی که مهندس ناظر داشته‌اند، آسیب‌هایی به مراتب کمتر دیده‌اند. در دیدار از مناطق زلزله‌زده‌ به عینه تخریب و میزان خسارات را مشاهده کردم. در حال‌حاضر آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ این است که مردم از نظر روانی نمی‌توانند بپذیرند که در این خانه‌ها اسکان پیدا کنند. هفته گذشته نیز چندین زلزله را شاهد بودیم که موجب شد ساکنان سراسر حوزه انتخابی حتی روستاهای اطراف شهر نورآباد با مشکل روبه‌رو شوند.

   با توجه به حضورتان در مناطق آسیب‌دیده، نحوه امدادرسانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چادرها از روز یکشنبه  هفته گذشته توسط ستاد بحران میان آسیب‌دیدگان توزیع شد. کمک‌رسانی هلال‌احمر هم بسیار بسیار مثبت بوده البته نارسایی‌هایی هم بوده که طبیعت کار است، اما باید با سرعت مرتفع شود.

  منظورتان از نارسایی‌ها چیست؟

در وهله اول برای سرویس‌های بهداشتی و چادرها دیر اقدام شده است. از سوی دیگر علوفه دام‌ها زیر آوار مانده و دام‌ها که سرمایه این مردم هستند، در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. این مسائل باید از طریق اداره امور عشایر هرچه سریعتر پیگیری شود. باران نیز علوفه‌ها را فاسد می‌کند که باید برای توزیع نایلون و محافظت از علوفه اقدام شود. از سوی دیگر در حال‌حاضر بحث اساسی این است که دولت باید به صورت فوق‌العاده و اضطراری برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده اعتباری را در نظر بگیرد و اختصاص دهد.

بنیاد مسکن نیز باید هرچه سریعتر کار ساخت‌‌‌وساز را آغاز کند. در عین حال از معاون وزیر کشور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر، استاندار فارس و فرماندار که به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات بودند،‌ تشکر می‌کنم.

 به آسیب‌ دیدن بافت‌های فرسوده اشاره کردید. برای احیا و مقاوم‌سازی بافت فرسوده در برنامه پنجم توسعه مجلس مصوباتی نیز داشته است. وضعیت حوزه انتخابی رستم و ممسنی از نظر بافت فرسوده چگونه است؟

حوزه انتخابی ما از نظر تعداد روستاها آمار بسیار بالا و قابل‌توجهی دارد. ما در منطقه رستم 220 و در منطقه ممسنی 550 روستا داریم. متأسفانه بسیاری از روستاها نیز بافت فرسوده‌ای دارند و مصالح به کار رفته در آنها، مصالح خام و خشت و گل است. اتفاقاً در زلزله اخیر همان‌طور که اشاره کردم، این بافت بیشترین آسیب را دیده است. آمار بافت فرسوده در حوزه شهری به نسبت پایین است، اما در بافت شهری هم ساختمان‌های فرسوده‌ای داریم که باید فکری اساسی برای احیا و مقاوم‌سازی آنها بشود.

   تاکنون چه اقداماتی برای این امر صورت گرفته است؟

دولت برای تحقق این مهم،‌ تسهیلات مناسبی در نظر گرفته است که مردم می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن و شهرسازی درخواست‌های خود را برای رسیدگی مطرح کنند. اما نکته مهم این است که به دلیل حجم بالای بافت فرسوده باید برنامه‌ریزی‌های کلان‌تری صورت بگیرد و طرح‌هایی چون مسکن مهر و نظایر آن زمینه را برای نوسازی و مهندسی‌سازی ساختمان‌های مسکونی فراهم سازد.

   یکی از پروژه‌های مهم دولت برای خانه‌دار شدن و کاهش بافت فرسوده، مسکن مهر است. روند این پروژه را در حوزه انتخابی خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اقدامات بنیاد مسکن و شهرسازی در این مورد بسیار قابل‌تقدیر است و در حوزه انتخابی ما تاکنون شاهد افتتاح ساختمان‌های بسیاری بوده‌ایم. چندی پیش با سفر وزیر مسکن و شهرسازی 273 واحد در ممسنی و نورآباد افتتاح و تحویل مالکان شد. تعداد هزار واحد هم در دست ساخت است که امیدوارم هرچه سریعتر تکمیل و واگذار شوند. چنین پروژه‌هایی می‌تواند جدا از ایجاد آرامش در مردم به واسطه رفع نیاز به مسکن، آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی را نیز کاهش دهد.

  در پایان درباره اولویت‌های حوزه انتخابی خود و طرح‌هایی که آغاز یا اتمام آن نیاز به اعتبار در بودجه سال 90 دارد، بگویید.

در حال‌حاضر مهمترین اولویت ما ساماندهی خانواده‌های آسیب‌دیده در زلزله اخیر است. یکی از مشکلات فعلی این خانواده‌ها بحث گرما و تأمین سوخت است. به دلیل بارندگی و سرمای شدید خانواده‌ها نیازمند وسایل گرمایی هستند تا مشکل حادی در این زمینه پیش نیاید که احیا و نوسازی بافت‌های آسیب‌دیده و تأمین بودجه‌ای مستقل برای آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اما در سطح کلان ما تصفیه‌خانه نورآباد را داریم که در صورت تأمین اعتبار مناسب سال 90 به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات اجرایی سد پارسیان نیز سال آینده آغاز خواهد شد که این پروژه نیز نیازمند اعتبار کافی و مناسب است. اعتبار برای آبخیزداری، پوشش انهار کشاورزی و رسیدگی به وضعیت و مشکلات کشاورزان و دامداران و همچنین توسعه فضای صنعتی از دیگر اولویت‌های ما در حوزه انتخابی است.

  • کد خبر : 35750
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار