خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 10:14
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ارزیابی نمایندگان استان مرکزی از مصوبات سفر‌های استانی

پروژه‌های مهم و زیربنایی اجرا نشده‌اند

**با توجه به اینکه در آستانه دور سوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستیم، با تعدادی از نمایندگان استان مرکزی در خصوص نحوه اجرایی شدن مصوبات سفرها و پروژه‌هایی که به نتیجه رسیده یا نیمه‌کاره مانده و یا به کلی اجرایی نشده است، گفت وگویی داشتیم.

در این خصوص هفته نامه وقایع استان  ارزیابی نمایندگان استان را از روند این پروژه‌ها جویا شده است که در زیر می خوانید.

 

رجایی: بودجه مصوبات با توجه به وزن آنها کم بوده است

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک بودن دور سوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور گفت: مصوبات دو سفر استانی رئیس‌جمهور در حال‌حاضر در اولویت پیگیری‌های منطقه‌ای است که در خصوص این مصوبات هم وزارتخانه‌ها سستی کرده‌اند و هم اینکه در ادارات استان زمینه برای پیگیری آنها فراهم نشد.

"عباس رجایی" تصریح کرد: در تلاش هستیم بودجه سال‌جاری به پروژه‌ها تخصیص پیدا کند، اگرچه دولت بودجه امسال را دیر ابلاغ کرده‌ است و ما از جهت جلب موافقت برای جذب اعتبارات خاص عقب هستیم.

وی در ارزیابی روند اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی گفت: وزن پروژه‌ها متفاوت است اما پروژه‌های مهم و زیربنایی اجرا نشده‌اند. این پروژه‌ها یا در مرحله مطالعات ایراد داشته‌اند یا مشکل ماده‌ 32 را داشته‌اند یا موفق به جذب اعتبار نشده‌اند، ضمن اینکه بودجه مصوبات با توجه به وزن آنها کم بوده است.

 

مقیمی: کار اجرایی صورت نگرفته است

"محمدحسین مقیمی" مصوباتی که اجرایی نشده ‌اند را برشمرد و گفت: یک نیروگاه 500 مگاواتی در دور اول و دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور مصوب شده اما وزارت نیرو هنوز کار اجرایی در این خصوص صورت نداده است. یک سد با ظرفیت 10میلیون مترمکعب آب نیز همچنین جزو مصوبات هر دو سفر بوده که در این خصوص نیز وزارت نیرو کاری صورت نداده است. محمدحسین مقیمی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نیز با توجه به قرار داشتن بیت امام در این شهر، این شهرستان در بین مجموعه گردشگری شازند، خمین و دلیجان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: پیرو این قضیه قرار بود 3 هتل با کیفیت‌های مختلف در این شهرستان ساخته شود که ساخت آنها در کمیته گردشگری و شورای اشتغال تصویب شد اما بانک ملت که جزو سرمایه‌گذاران یکی از این طرح‌ها بوده، با گذشت 5 سال از آوردن سرمایه یک‌میلیاردی شریک دیگر طرح، هنوز سهم خود را پرداخت نکرده و طرح معطل مانده است.

وی ادامه داد: در مورد هتل دیگر شریک تجاری بانک ملی بوده که آن هم سهم خود را از پروژه نصفه پرداخت کرده و به همین دلیل عملیات اجرایی نیمه‌کاره مانده و هتل سوم نیز در حال ساخته شدن است.

مقیمی تصریح کرد: مهمترین موضوعاتی که در حال‌حاضر در حوزه انتخابی درحال پیگیری هستم، در بخش‌های عمرانی مربوط به راه‌اندازی فرودگاه اراک است که با وجود تأسیس، پروازی ندارد و توسعه راه‌آهن اراک نیز از دیگر طرح‌های مورد پیگیری است که راه‌آهنی یک‌خطه است که باید دوخطه شود و اصفهان به اراک و کرمانشاه از یکسو و اراک به اصفهان تکمیل گردد.

 

اخوان: در مورد اجرایی نشدن مصوبات انتقاد به خود نماینده‌ها و پیگیری آنها وارد است

"بهمن اخوان" عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص نحوه اجرایی شدن مصوبات سفر‌های استانی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادم و همکاری که معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه کردند، حدود 80 الی 90 درصد مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور در تفرش و آشتیان اجرایی شده است و در مورد اجرایی نشدن این مصوبات در بسیاری از استان‌ها به نظر من انتقاد به خود نماینده‌ها و پیگیری آنها وارد است.

اخوان در خصوص طرح‌های عمرانی که در منطقه تفرش و آشتیان نزدیک به مرحله بهره‌برداری است نیز تصریح کرد: طرح توسعه بزرگراه سرعین به اراک و چهار بانده کردن آن، در فاز یک و دو تا هفته دولت آماده بهره‌برداری شده و افتتاح می‌گردد که طی آن فاصله این ناحیه تا استان همدان نیز 2 ساعت کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: جاده گیلان به تفرش نیز از دیگر طرح‌های عمرانی است. با وجود اینکه نزدیک به 15 سال از شروع عملیات اجرایی طرح می‌گذرد، در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح‌های در دست ساخت حوزه انتخابی خود به تونل نقره‌کار- تفرش اشاره کرد و خبر داد کار عملیاتی این پروژه شروع شده است.

وی همچنین به بهره‌برداری از جاده جفتان - نوبران به ساوه اشاره کرد و گفت: کار اجرایی این طرح از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی شروع شد و از جمله طرح‌هایی بود که تفرش را از بن‌بست ارتباطی نجات داد.

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس در خصوص وضعیت آب در تفرش و آشتیان گفت: در مورد پروژه‌های آب و فاضلاب ناحیه، منتظر قول دولت برای تأمین اعتبار که پروسه‌ای حداقل ده ساله را برای پروژه‌ها رقم می‌زد نماندیم و اقدام به جذب اعتبار از طریق فاینانس کردیم.

وی خاطرنشان کرد: زمان پروژه‌های ده ساله آب شرب منطقه را از طریق جذب فاینانس از ده سال به 3 سال کاهش دادیم.

نماینده تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی وضعیت پروژه‌های آموزشی ناحیه نیز از شروع به کار 4 دانشگاه خبر داد و گفت: با کمک افراد خیر موفق به ساخت 2 دانشگاه آزاد و پیام‌نور در فراهان شدیم که در حال حاضر 600 هزار دانشجوی در حال تحصیل دارد که کمک زیادی به اقتصاد منطقه کرده‌اند و همچنین دو دانشگاه آزاد و پیام‌نور نیز در تفرش فعال شده‌اند که در این ناحیه نیز این دو شعبه کمک زیادی به توسعه علمی، فرهنگی منطقه کرده‌اند.

اخوان وضعیت گازرسانی روستاهای حوزه انتخابی را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: در بخش تأمین اعتبار مشکلاتی داشتیم که طی پیگیری‌هایی که داشتیم، موضوع مرتفع شد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان همچنین از به بهره‌برداری رسیدن یک بیمارستان در ناحیه با بودجه غیردولتی خبر داد و گفت: یک فرهنگسرا نیز در فراهان با بودجه غیردولتی و کمک فرد خیر در فراهان و یک فرهنگسرا نیز در تفرش با بودجه دولتی فعال شده‌اند.

  • کد خبر : 23564
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار