خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/14 - 07:44
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
گفت‌وگوی خبر جنوب با نماینده ممسنی و رستم

پروژه سد بزرگ پارسیان امسال کلید می‌خورد

**منطقه رستم و ممسنی با روستاهای فراوانش در استان فارس شناخته می‌شود. مردم این مناطق عمدتاً کشاورز هستند و زندگی خود را از این راه می‌گذرانند. خشکسالی‌های اخیر تأثیر بسیار منفی بر زندگی و کار مردم این بخش گذاشته است.

در این گفت‌وگو، "عبدالرضا مرادی"، نماینده مردم رستم و پارسیان درباره فعالیت‌های عمرانی مصوب سفرهای استانی رئیس‌جمهور و پروژه‌های زیربنایی در این منطقه سخن گفته است.

تنها در منطقه ممسنی بیش از 750 روستا وجود دارد که خشکسالی‌های اخیر آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد کرده است، برای جبران این آسیب‌ها و همچنین جلوگیری از تکرار آن چه تصمیمی دارید؟

بله، جدا از خشکسالی، گستردگی و پراکندگی روستاها در مناطق مختلف ممسنی بر محرومیت آنها دامن زده است، به طوری که این مسئله حتی آسفالت و گازرسانی به بسیاری از آنها را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است، در زمینه کشاورزی هم برای جبران این خسارت بودجه‌ای در نظر گرفته شده که مبلغ بسیاری از آن اصلاً پرداخت نشده است ولی ما در حال پیگیری آن هستیم.  در زمینه فعالیت‌های زیربنایی نیز مصرانه خواهان کلید زدن سد بزرگ ایرانیان هستیم که به‌ویژه در سفر سوم ایشان بر ساخت آن در سال 89 بسیار تأکید شد.

خب! سال 89 به نیمه رسیده، پس چرا این سد هنوز کلید نخورده است؟

این تأخیر دو دلیل عمده دارد؛ یکی وجود پاره‌ای اشکالات در بحث مطالعاتی آن و دیگر عدم پیگیری جدی مسئولان. در واقع کار مطالعاتی این سد از سال‌ها پیش یعنی سال 73 آغاز شده است و اکنون بخشی از مطالعه فاز 2 آن مانده است. کلید خوردن این سد مطالبه اصلی ما هم هست و تاکنون از وزارت نیرو درباره تأخیر این امر سؤال پرسیدیم که وزیر به این سؤال در کمیسیون پاسخ داد، اما پاسخ او مرا قانع نکرد و من درخواست سؤال به صحن علنی مجلس را دادم.

ساخت این سد چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

البته از آن‌جا که سد پارسیان سد مخزنی بسیار بزرگی است و امکان 650میلیون متر مکعب ذخیره آب را خواهد داشت، نیاز به مطالعه بسیاری دارد؛ اما این پروسه بسیار طولانی شده است.  بودجه این سد در سال 89 دیده شده است و با اتمام مباحث مطالعاتی به محض اینکه مصوبه ماده 32 قانون برنامه چهارم که درخصوص توجیه فنی و زیست‌محیطی پروژه‌های زیست‌محیطی است را دریافت کند و این مصوبه به وزارت نیرو اعلام شود، کار اجرایی آغاز خواهد شد.

سد پارسیان چه دستاوردهایی برای منطقه خواهد داشت؟

این سد نه فقط برای مردم ممسنی سودمند است که به نوعی پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود.  در حال حاضر آب رودخانه فهلیان با گذشتن از چندین شهر و استان به خلیج فارس می‌ریزد، به همین دلیل برای اینکه جلوی خروج بی‌فایده آب را بگیریم و معضل آب‌رسانی به روستاها و باغ‌های کشاورزی را حتی تا بوشهر حل کنیم، باید زودتر این سد به مرحله اجرایی برسد. از سوی دیگر تولید برق، آب صنعتی و آب شرب از دیگر دستاوردهای این سد خواهد بود.

تا این سد به مرحله افتتاح برسد، سال‌ها زمان می‌برد.  تکلیف کشاورزان در این میان چیست؟

همانطور که گفتم فعلاً برای جبران بخشی از خسارات قرار شده دولت بودجه‌ای به استان تخصیص بدهد که هنوز بخش عظیمی از آن بودجه واریز نشده است.  از سوی دیگر سد دیگری به نام چمشیر در حال احداث بر روی رودخانه زهره است. این سد در شهرستان گچساران قرار دارد، اما بیش از 5 هزار هکتار زمین بخش ماهور ممسنی را سیراب می‌کند.  عملیات اجرایی این سد شروع شده و تا دو، سه سال آینده به اتمام می‌رسد.

یکی دیگر از مسائل مربوط به منطقه رستم و ممسنی، همان‌طور که خودتان هم به آن اشاره کردید، بحث گازرسانی است. به طوری که از میان این همه روستا به نظر تنها حدود 50 روستا از نعمت گاز برخوردارند.

بله، متأسفانه با وجود اینکه این منطقه در مسیر 4 خط اصلی گاز سراسری قرار گرفته و باید بیشترین و بهترین تأثیر را از این همجواری بگیرد، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.  طبق قانون تمام روستاهایی که در فاصله 15 کیلومتری خط اصلی هستند، باید از نعمت گاز بهره‌مند شوند، اما ما روستاهایی داریم که فاصله‌شان تنها 150 متر از لوله اصلی است و هنوز گاز ندارند.  یکی از دلایل عمده این امر پراکندگی فراوان روستاها از یکدیگر است. با این حال با توجه به مشکلاتی که در این زمینه به دلیل نبود گاز ایجاد شده، گاز‌رسانی سرعت و شتاب بیشتری گرفته است.

چه مشکلاتی؟

خب! به دلیل زمستان‌های به نسبت سرد منطقه، مردم مجبورند در زمستان از چوب درختان جنگلی به عنوان هیزم استفاده کنند. این مسئله باعث نابودی جنگل‌ها خواهد شد، اتفاقی که تا حدودی شاهد آن هم هستیم. در این بین از یک‌سو منابع طبیعی با مردم برخورد می‌کند و از سوی دیگر مردم نیز به دلیل نبود منابع گرمایی مجبورند از چوب درختان جنگلی بهره بگیرند. به همین دلیل ضرورت دارد بحث گازرسانی به این مردم با شدت و حدت بیشتری پیگیری شود.

خب! پس چرا این گازرسانی در عمل با جدیت پیگیری نمی‌شود؟

 یکی از اولویت‌های منطقه ارتباط جاده‌ای و راههای روستایی است تا از این طریق بسیاری از روستاها از بن‌بست بیرون بیایند. جاده قلات به جوزا، نورآباد به شیراز، همچنین راههای اصلی بندرگناوه و نورآباد از این گروه هستند. در زمینه گاز‌رسانی نیز با توجه به بودجه خوبی که برای این منظور در سال89 تصویب شده، گاز‌رسانی به مجموعه روستاهای آب پخشان، تله مشکی، گل سرخی، درباد، مهرنجان، دشمن زیادی، ماسخون علیا و سفلی و ویرد تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. همچنین روستاهای رودریا، اسلام‌آباد وکش و گل‌گون نیز جزو روستاهایی هستند که برای گاز کشی آن‌ها تأمین اعتبار شده است

  • کد خبر : 24068
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار