خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/30 - 18:08
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عسکری:

وزارت نفت باید کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کند/ تداوم روند فعلی جمعیت روستایی کشور را به 15درصد کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: مقرر شد وزارت نفت نیاز بخش کشاورزی به کودهای شیمیایی را در اسرع وقت در اختیار شرکت حمایتی قرار دهد تا هرچه سریع تر در میان استان‌ها توزیع شود.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: سازمان جهانی فائو ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی، انتقال تکنولوژی، انتقال بانک‌های ژنی، انتقال تجهیزات و امکانات مورد نیاز بخش کشاورزی دارد و به دنبال توسعه امنیت غذایی تمامی کشورهای دنیا است.



نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران از حدود 70 سال قبل به عضویت سازمان جهانی فائو در آمده است و در این سازمان نقش موثری دارد، افزود: متاسفانه در گذشته از ظرفیت فائو در کشور استفاده نشده است، در نشستی مقرر شد نماینده جمهوری اسلامی ایران در این سازمان و نماینده فائو در ایران ماهیانه به کمیسیون کشاورزی گزارشی از عملکرد خود در راستای تبادل اطلاعات و تکنولوژی مورد نیاز بخش کشاورزی ارائه کنند زیرا این موضوع موجب فعالیت هر دو دفتر می‌شود.



وی با تاکید بر اینکه موسسات تحقیقاتی ایرانی باید ارتباط خود را با موسسات بین المللی مانند سیمیت و ایکاردو که بانک‌های ژنی حساسی در حوزه غلات و محصولات کشاورزی دارند تقویت کنند، عنوان کرد: کشاورزی به روز و مدرن باید به ایران منتقل شود و تولیدات منحصر به فرد بخش کشاورزی مانند انگور ملایر، گل محمدی داراب، انار استان فارس، انجیر استهبان، زعفران قائنات و استهبان، گردو تویسرکان، خرمای جنوب کشور و سیب سمیرم باید در سازمان جهان فائو ثبت شوند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کمک‌های مالی و تکنولوژی سازمان جهانی فائو در حوزه کشاورزی وارد کشور شود، ادامه داد: باید حول چهار محور کشاورزی پایدار و هوشمند با توجه به تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی و تغذیه، توسعه جامع و تاب آور روستایی و اقتصاد دانش بنیان با سازمان جهانی فائو همکاری داشته باشیم.



عسکری افزود: در حال حاضر مهاجرت از روستا به شهر افزایش داشته و تنها نسبت جمعیتی شهری به روستایی 75 درصد به 25 درصد است به این معنا که 25 درصد از جمعیت کشور در روستا زندگی می‌کنند و در صورت عدم توجه به این موضوع طی سال‌های آینده تنها 15 درصد از جمعیت کشور در روستاها باقی می‌مانند.باید از موسسات زیر مجموعه فائو در این حوزه کمک دریافت کنیم.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست روز گذشته کمیسیون کشاورزی وزیر نفت، مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونین وزیر جهاد کشاورزی حاضر شدند، گفت: با توجه به اینکه در شروع فصل کشت پاییزه قرار داریم به دنبال این هستیم که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری به گونه ای عمل کنیم که نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.



وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است به تناسب نوع کشت کود، سم و بذر مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهد زیرا تاخیر ده روزه در کشت به موقع، 25 درصد کاهش عملکرد در واحد سطح را به همراه دارد، عنوان کرد: کاهش عملکرد در واحد سطح باعث می‌شود در زمینه رسیدن به خودکفایی محصولات استراتژیکی مانند گندم با مشکل مواجه شویم.



نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مقرر شد وزارت نفت نیاز بخش کشاورزی به کودهای شیمیایی را در اسرع وقت در اختیار شرکت حمایتی قرار دهد تا هرچه سریع تر در میان استان‌ها توزیع شود، عنوان کرد: با توجه به آمادگی سامانه سدف برای بارگذاری سوخت مورد نیاز تجهیزات و ماشین آلات بخش کشاورزی ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز در این راستا تمهیداتی را لحاظ کند و وزارت جهادکشاورزی نیز حجم مورد نیاز سوخت این بخش را تعیین و در اختیار این ستاد قراردهد.



عسکری با بیان اینکه بر اساس قانون وزارت نفت مکلف به تامین اعتبارات برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی است و وزارت نفت این آمادگی را اعلام کرده است، تصریح کرد: وزارت نیرو باید برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی را اجرایی کند، طی یک ماه آینده هر دو وزارتخانه نفت و نیرو باید گزارشی از عملکرد خود در راستای برق دار کردن چاه‌های کشاورزی ارائه نمایند.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تمامی نیازهای بخش کشاورزی از جمله کود، سم، سوخت تجهیزات و برق چاه‌های آب کشاورزی باید تامین شوند تا در پایان سال زراعی در حوزه تولید گندم به خودکفایی دست پیدا کنیم./



پایان پبام

  • کد خبر : 349383
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار