خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/22 - 12:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از سعدالله نصیری

وزارت علوم چه می‌کند؟

**سعدالله نصیری قیداری در یادداشتی که نشریه مردم نو آن را منتشر کرد به موانع دستیابی به توسعه علمی در کشور پرداخته است

پرداختن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به موارد غیرضروری از جمله متحدالشکل کردن لباس برای دانشجویان و صرف هزینه‌های غیرضروری نه تنها برای توسعه نیست بلکه مانع از دستیابی کشور به توسعه علمی خواهد بود.

از طرفی برخورد با اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی که دارای مدارج بالای علمی و جایگاه تأثیرگذار در مجامع علمی هستند یا در فرهنگستان‌های علوم ایران یا در آکادمی‌های جهان سوم عضویت دارند و خدمات آنها بر نظام جمهوری اسلامی اثبات شده است غیرمتعارف است و بدبینی به نظام آموزشی را به بار می‌آورد.

دانشگاه‌ها و اساتید ما در عرصه‌های مختلف تاریخ پس از انقلاب ثابت کرده‌اند یار و یاور نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلابند. اما جدیداً به بهانه رکود علمی برخی اساتید بازنشسته می‌شوند که اگر قرار به این است که بر اساس رکود علمی اساتید بازنشسته شوند، باید تعداد زیادی از اساتید کشور بازنشسته شوند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به جای پرداختن به مسائل ظاهری و غیرضروری تلاشش را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های علمی، توسعه مفاهیم و تولید علم در کشور قرار دهد، زیرا تمرکز بر مسائل غیرضروری موجب خواهد شد روحیه نشاط علمی در دانشگاه‌ها رخت بربندد.

باید توجه داشت که کار علمی نیاز به دقت نظر بالا، تلاش مستمر و تمرکز فکری در راستای رسیدن به اهداف متعالی علمی دارد. اما اتفاقاتی که در حوزه کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رخ داده با روح اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری ناسازگار است.

امروزه راه ترقی و سعادت ملل مختلف از مسیر توسعه علمی و تسلط به فناوری‌های نوین می‌گذرد. ملت بزرگ ایران و جوانان غیور آن هنوز هم قادرند دانشمندان فرزانه‌ای همچون ابن‌سینا، ابوریحان، زکریای رازی، رودکی، سعدی، حافظ، فردوسی، فارابی، خوارزمی، عبدالرحمن صوفی، خواجه نصیر طوسی و... را تحویل جامعه بشری دهند. از این دانشمندان بالقوه در بین دانش‌آموزان و نوجوانان ما بسیارند لذا آرزومندیم بستر لازم برای ظهور و بروز آنان در عرصه‌های تخصصی مختلف فراهم شود.

به هر حال امیدوارم سال تحصیلی 90 - 89 فرصت مغتنمی را برای اصحاب آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور فراهم کند تا با همیاری و همفکری بیشتر قدم‌های مؤثری در راستای تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت و تمهید زیرساخت‌های آن بردارند و تلاش‌های انجام شده برای تحقق سند ملی آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه استاد و دانشگاه از طرف مسئولان محترم نظام به ثمر نشیند.  

  • کد خبر : 29398
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار