خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/31 - 16:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نصیری‌قیداری:

وزارت علوم در نجات دانشگاه‌های غیرانتفاعی از ورشکستگی مسئول است

**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با نقش وزارت علوم در نجات دانشگاههای غیرانتفاعی از ورشکستگی اشاره کرد و گفت: با وجود قول‌های مساعدت از سوی مسئولان مربوط؛ اما در عمل هیچ کمکی به این موسسات نشده است و این برخلاف اصل 44 است.

"سعدالله نصیری‌قیداری" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به نامه‌ای که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به رئیس مجلس نوشته و در آن از ورشکستگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابراز نگرانی کرده است اظهار داشت: در سال‌های اخیر پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها با شیب منفی روبرو شده است در صورتی که در گذشته ما با افزایش دانشجو و پشت کنکوری‌ها مواجه بودیم.

نماینده مردم زنجان و طارم افزود: نخستین خطر این افزایش و کاهش دانشجو، متوجه دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که از حمایت دولت برخوردار نیستند و یا امکانات و خوابگاه‌های کافی را نیز ندارند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی مجوز به این موسسات داده شده است، گفت: 260 دانشگاه غیر انتفاعی در حال فعالیت هستند که شهریه آنها کمتر از نصف دانشگاه آزاد و کمتر از یک دهم دانشگاه‌های دولتی است؛ اما انتظار جامعه این است که این دانشگاه‌ها به طور رایگان دانشجو بپذیرند.

نصیری‌قیداری تاکید کرد: مسئولان مربوطه صحبت‌های زیادی از کمک به دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌زنند اما در عمل نه تنها حمایتی از آنها نشده است بلکه گویا هیچ رغبتی هم برای رشد این دانشگاه‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این مشکل را بر خلاف اصل 44 و مشارکت مردم در اقتصاد دانست و افزود: مردم میلیاردها دلار پول را صرف تحصیل در دانشگاه‌های سطح پایین کشورهای منطقه می‌کنند، در صورتی که می‌توانند با صرف کم‌ترین هزینه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی داخل کشور که از اساتید برجسته استفاده می‌کنند، تحصیل کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم تصریح کرد: اگر حمایت منطقی و اساسی از این دانشگاه‌ها صورت نگیرد، ما با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد. پس بهتر است که به درخواست رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی توجه شود.

وی به نقش وزارت علوم در این موضوع اشاره کرد و گفت: نقش کلیدی وزارت علوم در این جریان غیر قابل انکار است. گرچه برخی از معاونین این وزارتخانه به این دانشگاه‌ها قول مساعد داده بودند؛ اما متاسفانه در عمل اتفاقی نیفتاد.

نصیری‌قیداری اظهار داشت: دولت نیز باید از این موسسات حمایت کند چون این ورشکستگی لطمه زدن به بیت‌المال مردم است.

وی همچنین در رابطه با تصمیم مجلس در این باره یادآور شد: تصویب خواسته‌های این موسسات به صورت آنی امکان‌پذیر نیست مگر آنکه طرحی 2 فوریتی تصویب شود که آن هم یا باید به صورت لایحه از سوی دولت باشد و یا اینکه به صورت طرح از سوی مجلس ارائه شود.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیردولتی غیرانتفاعی در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به خالی ماندن 62.5 درصد ظرفیت این دانشگاه‌ها و خطر ورشکستگی آن ها ابراز نگرانی کرده است. وی به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است: «به هر نحو که صلاح می دانید و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهریه های موسسات غیرانتفاعی با افزایش حداقل 30 درصدی به مبلغ واقعی نزدیک تر شود.»

  • کد خبر : 27941
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار