خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/15 - 13:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عسکر جلالیان:

وزارت جهاد هیچ حمایتی از کشاورزان نکرده است

**نماینده مردم دیر، کنگان و جم معتقد است وزارت جهاد و کشاورزی به عنوان متولی کشاورزان، آنها را به حال خود رها کرده و هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزان نکرده و هیچ مسئولیتی نیز نمی‌پذیرد.

 "عسکر جلالیان" در گفت وگو با هفته نامه نصیر بوشهر به بررسی آخرین مباحث مطرح شده در کمیسیون انرژی و دلایل مطرح شدن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پرداخته است:

 آخرین بحث‌هایی که در کمیسیون انرژی مطرح شده مربوط به چه موضوعاتی بود؟

مشکلات صنعت برق کشور در کمیسیون بررسی شد و با حضور مسئولین تصمیم گرفته شد در یک جلسه تکمیلی معاون رئیس‌جمهور نیز در کمیسیون حضور پیدا کرده تا بتوان راهکارهای رفع مشکلات این بخش به‌خصوص بخش خصوصی را اتخاذ کرد.

 آیا مشکل طلب پیمانکاران برق از وزارت نیرو حل شده است؟

بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران مبلغ بسیار بالایی است و وزارت نیرو نیز برای پرداخت آن به پیمانکاران هنوز تدبیر جدی نیندیشیده و متأسفانه مشکل هنوز پابرجاست اما امیدواریم هرچه زودتر وزارت نیرو بدهی‌ها را پرداخت کند.

 با توجه به مطرح شدن استیضاح وزیر نیرو توسط برخی نمایندگان شهرهای جنوبی، ارزیابی شما از عملکرد وی چیست؟

با پیگیری‌هایی که اینجانب در حوزه انتخابی انجام داده‌ام خوشبختانه در حوزه انتخابی خود مشکل آب و برق ندارم و علی‌رغم گرمای زیاد هوا در منطقه مشکل قطعی برق و نوبت‌بندی کردن آن را در دیر، کنگان و جم نداریم اما در بسیاری از شهرها و استان‌ها، مردم از وضعیت آب و برق ناراضی هستند و ارزیابی نمایندگان از شهری به شهر دیگر و استانی به استان دیگر نسبت به عملکرد وزیر نیرو فرق می‌کند.

 بحث اساسنامه شرکت ملی نفت به کجا رسید؟

ما معتقدیم ارائه اساسنامه شرکت ملی گاز و شرکت نفت و شفاف شدن رابطه مالی این شرکت‌ها با دولت به توسعه وزارت نفت کمک خواهد کرد و در بخش‌های استخراج، پالایش، پخش و بخش‌های مختلف مفید خواهد بود در حال حاضر پولی که وارد وزارت نفت می‌شود چارچوبی ندارد که بیشترین ضرر آن متوجه خود وزارت نفت می‌شود.

 ارزیابی کمیسیون در بحث گازرسانی چگونه است؟

در مورد گاز چندین بحث در کمیسیون مطرح است که یکی مربوط به قیمت گاز و دیگری بحث مربوط به شبکه گاز است. درخصوص شبکه گازرسانی وضعیت در حوزه انتخاباتی من رضایتبخش است و از سال گذشته سرعت گازرسانی دوبرابر شده است، در هفته دولت نیز در روستاهای مختلف افتتاح گازرسانی داشتیم و روند در منطقه با سرعت خوبی پیش می‌رود.

 با توجه به اینکه شما جزو استیضاح‌کنندگان وزیر جهاد کشاورزی هستید، استدلالتان برای این کار چیست؟

تیم استیضاح‌کننده وزیر جهاد کشاورزی سه یا چهار نگرانی کلیدی دارد که شاه‌بیت آن بحث منابع طبیعی در کشور است که اولا آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های این بخش خطا‌های زیادی دارند و ثانیاً این آئین‌نامه‌ها قوانین منطبق با قوانین بالادستی نبوده و بسیار زمان‌بر و فرصت‌کش هستند که باید در این آئین‌نامه‌ها تجدیدنظر شود، قوانین باید مورد بازنگری قرار گرفته، احصا شود و جاهایی که قانون جدید لازم است، قانون جدید ارائه شود و اما مشکل دیگری که وجود دارد این است که ادارات منابع طبیعی استان نیز از حداقل اختیارات برخوردارند.

 روند آئین‌نامه‌ها در بخش منابع طبیعی به چه صورت است؟

 ایراد اعمال ماده 56 درخصوص پروژه‌های منابع بسیار جدی است و روند به این صورت است که سه هیأت سه نفره، پنج نفره و هفت نفره باید جداگانه و بدون توجه به اینکه هیأت قبلی به نفع کشاورز رأی داده است پرونده‌ها را بررسی کند که این روند بسیار زمان‌بر بوده و بار مالی زیادی برای دولت دارد به طوری‌که برای هر کارشناس باید 500 هزار تومان هزینه شود. این روند باید اصلاح شود و به مدیران استانی اختیارات بیشتری داده شود تا در مورد پروژه‌ها و موضوعات خودشان تصمیم‌گیری کنند.

 سایر دغدغه‌های استیضاح‌کنندگان در بخش مطالبات کشاورزان چیست؟

وزارت جهاد و کشاورزی به عنوان متولی کشاورزان، آنها را به حال خود رها کرده و هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزان نکرده و هیچ مسئولیتی نیز نمی‌پذیرد.  کشاورزان در بخش کمبود آب و برق با وزارت نیرو و در قسمتی نیز در بحث تأمین آب با وزارت جهاد کشاورزی درگیرند که در این مورد واحدهای جهاد در استان‌ها شانه خالی کرده‌اند و هیچ حمایتی نمی‌کنند. موضوع دیگری که واحدهای جهاد در مورد آن شانه خالی کرده‌اند بحث تأمین سوخت برای کشاورزان است که باید درخصوص آن با شرکت ملی پالایش و پخش رایزنی‌هایی انجام شود که دراین‌خصوص نیز ادارات جهاد هیچ مسئولیتی نپذیرفته‌اند.

 دیگر مطالبات کشاورزان که منجر به استیضاح شده چیست؟

بحث بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولات و منطقی کردن قیمت محصولات کشاورزی که قسمتی از آن به وزارت بازرگانی و بخشی از آن به وزارت جهادکشاورزی مربوط می‌شود که برنامه لازم را برای این موضوع ندارد.  کشاورزان توقع دارند جاهایی که لازم است دولت محصولاتشان را پیش‌خرید کرده، توزیع را به عهده بگیرد و در صورت شرایط صادرات این کار را انجام دهد. از طرفی بیمه حق کشاورز است که در این بخش نیز حق بیمه‌ها برای کشاورزان یا خیلی سنگین است یا پرداخت‌های آن، آنقدر ناچیز است که جوابگوی خساراتی که به کشاورزان وارد می‌شود نیست.

  • کد خبر : 26888
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار