خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/10 - 20:49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
غلامعلی میگلی‌نژاد:

واحد نظارتی جلوگیری از حوادث، در وزارت نفت تشکیل شود

**"غلامعلی میگلی‌نژاد" نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی با نشریه نصیر بوشهر در خصوص آخرین پیگیری‌هایش در حوزه انتخابی و مباحث مربوط به حوزه انرژی گفت‌وگو کرده که متن آن در پی می‌آید:

پیگیری‌های شما در حوزه آموزش ‌و پرورش در حوزه انتخابی‌تان به کجا رسید؟

طی جلسه‌ای که با وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران آموزش‌وپرورش استان داشتیم قرار شد کلیه معلمان حق‌التدریس منطقه به استخدام رسمی آموزش‌وپرورش درآیند و همه افراد واجد شرایط مشمول این قضیه شوند. همچنین در نشستی که داشتیم مدیران آموزش‌وپرورش مشکلاتی داشتند که مطرح کردند و وزیر قول داد که مشکلات را مرتفع سازد و سال تحصیلی جدید با رویکرد جدیدی شروع شود.

نظرتان درباره حادثه آتش‌سوزی که در پالایشگاه خارگ رخ داد چیست؟

طی روزهای اخیر از منطقه خارگ و از محل حادثه بازدید داشتیم که منجر به کشته شدن 4 نفر شد و خسارات زیادی وارد کرده است. در خصوص حوادث این‌چنینی در حوزه نفت که حادثه آتش‌سوزی چاه نفت که چند هفته پیش رخ داد نیز از همین دست است، آن‌چه که از بین می‌رود سرمایه ملی مردم کشور است و از جهاتی خساراتی جبران‌ناپذیر است که به این صنعت وارد می‌شود.

 به نظر شما راه‌حل کاهش حوادث این‌چنینی در صنعت نفت ایران چیست؟

وزارت نفت وظیفه دارد علاوه بر طرح‌های توسعه‌ای، واحدهای نظارتی ایجاد کند که از این طریق، استانداردهای لازم در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت رعایت شود. عدم رعایت استانداردها باعث بروز چنین حوادث ناگواری می‌شود. بخشی از این اتفاقات مستقیماً به دلیل عدم رعایت استانداردهای اصولی است که من تأکید می‌کنم صنایع نفتی چه دولتی باشند و چه خصوصی باید در وزارت نفت نهادی نظارتی جهت به‌روز کردن سیستم وجود داشته باشد و چنانچه ضعف و ایرادی در سیستم‌ها وجود دارد سریعاً برطرف شود تا دامنه حوادث زیاد نشود و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

 نظرتان درباره تعلل وزارت نفت در ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت چیست؟

سالیان سال از زمانی که این طرح باید به مجلس ارائه می‌شد می‌گذرد و این طرح مشمول مرور زمان شده است؛ به همین دلیل کمیسیون انرژی لازم دید که رأساً وارد قضیه شود و اگر بخواهد منتظر بنشیند اتفاقی نخواهد افتاد. به همین دلیل با ایجاد کمیته‌های تخصصی در کمیسیون، با گرفتن ‌نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان مربوطه و با هماهنگی وزارت نفت تدوین اساسنامه را شروع کرد. این طرح در حال حاضر آماده است و در صورت تعلل وزارت نفت در ارائه اساسنامه در بعد از تعطیلات مجلس، تحویل داده خواهد شد.

در دولت دهم شاهد افزایش حجم سؤالات نمایندگان از دولت، نسبت به دولت‌های قبل بوده‌ایم. نظر شما در این خصوص چیست؟

بنا به تأکید و توصیه مقام معظم رهبری، باید تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد. اگر انتظارات از طرف مجلس وجود داشته باشد و دولت توجهی به انتظارات و خواسته‌های مجلس نداشته باشد، نهایتاً منجر به این خواهد شد که نمایندگان از اختیارات قانونی‌ای که دارند استفاده کنند. زیاد شدن تعداد سؤالات از وزرا، به دلیل عدم تعامل دولت یا معاونان پارلمانی وزرا با مجلس است که یا به وظایف خود آگاه نیستند و یا به خوبی عمل نمی‌کنند. در این خصوص وزرا باید نسبت به ارزیابی عملکرد معاونین پارلمانی خود پیگیر باشند که بخشی از این ضعف در تعامل برمی‌گردد به آنها که با نمایندگان هماهنگ نیستند.

نظر شما در خصوص امتناع دولت در ارائه برخی مصوباتی که در هیأت دولت تصویب می‌شود، به مجلس چیست؟

مصوباتی در دولت مطرح می‌شود که به مجلس نمی‌رود که این کار نقض صریح قانون است. البته دولت معتقد است مصوبه‌ای وجود ندارد که ما نفرستاده باشیم اما چنانچه مصوبه باشد و نفرستاده باشند، مجلس برخورد خواهد کرد.

  • کد خبر : 23752
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار