خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/11 - 11:49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی عنوان کرد

هیات رئیسه می تواند مرجع صالح نظارت مجلس بر نمایندگان باشد

**فتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی، کمیسیون اصل 90 و هیات رئیسه را مرجع صالح نظارت بر مجلس و نمایندگان معرفی کرد

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش ها در این گزارش آمده است: از آنجا که غایت هدف نظارت بر مجلس و نمایندگان، بهبود عملکرد مجلس بوده و این امر با «طرز کار مجلس» ارتباط وثیق دارد، سپردن آن به کمیسیون اصل نود می‌تواند موجه باشد. البته در مواردی که نظارت‌ها از باب انتظام امور مجلس باشد، شاید سپردن آن به هیات رئیسه موجه‌تر باشد چرا که به وظایف و اختیارات هیات رئیسه که در حال حاضر در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده نزدیک‌تر است. ولی مصادیقی از نظارت که به «طرز کار مجلس قرابت داشته و رسیدگی به آنها مستلزم تحقیق و بررسی توسط مجلس باشد» با وظایف کمیسیون اصل نود همخوانی بیشتری دارد.

در ادامه این گزارش آمده است:نکته فوق از باب قرابت نظارت بر مجلس و نمایندگان با وظایف کمیسیون اصل 90 بود ولی در صورتی که صرفاً کارآمدی مدنظر باشد، شاید هیات رئیسه برای این مهم اصلح باشد، چرا که  جایگاه رفیعی که هیات رئیسه در مجلس و در میان نمایندگان داراست، کمیسیون اصل 90 ندارد و این کمیسیون در عرض سایر کمیسیون‌ها قرار دارد.

  • کد خبر : 30560
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار