خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 16:03
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده جیرفت و عنبرآباد:

نظام بانکی کشاورزی را تهدید می‌کند

**نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌تدبیری سیستم بانکی بر مشکلات این بخش افزوده و کشاورزان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

"علی اسلامی پناه" هفته گذشته مهمان هفته‌نامه نگارستان بود. از آنجایی که وی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است ابتدا با وی درباره لایحه حمایت از خانواده صحبت کردیم و بعد سراغ مشکلات حوزه انتخابیه وی رفتیم.

یکی از لایحه‌های جنجال برانگیز در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لایحه حمایت از خانواده است. شما این لایحه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همان طور که می‌دانید بیشتر جنجال‌ها مربوط به مواد 22 تا 24 این لایحه است لذا بررسی این مفاد گذاشته شده در لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون بازگشت تا بررسی بیشتری شود و احتمالا برای جلوگیری از تضییع حقوق زنان ماده دیگری در کنار ماده 23 اضافه می‌شود مبنی براینکه اگر مردی مبتلا به مواردی نظیر عقیم بودن باشد، زن بتواند حق طلاق داشته باشد تا به حقوقش لطمه‌ای نرسد.

آیا امکان حذف ماده 24 هم وجود دارد؟

حذف ماده 24 برای خانم‌ها پیام خوبی است، چراکه مهریه در اسلام اجباری و الزامی است، یعنی حتی اگر طرفین عمداً در قرارداد نکاح خود مهریه را مسکوت گذاشته باشند، قانونگذار مهرالمثل را جایگزین اراده طرفین کرده است، یعنی مهریه در تمامی نکاح‌ها الزامی است.

به دلیل آنکه مهریه یک امر مسلم، ضروری و قطعی برای خانواده و تشکیل خانواده است و شرع نیز هیچ کف و سقفی برای مهریه در نظر گرفته نشده است لذا دلیلی نمی‌بنیم که کسی برای مهریه کف و سقف تعیین کند، چراکه مهریه یک امر مشروع، مباح و قانونی است که طرفین به آن پایبندند، بنابراین زوجه نباید برای وصول اینچنین دین مهمی با مشکل مواجه شود.

مهریه تنها سپر دفاع و حمایت از زنان است و درواقع در جامعه ما تمام دست‌های حمایت از زن در «مهریه» خلاصه شده است. وقتی مهریه تنها راه حمایت از زن است نمی‌توانیم بخشی از این مهریه را تحت عنوان متعارف در نظر بگیریم و بخش اعظمش را حذف کنیم.

برای نمونه10میلیون از یک مهریه 50 میلیون تومانی قابل حمایت و 40 میلیون تومان آن قابل حمایت نباشد، این بدان معناست که چون طرف ما یک زن است یک پنجم حقش را قابل حمایت می‌دانیم و چهارپنجمش را قابل حمایت نمی‌دانیم.

از طرف دیگر اگر بحث ما مهریه متعارف است همین50 میلیون‌ تومان‌ها متعارف هستند نه 10 میلیون تومان، یعنی اگر مهریه زنی 50 میلیون تومان تعیین می‌شود مشخص است که عرف جامعه 50 میلیون تومان را می‌پذیرد نه 10 میلیون.

حال من با طرح این سؤال که چگونه می‌خواهیم 10 میلیون تومان را مشخص و نامش را متعارف بگذاریم؟ باید بگویم که اصلاً تعریف متعارف این نیست، «متعارف» یعنی امری که نوددرصد جامعه به آن احترام می‌گذارند، در مورد مهریه‌ همین‌گونه است. درواقع عرف همین 50، 60 یا 100 میلیون تومان را می‌پذیرد، چرا می‌خواهیم برخلاف پذیرش جامعه مبلغ دیگری را مهریه متعارف بنامیم؟

بنابراین هیچ دلیلی نمی‌بینم که مهریه به دو قسمت متعارف و غیرمتعارف تقسیم شود، ضمن اینکه آن چیزی که می‌خواهیم اسمش را متعارف بگذاریم خلاف عرف است، یعنی درست یک امر خلاف عرف را می‌خواهیم متعارف نام بگذاریم، بنابراین هیچ دلیلی برای وجود ماده 24 در لایحه حمایت خانواده نیست و بهتر است این ماده حذف شود.

آقای اسلامی پناه در ماده 22 نیزبه موضوع نکاح پرداخته شده است. اما آیا وجود چنین قانونی در کشور لازم است؟

اصل نکاح موقت به صورت کمرنگ در قانون مدنی ما پذیرفته شده اما خیلی شاخ و برگ داده نشده است، از طرفی می‌دانیم که استحکام خانواده فقط با ازدواج دائم تأمین می‌شود و بس.

 ازدواج موقت برای تشکیل خانواده نیست، مگر استثنائاً کسی به دنبال ایجاد یک خانواده‌ آن هم به صورت نکاح موقت باشد که به ندرت در کشور اتفاق می‌افتد، بنابراین اصل نکاح موقت برای تشکیل و تحکیم خانواده نیست بلکه برای امور دیگری است، حال که برای اموردیگری است نباید مکررا تاکید کنیم حتماً باید نکاح موقت ثبت شود و بعد تشکیلاتی راه بیندازیم تحت عنوان ثبت نکاح موقت و در جامعه التهاب ایجاد کنیم.

معتقدم اگر این امر تحقق یابد جوانان دیگر تن به ازدواج دائم نمی‌دهند و تمام موارد تشکیل خانواده تحت‌الشعاع این مسایل قرار می‌گیرد.

 ما موافق تعرض به بحث نکاح موقت در این قانون نبودیم، چنانچه قوه قضاییه هم در لایحه خود این کار را نکرده بود اما دولت این ماده را در لایحه حمایت خانواده گنجانده بود لذا در کمیسیون برای اینکه این ماده باشد فقط گفتیم «اگر زن و مردی با نکاح موقت اقدام به ازدواج کردند و زن باردار شد برای حفظ حقوق آن کودکی که ناشی از این ازدواج است ثبت الزامی باشد». این استثنایی است که باید به صورت استثنا باقی بماند.

مخالفان ماده 23 این لایحه معتقدند که با تصویب ماده 23 فرهنگ ازدواج مجدد در جامعه رسوخ می‌کند؟

ماده 23 یک امر مباح است که در شرع آمده است. در شرع ما آمده مردها در صورت داشتن توانایی مالی و عدالت و احراز قیدهای بسیار سختی که در قرآن آمده، می‌توانند ازدواج موقت داشته باشند. اما قرآن هم گفته مردان نخواهند توانستند این قیدها را به جا آورند، یعنی مردان از عهده این قیدها برنمی‌آیند و تقریباً ازدواج مجدد به آن صورتی که شرع مقدس گفته محال است.

اما با این حال اگر مردی بتواند آن قیدها و شرط‌ها را به جا بیاورد، ازدواج مجدد مباح است. چرا کسانی می‌خواهند از این امر مباح یک امر الزامی درست کنند و بگویند مرد حتماً باید چهار زن بگیرد؟ لذا در کمیسیون یک قید اساسی و ده شرط برای ازدواج مجدد مقرر کردیم بدین صورت که اگر مرد قصد ازدواج مجدد دارد باید رضایت همسر اول را داشته باشد یا زن مبتلا به10مورد و مشکل باشد اما با تمام‌ اینها هم رضایت همسر اول و هم یکی از10بند باید در دادگاه به اثبات برسد تا دادگاه مجوز ازدواج مجدد را صادر کند.

 در ازدواج مجدد باید این مسئله هم مدنظر باشد که امروزه مردها توان پرداخت همین نفقه‌های معمولی برای یک زن و زندگی را ندارند به نحوی که در اکثر آمارهای طلاق کشور یکی از مهم‌ترین عوامل و شاید غالب‌ترین علت نداشتن توان اقتصادی مردم است یعنی زن از نظر نفقه تأمین نمی‌شود لذا اقدام به طلاق می‌کند، حال که مرد نمی‌تواند نفقه یک زن را بدهد چرا آزاد بگذاریمش و بگوییم برو چند زن دیگر هم بگیر.

 

آقای اسلامی‌پناه امسال به دلیل خشکسالی، آتش‌سوزی در عنبر‌آباد اتفاق افتاد. به نظر شما برای جلوگیری از چنین حوادثی چه باید کرد؟

متأسفانه خشکیدگی درختان و وزش باد شدید موجب بروز آتش‌سوزی و نابودی هفت هکتار از باغ‌های مثمرثمر کشاورزان عنبرآبادی شد و 7 هکتار از باغ‌های مثمرثمر روستای ترج در شهرستان عنبرآباد به دلیل بروز آتش‌سوزی گسترده طعمه حریق شد.

آنطور که اعلام شد دلیل اصلی بروز این آتش‌سوزی خشکسالی‌های پیاپی و خشکیدگی برخی از درختان است که وزش باد شدید و سایش شاخه‌ها موجب آتش‌سوزی می‌شود.

متأسفانه پدیده خشکسالی مشکلات فراوانی را برای شهرستان عنبرآباد به ویژه کشاورزان به وجود آورده است.

 این آتش‌سوزی در روستای ترج از توابع بخش اسماعیلیه روی داده است که منجر به نابودی هفت هکتار باغ شده است و خسارتی معادل سه میلیارد ریال به جا گذاشته است.

 

اگر بخواهید مهمترین مشکلات عنبرآباد و جیرفت را نام ببرید. کدام‌ها هستند؟

همانطور که می‌دانید کشاورزی تنها راه امرارمعاش مردم است، اما مشکلات این بخش زایدالوصف و طاقت‌فرسا شده است، تغییر سریع و بی‌منطق مدیریت در این بخش، واردات بی‌رویه میوه از خارج و بی‌تدبیری سیستم بانکی بر مشکلات این بخش افزوده و کشاورزان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

از طرفی بدهی کشاورزان جیرفت و عنبرآباد ناشی از یک دهه خشکسالی مفرط است و مردم توان پرداخت اصل وام را ندارند، در نتیجه باید از وزیر کشاورزی خواست که وام‌های کشاورزان این حوزه انتخابیه را از سود و جریمه دیرکرد معاف کند.

جیرفت دارای یک تمدن هفت‌هزارساله است. وضعیت گردشگری در آنجا چگونه است؟

از رئیس سازمان گردشگری تقاضا دارم، از آنجا که تمدن هفت‌هزارساله جیرفت که بسیاری از تئوری‌های باستان‌شناسی را دگرگون کرده، همچنان بر اثر سوءتدبیر مدیران میراث فرهنگی رها شده است، نسبت به آغاز کاوش‌های منطقه اقدام کند.

باید به موقعیت گردشگری جیرفت و عنبرآباد توجه کرد و به وزیر کشور تذکر می‌دهم که وضع امنیت و آسایش مردم در حوزه‌ انتخابیه اینجانب دستخوش بحران شده است.

لذا به واسطه التهاب و ناامنی، شهروندان در غالب نقاط منطقه فاقد احساس امنیت هستند.

  • کد خبر : 29498
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار