خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/03 - 11:23
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رییس کمیسیون اصل 90 در نشست خبری:(1)

نظارت درون سازمانی مجلس همواره دغدغه نمایندگان بوده است

**نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت مجلس بر نمایندگان دغدغه اصلی بسیاری از نمایندگان در ادوار مختلف بوده است.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "حسین فدایی" روز شنبه 3 مهر ماه در یک نشست خبری در تشریح فعالیت‌های کمیسیون اصل 90 در بررسی طرح نظارت مجلس بر نمایندگان، با بیان اینکه در ابتدا ما باید استنباط و تلقی خود از بحث نظارت را مشخص کنیم، گفت: در هر نظام سیاسی اجتماعی و در هر حکومت و هر مجموعه‌ای که فعالیتی صورت می‌گیرد،‌ یک نوع استانداردها، آرمانها و خواسته‌هایی وجود دارد که فعالیت‌ها برای حصول و تحقق آن آرمان‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای حرکت بهینه در جهت این خواسته‌ها،  سازوکاری به نام نظارت برای ارزیابی و تطبیق آنچه که عمل می شود با آنچه که باید بشود، به وجود می‌آید.

فدایی دستگاه نظارتی را به عنوان چشم و چراغ هر مجموعه‌ای دانست و اظهار داشت: این دستگاه نظارتی وضع موجود را باید متناسب با وضع مطلوب ارزیابی و سیستم را به روز و پویا نگه دارد.

وی ادامه داد: سلسله مراتب نظارت در نظام جمهوری اسلامی نیز براساس قانون اساسی است که نظارت عالیه بر مجموعه قوا را بر عهده مقام معظم رهبری قرار داده است و مجلس خبرگان نیز نظارت بر کار رهبری را سامان خواهد داد.

نایب رییس کمیسیون اصل 90 با اشاره به دو وظیفه کلی مجلس شورای اسلامی یعنی قانونگذاری و نظارت گفت: بحث نظارت به عنوان یکی از وظایف مهم مجلس سلسله مراتبی دارد به این ترتیب که گاهی نظارت توسط یک نماینده به عنوان یک فرد و گاه توسط کمیسیونهای تخصصی و گاه توسط مجموعه نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد.

فدایی افزود: سازو کار اساسی کمیسیون اصل نود اینگونه است که اگر کسی قصد بررسی طرز کار قوه مجریه، قضائیه و مجلس را دارد باید به مجلس منعکس کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند که اگر جنبه عمومی دارد آن را به اطلاع عموم برساند. اما این تعریف خاص از نظارت بر روی طرز کار سه قوه است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان این که در برخی از دستگاههایی که مجلس بر آنها نظارت دارد، در درون خود دستگاه نیز سازمانهای نظارتی و بازرسی وجود دارد. اما در داخل مجلس نیز نظارت جامع و کارسازی بر عملکرد نمایندگان وجود نداشت.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: امکان نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها و مجموعه مجلس طبق آیین نامه برای هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها پیش بینی شده است اما جامعیت لازم را ندارد.

فدایی با یادآور شدن اینکه موضوع نظارت مجلس بر نمایندگان دغدغه اصلی بسیاری از نمایندگان در ادوار مختلف بوده است، خاطرنشان ساخت: البته تفاهم نظر و برداشت‌های مشترک از این که نظارت بر نمایندگان با چه سازوکاری تعریف شود، همواره کار دشواری بوده و است.

وی با بیان اینکه این موضوع مهم پس از مدتها که به تعلیق درآمده بود، گفت: در مجلس هفتم طرحی پیشنهاد شد به عنوان حفظ شان و منزلت نمایندگان اما نمایندگان در این رابطه احساس مسئولیت کردند و نگاه طرح را نگاه کارآمدی ندیدند به همین دلیل واکنش مثبتی به این مساله نشد.

نایب رییس کمیسیون اصل 90 با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس و مقام معظم رهبری در سالگرد شکل‌گیری مجلس هشتم و بیانات ایشان در رابطه با مساله نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس خاطرنشان ساخت: توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مجلس برای نظارت بر کار خودش و نمایندگان سازوکاری تعریف کند که ماندگار باشد و مشارکت همه نمایندگان در سامان دادن به موضوع نظارت را متذکر شدند، با استقبال زیاد نمایندگان مواجه شد.

ادامه دارد

  • کد خبر : 28046
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار