خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/12/07 - 11:22
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
6 کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی تخصصی بودجه را آغاز کردند:

نبض اقتصاد کشور در دست کمیسیون‌های تخصصی

6 کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصادی، برنامه بودجه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را در هفته جاری مطالعه و بررسی می‌کنند.


به گزارش خبرنگار خانه ملت، در هفته جاری 6 کمیسیون عمران، صنایع و معادن، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، برنامه، بودجه و محاسبات، انرژی و اقتصادی مجلس، از امروز (شنبه هفتم اسفند)، بررسی تخصصی  برنامه بودجه را آغاز خواهند کرد.



بر اساس برنامه هفتگی دستور کار کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برنامه و بودجه امروز شنبه(7 اسفند ماه) از ساعت 7 تا 12 صبح بخش درآمدهای لایحه بودجه سال آتی را بررسی می‌کند.




همچنین بررسی واگذاری دارایی ‌های سرمایه‌ای و منابع هدفمندسازی یارانه‌ها، واگذاری دارایی‌های مالی منظور شده در لایحه بودجه سال 90 کشورو همچنین بخش منابع و مصارف ارزی و وضعیت حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی در سند مالی سال آینده  در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار دارد.

 


افزون بر این اعتبار هزینه‌ای و اعتبارهای تملک دارایی‌های سرمایه ای و مالی، بررسی بودجه شرکت های دولتی و بررسی احکام لایحه بودجه سنواتی و جمع بندی منابع و مصارف و احکام لایحه بودجه سال 90 کشور در دستورکار کمیسیون برنامه در هفته جاری است.


 


اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز، در هفته جاری لایحه بودجه سال 1390 را در بخش های صنعت، معدن، ارتباطات، پتروشیمی و صنایع دفاع و هوا و فضا، بررسی می کنند.


 


کمیسیون صنایع و معادن، سه شنبه این هفته، به استقبال پیشنهادهای نمایندگان درباره بودجه بخش صنعت و معدن کشور خواهد رفت.


 


همچنین اعضای کمیسیون عمران، لایحه برنامه بودجه سال 90 درباره وزارت کشور (معاونت امور عمرانی و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور)، مسکن و شهرسازی و سازمان های تابعه (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی)، وزارت نیرو (در بخش آب و فاضلاب)، وزارت راه و ترابری و قرارگاه خاتم الانبیاء بررسی می‌کنند.


 


بررسی پیشنهادهای نمایندگان‌ درباره لایحه بودجه سال1390، از روز سه شنبه ( 10 اسفند) در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار خواهد گرفت.


 


بررسی برنامه بودجه درباره وزارتخانه های راه و ترابری، مسکن و نیرو در حالی انجام می گیرد که با استیضاح وزیر سابق راه، هم اکنون علی نیکزاد مسئولیت وزارتخانه های راه و مسکن را بر عهده دارد و وزیر نیرو نیز با امضای بیش از 25 نفر از نمایندگان مجلس در آستانه استیضاح قرار دارد.


 


همچنین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم در هفته جاری، با حضور همه نمایندگان عضو در کمیسیون،  بررسی تخصصی خود را درباره بودجه پیشنهادی دولت را برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو انجام خواهد داد.


 


افزون براین، کمیسیون کشاورزی در باره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بسته‌های سیاستی وزارت جهاد کشاورزی را نیز در دستور کار دارد.


 


هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز در این هفته گزارش های رسیده از استان ها را بررسی می کند.


 


کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، ظرف هفته پیش رو، لایحه بودجه را در بخش درآمدهای ارزی و ریالی و ماده واحده بودجه سال  90 بررسی می کند و در روز پایانی هفته جاری (12 اسفند ) اعضای کمیسیون اقتصادی در نوبت صبح ادامه بررسی این لایحه را در دستور کار خواهد داشت.


 


مرکزپژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات کشور و بازرسی کل کشور درباره بودجه سال آینده کشور و مقایسه آن با بودجه سال 89، روز یکشنبه (هشتم اسفند) در نوبت عصربه کمیسیون انرژی گزارش خواهند داد.


 


همچنین اعضای کمیسیون انرژی گزارش وزارت نیرو را درباره لایحه بودجه سال 90 کشور در روز دوشنبه (9 اسفند) در نوبت صبح بررسی می کنند.


 


همچنین بررسی بندها و پیشنهادهای نمایندگان مجلس در باره لایحه بودجه و بررسی گزارش وزارت نفت در باره لایحه بودجه سال آینده نیز برنامه کاری این هفته کمیسیون انرژی است.


 


بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون های تخصصی مجلس،  15 روز زمان دارند تا برنامه بودجه را بررسی کنند.


 


بررسی برنامه بودجه سال 90 در حالی صورت می گیرد که  به علت تأخیر بیش از دو ماه دولت در ارائه برنامه بودجه به مجلس، نمایندگان فرصت کافی برای تصویب این لایحه را تا پایان سال ندارند.


 


بسیاری از نمایندگان مجلس، با توجه به فرصت ناکافی باقی مانده تا پایان سال، از عدم امکان تصویب این لایحه در سال 89 خبر داده بودند.


 


پیش تر رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: در صورتی که برای تصویب لایحه بودجه به کمتر از 10 روز از سال آینده نیاز باشد، مجلس، هفته اول سال 90 را به بررسی و تصویب بودجه اختصاص خواهد داد.
  • کد خبر : 39012
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار