خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/03 - 10:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
رییس کمیسیون عمران:

نباید نگران آلودگی آب تهران بود

**نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مشکل ویژه ای در آب تهران وجود داشت قطعا برخورد دیگری از دستگاه های ذی ربط سر می زد و این به معنی سالم بودن این آب و خطرناک نبودن میزان نیتراتی است که در هنگام مصرف مقدار آن تعدیل می شود.

"علی اکبر آقایی" در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت  در خصوص مسایل به وجود آمده در مورد آب شرب تهران گفت:بر خلاف جریان های ایجاد شده در خصوص مسئله آب تهران،این آب مشکل جدی در جهت تهدید سلامت مردم ندارد.

وی در توضیح این مسئله گفت:مصرف آب تهران حدود 37 متر مکعب در ثانیه است که برای این میزان مصرف 25 متر مکعب در ثانیه ، آبهای سطحی از این رقم تهیه می شود که نیتراتش زیر 10 است.

آقایی ادامه داد: 12 متر مکعب در ثانیه کمبود این بخش است که 4 متر مکعب از آن در ثانیه،از چاه های بالای شهر تامین می شود که نیترات آن زیر 20 می باشد و این قابل قبول است .

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود:در این میان تنها 8 درصد کمبود آب مصرفی تهران از چاه های پایین  شهر تامین می شود که نیترات آن بالای 20 است.

وی با تاکید بر این که بر اساس اظهارات وزیر نیرو آب تهران از مجموع این آب ها تشکیل می شود گفت: جمع بندی مصرف که در منابع مخلوط می شوند در مقابل استاندارد که بیش از 50 میلی گرم در لیتر نباشد رقم چندان خطرناکی به حساب نمی آید.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آب برای مصرف تهران به این شکل است که عموما نیز نیترات آن زیر 20 است و نباید موجب نگرانی مردم شود.

وی در خصوص این که تکلیف نمونه های ناسالمی که در حال حاضر وجود دارند گفت: وقتی نمونه برداری فقط اگر از چاه های پایین شهر باشد نیترات بالایی دارند ولی وقتی مخلوط و وارد سیستم می شود دارای نیترات پایین تری می شود و وزارت نیرو نیز دقت لازم را دراین مورد خواهد داشت.

آقایی خاطر نشان کرد:اگر مورد خاصی مطرح شود قطعا دستگاه های اجرایی و وزارت نیرو بررسی لازم را خواهد داشت.

وی در خصوص  این که وزیر بهداشت اعلام کرده که بانوان باردار و کودکان از این آب نخورند در حالیکه وزیر نیرو این میزان نیترات را خطرناک نمی داند گفت: شاید این اظهار نظر در مورد نمونه هایی بوده که درچاهها ی  با نیترات زیاد گرفته شده است و این در حالی است که آب این چاه ها مستقیم مصرف نشده و در منابع ، وارد شبکه می شود که نیترات موجود را تعدیل می کند.

وی گفت:نباید نگران آب تهران بود زیرا اگر مشکل خاصی وجود داشت دستگاه های اجرایی ذی ربط مشکل را مورد توجه قرار می دادند.

آقایی در مورد این که به هر حال آب تهران روزی بهترین آب در دنیا بود اما امروز به این شکل نیست و چه مشکلی دراین باره وجود دارد گفت: قبلا منابع مصرفی آب کشور بیشتراز آب سد ها و رودخانه ها  و آب های سطحی بود و همان هم  آب تهران را تامین می کرد. اما در حال حاضر اضافه شدن آب چاه، این مسایل را به وجود آورده که قطعا در مخلوط منابع از نظر نیترات امن می شود.

وی تاکید کرد: چاه های شمال تهران دارای نیترات پایین و چاه های جنوب تهران دارای نیترات بالا است اما استاندارد در نهایت رعایت می شود.

  • کد خبر : 23090
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار