خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/05 - 14:18
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
اقبال محمدی

مواد بخش آب در برنامه پنجم کم‌ایراد بود

**بررسی مواد لایحه برنامه پنجم قبل از ورود به صحن علنی به کمیسیون تخصصی سپرده می‌شد. اقبال محمدی که مسئول کمیته آب کمیسیون کشاورزی بود، موظف به بررسی مواد مرتبط با این بخش شد. به همین منظور گفت‌وگویی را به شرح زیر با وی ترتیب دادیم.

"اقبال محمدی" در رابطه با مصوبات مجلس در لایحه برنامه پنجم گفت: برنامه‌های توسعه یک نقشه میان‌راهی است که باید از اسناد و قوانین بالادستی از قبیل سند چشم‌انداز بیست‌ساله و قانون اساسی تبعیت کند و از طرف دیگر براساس اصول قانون اساسی و با توجه به نظارت شورای نگهبان مغایرتی با اصول اساسی کشور نداشته باشد.

برنامه توسعه چگونه باید تدوین شود؟

چون دولت بودجه سنواتی پنج سال را با توجه به لوایح برنامه‌های توسعه تنظیم می‌کند باید به نحوی تعیین شود که علاوه بر تحقق اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله، کشور را به سوی پویایی راهنمایی کند.

به کار بردن عبارت «مجاز» در برنامه چه تبعاتی دارد؟

لایحه برنامه پنجم توسعه چون از جداول پیوسته برخوردار نبوده و در اغلب موارد باید دولت را به اجرای قانون موظف کنیم از عبارت «مجاز» برای اجرای قانون استفاده شده است که به طور احتمال به اهداف بالادستی دست پیدا می‌کنیم.

یکی از ایرادهای اساسی برنامه پنجم را چه می‌دانید؟

در اکثر موارد کمیسیون‌های تخصصی بهترین تصمیمات را در مورد آنها اخذ کرده‌اند اما در مواد عمومی کوتاهی صورت گرفته است. کمیسیون تلفیق نیز  به دلیل تراکم فعالیت و کم بودن زمان نتوانست آنها را برطرف کند زیرا دولت برنامه را با تأخیر به مجلس ارائه کرد.

نظرات و پیشنهادات 290 نفر بهتر از پیشنهادات کمیسیون تلفیق برنامه در رابطه با لایحه برنامه پنجم است. متأسفانه نمایندگان در تصویب مواد به نظر دولت و کمیسیون تلفیق توجه می‌کنند در صورتی که برخی از نمایندگان پیشنهادات مفیدتری ارائه می‌دهند.

  • کد خبر : 32238
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار