خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/25 - 17:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدجانی:

مهاجرت روستاییان موجب حاشیه​نشینی در شهرها می​شود

**نماینده مردم آباده و بوانات با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر گفت: بی‌توجهی به وضع کشاورزان زمینه‌ساز مهاجرت آنها به حواشی شهرها شده است.

محمدجانی در گفت‌وگو با روزنامه «خبر جنوب» فارس گفت: وضعیت کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های اخیر در حوزه انتخابی ما  با مشکلات فراوانی همراه  بوده‌است و کشاورزان برای برون‌رفت از این مشکلات نیازمند حمایت مسئولان هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه‌داد: متأسفانه شاهد خشک شدن بخش قابل‌توجهی از درختان نیز بوده‌ایم. وقتی درختان خشک شوند، کشاورز سرمایه چندین ساله‌اش را از دست می‌دهد، از همین‌رو آسیب‌پذیری باغداران از مزرعه‌داران بیشتر است.

محمدجانی افزود: کشاورزان به دلیل خسارات وارده قادر به پرداخت تسهیلاتی که گرفته‌اند، نیستند و همین عوامل دست به دست هم داده تا مهاجرت در این بخش به معضل بزرگی تبدیل شود.

نماینده مردم آباده و بوانات در ادامه گفت: میزان مهاجرت به حدی زیاد بوده که می‌توان گفت در چند سال اخیر از میان جمعیت 28 هزار نفری بخش مرکزی شهرستان بوانات، حدود سه، چهار هزار نفر مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: این رقم، رقم بسیار بالایی است که به دلیل افزایش بیکاری و وضعیت نامطلوب کشاورزی ایجاد شده است. از همین‌رو ضرورت رسیدگی به وضعیت کشاورزان از مهم‌ترین اولویت‌هاست و دولت باید به‌طور جدی‌تری در این بخش ورود پیدا کند.

محمدجانی با اشاره به اقدامات دولت گفت: البته نباید اقدامات دولت را در این بخش نادیده‌گرفت. این اقدامات در نوع خود قابل تقدیر‌است، اما عمق فاجعه به حدی زیاد است که این کمک‌ها کفایت نمی‌کند و باید افزایش یابد.

بودجه در بخش آبخیزداری کافی نیست

نماینده مردم آباده و بوانات در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه رفع مسائل و مشکلات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که در شرایط فعلی با اقدامات زیرساختی آب موجود را حفظ کنیم. در بخش سرچاهان مجوز حدود 40 چاه عمیق را گرفته‌ایم که حفاری‌ها نیز انجام‌گرفته و می‌تواند تاحدودی مشکلات مربوط به کم‌آبی را در این مناطق مرتفع کند.

محمدجانی با اشاره به پیگیری برای عملیات اجرایی سد در آباده نیز گفت: اقدامات برای احداث سد نیز در منطقه آباده صورت گرفته است. مجوز ماده 32 آن نیز اخذ شده و در جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: پیگیر تعیین اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی این سد هستیم که در صورت تحقق این امر عملیات اجرایی در سال 90 آغاز خواهد شد و با تکمیل آن می‌توان مشکلات خشکسالی  در آینده را کاهش داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: متأسفانه منابع طبیعی برای آبخیزداری بودجه کمی در نظر گرفته است، تلاش در این بخش می‌تواند غنی شدن سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته باشد. به همین دلیل این امر باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

 

  • کد خبر : 35764
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار