خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/18 - 14:59
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نصرالله کمالیان

مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در اولویت قرارگیرد

**کمالیان عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی خانه‌های روستایی باید در اولویت برنامه‌های عمرانی قرارگیرد.

"نصرالله کمالیان"نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نشریه قدس پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان سمنان بربهسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی تأکید می‌کند.

وی در این باره تصریح کرد: اینکه از چه نوع مصالحی در ساخت‌وساز باید بهره جست که در برابر زلزله‌ها مقاوم باشد پرسشی ثانویه است زیرا در گام نخست؛ باید بپرسیم که زندگی روستایی نیازمند چه مؤلفه‌هایی است؟

روستائیان به چه فضاهایی نیاز دارند تا براساس آن ساخت‌وساز پیش برود؟ بنابراین روستائیان صرفاً به فکر آسایش و راحتی در خانه نیستند و گاه در کنار استراحت در خانه خود نقاط حیاتی زندگی‌شان نیز قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران و پیشنهاددهنده تشکیل فراکسیون زلزله درمجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فضاهایی چون انبارهای علوفه و آذوقه در کنار آغل و فضای باز کشاورزی خانگی نیازمندی‌های روستائیان است و اگر بخواهیم سازه‌های روستایی را بهسازی و نوسازی کنیم باید به این نکات توجه کنیم.

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه تهران همچنین توضیح داد: تمام نگرش مقاوم‌سازی در ساختمان‌ها برای کاهش آسیب‌های زلزله بر این محور قرار دارد که فقط روی ساختمان با حمایت از انسان‌ها کار شده است، در حالی که در زندگی روستایی سرمایه انسانی در کنار سرمایه‌هایی قرار دارد که زندگی روستاییان به آن وابسته است نظیر حیوانات و انبارهای آذوقه.

کمالیان در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها انجام می‌گیرد یا نه و در واکنش به این مثال که همچنان اسکلت ساختمان‌ها به همان شیوه قدیمی کار می‌شود، گفت: از حدود 10 سال قبل فرهنگ مناسب‌سازی ساختمان در حال توسعه و گسترش است و همین نکته امیدواری نسبت به کاهش خسارات ناشی از زلزله را افزوده است. اما در روستاها به سبب استفاده از خشت و گل به عنوان مصالح وضع متفاوت است و در عین حال شکننده و مخرب است و این در حالی است که این روستاها هستند که بیشترین تحمیل خسارت را به دوش می‌کشند.

وی در مورد استفاده از روش‌هایی در ساخت‌وساز نیز گفت: خوشبختانه رویکرد خوبی در حال اجراست و استفاده از پیچ و مهره در اسکلت‌بندی ساختمان‌ها نیز به این مقوله کمک کرده است.

کمالیان در مورد ارتباط زلزله شاهرود و زنجان با گسل تهران و احتمال وقوع زلزله در تهران نیز تصریح کرد: گرچه دیر یا زود شاهد فعالیت گسل تهران خواهیم بود، باید بگوییم این زلزله به تهران ربطی نخواهد داشت، اگر به عنوان یک سیستم به این زلزله‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید که مرکز زلزله «طرود» سیستم مستقلی از زمین لرزه (معلمان) دارد. اما اگر به صورت سرزمین بنگریم خواهیم دید که زمین لرزه‌های مرکزی ایران ناشی از فشارهای «تکتونیکی» منطقه‌ای است. بنابراین در هر حال آزاد شدن این فشارها از یک نقطه، جمع‌آوری انرژی در نقطه بعدی را به همراه دارد و احتمال سرایت به نقطه بعدی را دارد و به عبارتی می‌گویند زمین‌لرزه مهاجرت می‌کند. اما اینکه نوبت بعدی در این مهاجرت‌ها کدام نقطه است در این زمینه روش مشخصی به دست نیامده است.

این استاد زلزله‌شناسی کشورمان با اشاره به جامعه آماری تحت مطالعه در ایران توضیح داد: جامعه آماری کشورمان مربوط به 40 تا 50 سال اخیر است. در حالی که برای مطالعه زلزله‌ها و تحقیق درباره مهاجرت زلزله‌ها و تغییر درنقاط زلزله دست‌کم به جامعه آماری 100 تا 200 سال اخیر نیاز داریم. البته در چند سال اخیر زلزله‌های با‌ بزرگای 4 ریشتر را به خوبی رصد کرده‌ایم ولی کمیسیون زلزله نگاری و ایستگاه‌های زلزله‌شناسی در کشور از یک سو و عدم ثبت برخی زلزله‌های کوچک در هیچ گزارش و بولتنی، موجب شده که جامعه آماری ما مناسب نباشد.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی همچنین به ارزیابی خود از زلزله معلمان در استان سمنان اشاره کرد و گفت: این زلزله را باید یک زلزله نسبتاً قوی ارزیابی کرد. این زلزله با بزرگی 9/5 ریشتر بوده است و 7 دقیقه به نیمه شب به وقت محلی روی داده است. با اینکه بزرگای زلزله تخریب خاصی را ایجاد نکرده است اما می‌توان عمق زمین لرزه را کم وصف کرد. البته باید گفت خوشبختانه منطقه کویری بوده و ساکنان اندکی داشته و در نهایت 4 نفر کشته و تعدادی هم مجروح داشته است.

کمالیان به وقوع کمتر از 80 پس‌لرزه اشاره کرد و گفت: این زلزله حاصل فعالیت گسل «طرود» در منطقه «کوزه‌زر» است که بیشترین شتاب گزارش شده 6/0 شتاب جاذبه زمین ثبت شده که می‌تواند خطرناک باشد.

وی همچنین تصریح کرد: به هر حال این منطقه از مناطق زلزله‌خیز بوده که وقوع این زلزله در آن دور از انتظار نبوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت جغرافیایی محل وقوع زلزله یعنی 3 راهی دامغان - شاهرود - جندق افزود: اغلب ساختمان‌های تخریبی خانه‌های خشتی و گلی بوده که عموماً غیرمهندسی ساخته شده بودند. روستاهایی که در این زلزله آسیب دیده‌اند کلوستو، مهدی‌آباد، حسینیان، معلمان و چند روستای دیگر بوده‌اند.

کمالیان خاطرنشان کرد: توجه به مسکن روستایی و ارتقای کیفیت مصالح و مقاوم‌سازی آن می‌تواند در زلزله‌های آتی موجب کاهش آسیب‌های احتمالی؛ ولو اینکه ببینیم زلزله اخیر فقط 4 تن جان سپرده‌اند و 85 تن زخمی، متأسفانه همین مقدار هم ناخوشایند است و باید تلاش کنیم تا از نیروی انسانی کشورمان به خوبی حفاظت کنیم و نگذاریم کاستی‌هایی اینچنینی موجب صدمه به آنها شود.

  • کد خبر : 27111
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار