خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/24 - 12:41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
قیوم دهقانی:

معماری بومی را در ساخت و سازهای امروزی احیا کنیم

** نماینده ایرانشهر،سرباز و الگان گفت : امروز ما می‌توانیم با تکیه بر ارزشهای فرهنگی معماری بومی را احیا کنیم

"محمدقیوم دهقانی" در گفت وگو با هفته نامه مندیل گفت: به اعتقاد کارشناسان، اوضاع اقلیمی در آسایش محیط ‌های انسانی تأثیر‌گذار است، برای نمونه معماری سنتی کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای خاورمیانه و از جمله کشور ما، سرشار از تجارب و نمونه‌هایی است که نشان‌دهنده راه حل‌های بسیار دقیق و حساب شده در سازگاری فضا‌های کالبدی با اوضاع اقلیمی است.

وی ادامه داد: این ساختمان‌ها و فضا‌های کالبدی در هماهنگی با محیط طبیعی و فرهنگی چهره‌ای خاص یافته‌اند و در بهره‌گیری از انرژیهای طبیعی، مقابله با شرایط نا مساعد و بسیار سخت اقلیمی کاملاً موفق بوده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: معماری بومی تنها مربوط به گذشتگان و به عنوان میراثی از آنان نیست و امروز نیز ما می‌توانیم با تکیه بر ارزشهای فرهنگی مان این نوع معماری را احیا کنیم. استان سیستان وبلوچستان که هنوز از بسیاری اززیرساخت‌ها بی‌بهره است در شرایطی است که، بهره‌گیری از اقلیم و مؤلفه‌های سنتی و ایرانی درساخت وسازهای امروزی ومدرن می‌تواند چهره منحصر به فردی به آن ببخشد و الگو و نمونه‌ای برای شهر‌های امروزی باشد.

 وی از ساختمان دانشگاه بندرعباس به عنوان یکی از نمونه های این نوع معماری دانست و گفت: برای من بسیار جالب و دیدنی بود، ساختمان این دانشگاه نماد‌هایی از معماری ایرانی را درخود دارد، در بخش‌هایی نماد‌های باستانی هم دیده می‌شود. ویژگی ساختمان این دانشگاه این است که متناسب با اقلیم منطقه ساخته شده است.

به گفته این نماینده معماردانشگاه توانسته است در یک ساختمان مدرن از مؤلفه‌های سنتی و تاریخی بهره کافی ببرد.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: به نظر من این دانشگاه الگوی بسیار مناسبی است و ما باید از آن در دیگر استان‌ها که اشتر اکات اقلیمی دارند استفاده کنیم.

  • کد خبر : 27412
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار