خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/30 - 14:29
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از سیدعماد حسینی

معدن داشکسن مشکل اشتغال قروه را برطرف می‌کند

**"سیدعماد حسینی" نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به ارزیابی نقش معدم طلای داشکسن در حل مشکل اشتغال حوزه انتخابیه خود پرداخته است.

یادداشت این نماینده که در هفته‌نامه سوران منتشر شده،‌ به این شرح است:

در شهرستان قروه استان کردستان معدن طلایی وجود دارد که بهره‌برداری از آن باعث آبادانی و رفع مشکل اشتغال جوانان این شهرستان می‌شود. معدن طلای داشکسن که مطالعات آن توسط یک شرکت انگلیسی سال گذشته به پایان رسید اما متأسفانه در روند بهره‌برداری این شرکت دچار مشکل شد و از بهره‌برداری از این معدن طلا صرف‌نظر کرد.

شرکت انگلیسی که حدود 50درصد سهم در بهره‌برداری این معدن داشت به دلیل اینکه معدن دارای توجیه اقتصادی از نظر آنها نبوده، از بهره‌برداری آن پا پس کشید اما شرکت‌ خارجی دیگری اعلام آمادگی جهت بهره‌برداری از معدن داشکسن کرده است که قراردادهای اولیه انجام شده و در آینده نزدیک شاهد استخراج طلا از این معدن خواهیم بود. باتوجه به اینکه اقدامات لازم برای استخراج طلا از معدن طلای داشکسن صورت گرفته ، مقرر شده تا صنایع مرتبط با طلا نیز در همان محدوده ایجاد شود.

این می‌تواند 1500 نفر را به صورت مستقیم صاحب شغل کند. از طرفی باتوجه به منطقه محرومی که معدن در آن قرار دارد با آغاز به کار بهره‌برداری آبادانی و رفع مشکل اشتغال جوانان منطقه فراهم می‌شود.

طبق مطالعات اولیه معدن داشکسن حدود 100 تن طلا را در خود ذخیره کرده است، به نوعی می‌توان گفت که بزرگترین معدن طلای کشور می‌باشد. البته مطالعات نشانگر این است که معدن داشکسن فراتر از 100 تن ذخیره داشته باشد.

وزارت صنایع و معادن نیز طی سال‌های گذشته بهره‌برداری از این معدن را در حالت تعلیق قرار داد که با سؤالات مکرری که از وزیر صنایع و معادن در این راستا داشتیم و دعوت از وزیر به مجلس سرانجام باعث عملیاتی شدن این پروژه گشت.

  • کد خبر : 36138
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار