خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/30 - 12:51
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده بروجرد:

مصوبه مجلس قانون و لازم‌الاجراست

**نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه هوایی که هفته گذشته در ارومیه روی داد و پیگیری این حادثه در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور قطع واکنش وکلای ملت با آنچه که مسئولان مربوطه به صورت شفاهی از رسانه‌ها بیان‌کرده‌اند متفاوت است، چراکه نمایندگان ملت باید پاسخگو باشند و دلیل آن باید برای آنها مشخص شود. همیشه امنیت مردم برای ما به خصوص در ترددها بسیار مهم است.

"هادی مقدسی" در گفتگو با هفته‌نامه "بامداد" لرستان با اشاره به راهکارهای کاهش سوانح در سفرهای هوایی نیز خاطرنشان‌کرد: نباید اجازه دهیم این اتفاق‌ها به عنوان یک نقطه ضعف در کشور تکرارشود و البته با وجود همه تبلیغات و تحریم‌هایی که دشمنان برای ما اعمال کرده‌اند اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم اینگونه حوادث را به تحریم‌ها ربط دهیم. وی با اشاره به وجود سوء‌مدیریت‌ها در بروز اینگونه حوادث تأکیدکرد: این باید برای مجلس و نمایندگان مردم مشخص شود که این حادثه ناشی از چه موردی بوده است و البته برخوردهای لازم نیز صورت خواهد‌گرفت. اینکه مسئولان بفرمایند میزان سوانح و حوادث هوایی ما در مقایسه با دیگر کشورها کمتر است، هرگز برای ما پذیرفته نیست و ما باید در حفظ جان و سلامت مردم کوشا باشیم.

مقدسی با خطاب قراردادن وزیر راه و ترابری گفت: دکتر بهبهانی باید بداند که مردم کشور ما متفاوت از بقیه ملت‌ها هستند. مردم سایر کشورها آنقدر که مردم کشور ما نسبت به قرآن، دین، خدا و این نظام الهی وفاداری نشان داده‌اند به مبانی اعتقادی خود اعتقاد ندارند.

نماینده مردم بروجرد یادآور شد: ما نباید این مردم را دست‌کم بگیریم و خدمت‌رسانی به آنها را سرسری بدانیم. مقام معظم رهبری همیشه درباره خدمت‌رسانی به مردم تأکید کرده‌اند و دولت نیز برای جلب رضایت مردم تلاش می‌کند. وی یادآورشد: مقام معظم رهبری همیشه تأکید کرده‌اند که بهترین نوع مبارزه با آمریکا خدمت‌رسانی به مردم است. در حال حاضر این شکل خدمت‌رسانی به هیچ وجه مورد پذیرش ما نیست و وزیر راه و ترابری باید به نمایندگان توضیح دهند که علت این سهل‌انگاری‌ها و وقوع چنین حوادثی چیست.

 

مصوبه مجلس؛ قانون و لازم‌الاجراست

نماینده مردم بروجرد در ادامه درباره وظایف نمایندگان در مجلس پیرامون سؤال پرسیدن نمایندگان از وزرا گفت: حق قانونی و طبیعی وجود دارد که قانون اساسی برای مجلس در نظر گرفته است. مجلس اگر قانونی را مصوب می‌کند برای اجرای دقیق آن قانون نیز موظف و مکلف است که نظارت داشته باشد.

مقدسی با اشاره به راه‌های نظارت مجلس بر امور گفت: راهکارهای نظارت هم از چند طریق مشخص است. تذکر، سؤال و استیضاح از این موارد هستند. اینها راهکارهایی هستند که برای نظارت بر اجرای قانون از طرف قانون اساسی به نماینده داده شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: ممکن است که قانون مشکل داشته باشد یا مورد نظر شخصی نباشد اما مسئله این است که سیر تصویب قوانین ما مشخص، شرعی و قانونی است. یعنی قانون پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود و وقتی این شورا درباره قانونی اظهار نظر کرد برای همه لازم‌الاجراست. اگر مغایرتی هم بود مجلس بر طرف کرده و اگر قانونی هم تصویب شد بر همه تکلیف است که آن را اجرا کنند. اگر قانونی توسط مجلس تصویب شد دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که نماینده چه کند.

توسعه سرانه درمانی

همچنین نماینده مردم لرستان درباره اظهار نظر معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان که اعلام کرده بود به ازای هر 1000 نفر یک تخت وجود دارد، گفت: متأسفانه این یکی از دستاوردها و میراث نامیمون دولت‌های گذشته است که مناطقی مانند استان لرستان به مناطقی محروم و جامانده از پیشرفت و توسعه تلقی شوند. وی در ادامه با اشاره به کمبودهای دیگر در حوزه‌های مختلف یادآور شد: نه تنها در این حوزه بلکه در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم بنا به رویکردی که وجود داشته،  استان‌هایی مانند لرستان عقب مانده‌اند. مقدسی درباره رویکرد دولتمردان گذشته تأکید کرد: آنها به جای بها دادن به مردم، به سرمایه‌گذار بها می‌دادند یعنی یک مدل لیبرالی از زمان دولت سازندگی در اقتصاد ما حاکم شده بود. در این مدل هرجا که سرمایه‌گذار دوست داشت حمایت می‌شد تا سرمایه‌گذاری کند و استان لرستان نیز با این بهانه که دارای زیرساخت‌های لازم برای توسعه نیست از توجهات محروم بوده است. وی درباره سرانه درمانی استان لرستان و اقدامات انجام شده در حوزه انتخابیه شهرستان بروجرد نیز گفت: سرانه تخت بیمارستانی در لرستان قابل مقایسه با هیچ یک از استان‌های کشور نیست. البته برای حوزه انتخابیه بروجرد نیز ملاقاتی با وزیر بهداشت و درمان داشتم. یکی از علل اصلی چنین وضعیتی فقدان اعتبار و بودجه کافی و همچنین عدم تزریق اعتبار در سال‌های گذشته در زمینه بهداشت و درمان است. با توجه به توضیحات ارائه شده نیز وزیر بهداشت و درمان دستور داد از اعتبارات این وزارت به صورت ویژه و فوری برای شهرستاناختصاص دهند.

 وی ضمن اظهار امیدواری برای برطرف شدن کمبودهای درمانی و بهداشتی در استان لرستان تأکید کرد که این کمبودها با بودجه‌های فعلی و کمک‌های محدود برطرف نمی‌شود.

 مقدسی گفت: امیدواریم در آستانه سفر سوم دولت به استان لرستان که بیشتر با نیت فرهنگی در حال انجام است، رسیدگی به وضعیت فرهنگی لرستان هم یکی از اولویت‌های ویژه دولت باشد و نیز در سفر سوم علاوه بر تأکید ما بر انجام مصوبات قبلی اعتبار ویژه‌ای هم برای جبران عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی لرستان در نظر گرفته شود.

  • کد خبر : 36125
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار