خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/20 - 13:35
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
اولیا، فرهمند و عابدی مطرح کردند:

مصوبات سفرهای اول و دوم ‌دولت در استان یزد هنوز اجرایی نشده است

**سومین دور سفرهای استانی هیأت‌دولت در حالی آغاز شده است که استان یزد منتظر میزبانی اعضای هیأت‌دولت و رئیس قوه مجریه در ماه‌های آینده است، سفری که متعاقب آن بررسی مشکلات منطقه و تصویب چند مصوبه خواهد بود.

سفرهای استانی ورای جنبه‌های مثبتی که از نظر آشنایی از نزدیک مسئولان با مشکلات مردم در همه جای کشور داشته است نقدهایی را نیز با خود به همراه داشته است. حضور اعضای هیأت‌دولت در مناطق و تصویب مصوبات، توقعات به‌‌جای مردم را برانگیخته و این انتظار را در آنها به وجود می‌آورد که به مشکلاتشان رسیدگی شود ولی عدم اجرای مصوبات بعد از گذشت چند سال حتی از سفر اول هیأت‌دولت موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کند.

عدم اجرا شدن مصوبات کلیدی از جمله طرح انتقال آب‌ یزد که مهم‌ترین مشکل استان یزد نیز هست موجب می‌شود تا اجرای مصوبات کم‌اهمیت‌تر چندان به چشم نیاید.

علاوه بر این ارائه آمار و ارقام نادرست در اجرای مصوبات از سوی دولت سبب کج‌فهمی‌هایی در این زمینه شده است. هر مصوبه‌ای شامل مراحل مختلف نظیر مطالعه و بررسی اجرا و افتتاح می‌شود. اینکه به عنوان مثال مصوبه‌ای در مرحله مطالعه و بررسی در آمار و طرح‌های اجرا شده به حساب آید کار درستی نیست و تنها بازی با آمار و ارقام است چون چیزی که در عمل دیده می‌شود عدم اجرا شدن مصوبات است.

به هر حال عدم پیگیری و اجرای مصوبات مربوط به مشکل کم‌آبی استان یزد موجب بروز بی‌اعتمادی در بین مردم نسبت به سفرهای استانی و دستاوردهای آن شده است. در همین رابطه خبرنگار ویژه‌نامه مجلس و مردم استان یزد با سه تن از نمایندگان استان گفت‌وگو کرده است و نظر آنها را در این‌باره جویا شده است.

"علی‌اکبر اولیا "نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نشریه بشارت نو در این‌باره گفت: متأسفانه تعداد قابل توجهی از مصوبات سفرهای اول و دوم در استان یزد اجرا نشده است و ما به این علت گله‌مندیم و اعتراض داریم.

نماینده مردم یزد و صدوق در ادامه اظهار داشت: ممکن است یک سری از مصوبات عادی و معمولی اجرا شده باشد اما مصوبات اساسی و کلیدی و تعیین‌کننده که انتظار می‌رفت با حضور دولت عملیاتی شود هنوز اقدامی درباره آنها نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به طرح انتقال آب به یزد به عنوان یکی از مصوبات کلیدی که تاکنون به سرانجام نرسیده است نیز گفت: علاوه بر انتقال آب بحث مصوبات مربوط به راه‌ها نیز مطرح است که حتی منجر به پرسیدن سؤال از وزیر در این‌باره شد. در هر صورت ما انتظار داشتیم مصوبات دور اول تمام شده باشد که هنوز این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به سفر سوم هیأت دولت به استان یزد نیز تصریح کرد: ما انتظار داریم قبل از سفر سوم تکلیف مصوبات قبلی مشخص شود که پیگیری مسئولان هم بی‌فایده نباشد و انتظارات مردم نیز برآورده شود و موجبات بدبینی و سلب اعتماد مردم از بین برود.

"محمدکریم عابدی" نماینده شهرستان‌های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه نیز در این‌باره چنین اظهارنظر کرد: مصوبات دور اول سفرهای هیأت‌ به غیر از یک مورد که آن هم بحث انتقال آب به یزد است بقیه اجرایی شده است و مصوبات سفر دوم هیأت دولت کمتر از50 درصد اجرایی شده است و مسئولان باید تلاش بیشتری داشته باشند و به خصوص در زمینه تسهیلات و اعتبارات بنگاه‌های زودبازده که هنوز پرداخت نشده اقداماتی را انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهار داشت: در بخش‌هایی کارهایی صورت گرفته است اما تا به مرحله پایانی برسد زمان زیادی می‌برد.

عابدی در ادامه با اشاره به پروژه گاز طبیعی که جزو مصوبات بوده است نیز گفت 97درصد این پروژه انجام شده است و فقط بحث گاز شهری مانده است که آن هم قرار است پیمانکار در این هفته کلنگ آن را بزند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث راه پیرحاجات به عشق‌آباد که مصوبه سفر اول بود و باید احداث می‌شد و همچنین راه طبس به ده‌ممد که باید دوبانده می‌شد پشرفت کندی را شاهد هستیم که باید در این زمینه اقدام مؤثر صورت گیرد.

عضو فراکسیون مناطق محروم در مجلس در خاتمه با اشاره به مصوبه مهم تصفیه‌خانه آب طبس پیشرفت آن را85 درصد اعلام کرد و گفت: متأسفانه به دلیل15درصد باقی‌مانده کار، پروژه متوقف شده و ما از وزارت نیرو درخواست می‌کنیم که هرچه سریعتر در این زمینه اقدام لازم را صورت دهد.

"کاظم فرهمند" رئیس مجمع نمایندگان‌ استان یزد نیز در این‌باره گفت: سفرهای استانی از آن جهت که اعضای هیأت دولت به استان‌ها سفر می‌کنند و به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند، برای روحیه مردم بسیار خوب است چون از نزدیک مشکلات آنها را لمس می‌کنند.

نماینده مردم مهریز و بافق در ادامه گفت: سفرهای استانی در کنار مزایایش مشکلاتی نیز دارد. سفرهای استانی باعث بالا رفتن سطح توقعات مردم می‌شود و دولت هم نمی‌تواند این توقعات را برآورده کند، بنابراین یکسری طرح و پروژه به جمع طرح‌های متداول اضافه می‌شود و این باعث عدم اجرا شدن طرح‌ها در موعد مقرر خودش می‌شود.

فرهمند با اشاره به اینکه مصوباتی از سفر اول و دوم هیأت دولت به استان وجود دارد که هنوز اجرا نشده است، گفت: اگر طوری برنامه‌ریزی شود که مصوبات در موعد مقرر خود انجام و اجرا شود این بسیار خوب است اما با این شرایط و هزینه‌ای که از اعتبارات استان برای این طرح‌ها می‌شود بر مشکلات افزوده می‌شود و این باعث نارضایتی در بین مردم می‌شود.

  • کد خبر : 27147
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار