خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/15 - 12:02
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
احمدعلی کیخا:

مدیران می‌توانند با حمایت از نهادهای غیردولتی زمینه توسعه را فراهم کنند

**احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل و زهک و هیرمند در یادداشتی که در هفته نامه مندیل منتشر شده است معتقد است مدیران می‌توانند با حمایت از نهادهای غیردولتی زمینه توسعه را فراهم کنند.

اتفاقاتی در سیستان و بلوچستان روی می‌دهد و بهتر است بگوییم قربانیانی از قشر جوانان می‌گیرد که حاکی از توسعه‌نیافتگی و عدم اطلاع‌رسانی صحیح در استان سیستان و بلوچستان است که بیش از پیش حضور و فعالیت‌های نهادهای غیردولتی برای توانمندسازی جامعه را ملموس می‌کند.

برای نمونه باید به یکی از دام‌هایی که از سوی شرکت‌های هرمی برای جوانان سیستان و بلوچستان گسترانده می‌شود اشاره کنم. این شرکت‌ها با بهانه‌هایی نظیر آنکه نمایندگی فروش ایرانسل به شما اعطا می‌شود جوانان سیستان و بلوچستان را به تهران می‌کشانند به این ترتیب که با جوانان این خطه که اکثرا جویای کار هستند تماس گرفته می‌شود. تماس‌ها معمولاً از سوی هم‌خدمتی‌های دوران سربازی و نظایر آن رقم می‌خورد. سپس به او خبری خوشی داده می‌شود که با توجه به روابطی که دارند می‌توانند برای آنها مجوز نمایندگی فروش ایرانسل اخذ کنند.

 جوان سیستان و بلوچستانی از اینجا کیلومترها راه را می‌پیماید و خوشحال که شغلی جسته است غافل از آنکه اگر چنین تسهیلاتی و چنین مشاغلی بود پس جوانان استان تهران و استان‌های همجوار چه می‌کنند؟ با توجه به سرانه بیکاری باز هم جوان ما فریب می‌خورد و راهی تهران شده و آنجا در دام شرکت‌های هرمی گرفتار می‌شود. نمونه این اتفاق را از نزدیک تجربه‌کرده و برای رهایی جوان‌هایی از استان خود پیگیری‌هایی به انجام رسانده‌ام.

حال نکته این است که چرا جوانان ما به سادگی فریب این فعالیت‌های نادرست را می‌خورند. به جز موضوع اطلاع‌رسانی صحیح نکته‌ای ظریف وجود دارد و آن اینکه نهادهایی که وظیفه توانمندسازی جوانان و افراد جامعه را دارند در استان ما کم‌تعداد هستند. فعالیت‌های ان​جی‌اویی می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ورود جوانان به بازار کار باشد و برای آنها کارگروهی و تجربه‌کاری به همراه داشته باشد.

اما تا وقتی که مدیریت‌های کلان و در استان سیستان و بلوچستان مدیران استانی حس نکنند که فعالیت ان​جی​​او چقدر به آنها و به رشد جامعه کمک می‌کند هیچ تلاش و حمایتی برای توسعه و تکاپوی ان​جی​اوها و سایر نهادهای غیردولتی و مردمی نمی‌کنند. در این صورت تا زمینه اجتماعی مناسبی برای فعالیت‌های چنین نهادهایی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار تغییر و تحولی هم در متن جامعه داشت.

 به هر حال باید پذیرفت که کسی از ان​جی​اوها حمایت نمی‌کند مگر آنکه معتقد باشد که فعالیت آنها مؤثر است. برای نمونه در استان ما زمینه‌های بسیاری برای فعالیت ان​جی​اوها در حوزه میراث‌فرهنگی و محیط زیست وجود دارد. دریاچه هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان مدت​هاست به دلیل خشکسالی با نوعی مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. تلاش برای نجات هامون در قالب یک فعالیت ان​جی​اویی کار سیاسی نیست اما به عمران و توسعه منجر می‌شود. نمونه دیگر از خلأ فعالیت‌های ان​جی​اویی در راستای توسعه را در رفتارهای سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی مردم می‌توان مجسم یافت. بسیاری از رفتارهای مردم ما خود ضدتوسعه و مانع از آن است.

 انتخاب مسئولان و انتخاب نمایندگان خود نمونه‌ای از این وضعیت است. در استان ما توجه به مناسبات طایفه‌ای و قومی بسیار بالاست در حالی که مردم توجه نمی‌کنند که انتخاب یک نفر براساس رابطه فامیلی و قومی صحیح‌تر است یا انتخاب فردی بر اساس تجربه و صلاحیت فردی که بتواند خواسته‌های منطقه را پیگیری و محقق کند. این رفتارها می‌تواند با فعالیت‌هایی در نهادهای مردمی غیردولتی ارتقا یابد و مردم در کنار هم و با تجربه‌های کارگروهی ببینند که می‌توانند انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

گرچه حمایت از نهادهای مردمی و نهادهای غیردولتی نیازمند حمایت مدیران دولتی هم هست اما این خود مردم هستند که می‌توانند تعیین کنند که نهادهای اجتماعی نظیر ان​جی​اوها در میان خودشان متولد شوند. فعالیت‌هایی در زمینه حفظ و نگهداری از میراث‌فرهنگی منطقه، محیط‌زیست، آموزش و پرورش و تعاون همگی به توسعه استان و توسعه جامعه ما کمک می‌کند اما نقش مدیران در این حرکت غیرقابل انکار است.

اگر مدیران به این درک برسند که برای توسعه امور و بهبود شرایط به چنین نهادهایی در میان مردم نیاز دارند قطعاً خود پیشگام می‌شوند، جلسات اولیه را راه‌اندازی می‌کنند، نقشه راه را طراحی می‌کنند و وقتی کم‌کم مردم به مشارکت دعوت شدند و در صحنه حاضر شدند و توانستند روی پای خود بایستند کار را به مردم می‌سپارند. نقش این قبیل مدیران هنوز برای منطقه ما کمرنگ است.

  • کد خبر : 37158
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار