خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/03 - 08:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از قدرت الله حسینی پور

محرومیت استان با وجود منابع مستعد زیرزمینی

**سید قدرت الله حسینی نماینده مردم گچساران در یادداشتی که نشریه امید مردم آن را منتشر کرد به بررسی دلایل محرومیت شهرستان گچساران با وجود منابع زیرزمینی و نفت وگاز پرداخته است.

 شهرستان گچساران به لحاظ منابع زیرزمینی، نفت، گاز یکی از مناطق مستعد کشور است ولی با این وجود از مسیر توسعه عقب‌افتاده و همچنان در بند محرومیت گرفتار است. تسریع در احداث پتروشیمی گچساران امری ضروری است. حدود 300 میلیون یورو از طریق بانک توسعه صادرات برای احداث پروژه پتروشیمی گچساران اختصاص داده شده است.

طرح پتروشیمی گچساران که سال 81 در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد همچنان راکد مانده و با پیگیری‌های انجام شده روند اجرای آن در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. 20 درصد سهام این پتروشیمی بدون واسطه به مردم واگذار می‌شود و مابقی آن نیز از طریق بانک توسعه صادرات تأمین اعتبار خواهد شد.

احداث پالایشگاه گچساران یکی از طرح‌های مهم و اثرگذار این شهرستان به شمار می‌رود که مطالعات آن در دست اقدام است و حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار مورد نیاز است. احداث نیروگاه 500 مگاواتی برق از سایر طرح‌های پیش‌بینی شده در دست اجرا در شهرستان گچساران است. با اجرای این طرح‌ها تحول چشمگیری در زمینه اشتغال و شکوفایی اقتصادی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

اگر چه صنعت نفت و گاز شرکت نفت در چند سال اخیر تلاش‌های خوبی برای توسعه استان به‌ویژه گچساران از محل درآمدهای نفتی انجام داده است اما صاحب‌نظران معتقدند این میزان ناکافی است. نفت و گاز می‌توانند به عنوان موتور محرک در گسترش صنعت استان محسوب شود اما به دلیل اینکه به اقتصاد و صنعت استان متصل نیست و به صورت خام از استان خارج می‌شود هیچ نقشی در گسترش تولید صنعتی ندارد.

صنایع مادر با بنیه اقتصادی مناسب و پیشرو در توسعه صنعتی و ایجاد ارزش افزوده نقش اساسی دارند و صنایع نفت و گاز در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند این نقش را با عنایت به زمینه‌های فعالیت و زنجیره وسیع صنایع مرتبط در بالا دست و پایین دست به خوبی ایفا نماید.

در صورت همکاری، تعامل و هماهنگی صنایع نفت و گاز با دیگر نهادهای اجرایی و سیاست‌گذار می‌تواند به عنوان بازوی دولت در توسعه صنایع کوچک و متوسط استان ایفای نقش کند. زنجیره صنعت نفت از خوراک خام نفت و گاز تا قطعاًت نهایی، مجموعه بزرگ و پرارزشی را تشکیل می‌دهد که به دلیل مزیت‌های نسبی متعدد استان می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شود.

این زنجیره صنعتی و تولیدی مجموعه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی را در مقیاس بزرگ، متوسط و کوچک دربرمی‌گیرد که ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی مفید و قابل توجهی را به دنبال داشته و در صورت برنامه‌ریزی صحیح همانند الگوهای موفق جهانی به توسعه پایدار منطقه‌ای می‌انجامد.

امسال صنعت نفت کهگیلویه و بویراحمد 71 ساله می‌شود ولی در این مدت طولانی، صنعت نفت به‌عنوان مهمترین مزّیت اقتصادی استان نتوانسته است با پیکره اقتصاد محلی تعامل و ارتباط برقرار کند. این استان یکی از بزرگترین صاحبان ذخایرنفت و گاز کشور است و از آغاز کشف این طلای سیاه در اعماق خاک این استان تاکنون میلیارد‌ها دلار در صنعت نفت آن سرمایه‌گذاری شده است و میلیارد‌ها دلار دیگر نیز باید در دهه‌های آینده سرمایه‌گذاری شود.

  • کد خبر : 30000
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار