خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/23 - 08:52
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
قنبری:

مجلس و دولت به پتانسیل های نفتی ایلام و هرمزگان توجه کند

**استان هرمزگان و ایلام مشترکات زیادی دارند. این دو استان مرزی کشورمان از منابع گسترده نفتی و گازی و منابع معدنی برخوردار بوده، اما در عین حال در ردیف استان های محروم قرار گرفته اند

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام، ایوان، مهزان، شیروان و چرداول در گفت وگو با روزنامه صبح ساحل هرمزگان به مسائل مشترک دو استان ایلام و هرمزگان پرداخته است

 اجازه بدهید از استان هرمزگان شروع کنیم که قطعا چندین سفر به این استان داشته اید، توانمندی‌های هرمزگان را چطور دیدید؟

استان هرمزگان به واسطه مرز گسترده دریایی به عنوان دروازه‌های اصلی کشور به شمار می‌رود، بنادر مهم استان به عنوان مبادی ورود و خروج کالا به کشور، نقش کلیدی در تمامی زمینه‌ها بر عهده گرفته‌اند و صنایع استان نیز نظیر مجموعه هرمزال و المهدی و... به هرمزگان ویژگی‌های کم‌نظیری بخشیده است. در کنار این منابع گسترده دریایی، مطلعم که منابع غنی‌ معدنی در استان می‌تواند به تنهایی در صورت توجه و اهتمام لازم به قطب عظیمی از توسعه برای کشور بدل شود. از سویی در حوزه شیلات و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بزرگ دریا برای تأمین منابع پایدار غذایی مردم توجهات لازم صورت نگرفته وگرنه اکنون هرمزگان باید با توجه به دسترسی به منابع عظیم دریایی، نقشی مؤثر در افزایش میزان مصرف ماهی همه مردم کشور بازی می‌کرد که متأسفانه در این بخش با کم‌توجهی مواجه هستیم.

 حتماً مشترکاتی میان دو استان ایلام و هرمزگان وجود دارد. این اشتراکات در چه بخش‌هایی است؟

بدون ‌شک اشتراکات متعددی میان دو استان وجود دارد به گونه‌ای که هر دو استان میزبان منابع گسترده گاز و نفت هستند. استان ایلام 15درصد گاز کشور و 7 درصد نفت کشور را در خود جای داده و مطلعم که هرمزگان دارای ده‌ها میدان نفتی و گازی مهم و اثرگذار کشور است که در عین حال صادرات نفت کشور نیز به میزان قابل‌توجهی از این استان صورت می‌گیرد. شاید یکی دیگر از اشتراکات میان دو استان هرمزگان و ایلام را بتوان محرومیت موجود در هر دو استان دانست که به نظرم نکته جالبی است.

  اینها تضادهای عجیبی است که هر دو استان با آن مواجه هستند. دلیل چیست؟

بله، می‌بینیم که هر دو استان درآمدهای سرشاری را به واسطه منابع گسترده‌ای که در خود دارند برای کشور فراهم می‌کنند اما در کنار این درآمدهای بزرگ، محرومیت‌ شدیدی در برخی از مناطق دو استان حاکم است که مردم حتی از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند. این تضاد از رخدادهای عجیبی است که در اثر کم‌توجهی و مدیریت نامطلوب خلق شده است و لازم است برای رفع این محرومیت‌ها که شایسته کشور نیز نیست، اقدامات ویژه صورت گیرد. هرمزگان در عین درآمدهای وسیع نفتی و گمرکی و معدن میزبان محروم‌ترین منطقه کشور موسوم به «بشاگرد» است که می‌طلبد دولت در قالب یک کار ویژه این محرومیت‌های 33ساله را برطرف کند.

  مجلس در این زمینه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کرده. این پیشنهادها بیشتر متوجه چه بخش‌هایی است؟

نمایندگان استان‌های نفت‌خیز کشور برای جلوگیری از تداوم محرومیت‌ها و با هدف برخورداری بیشتر استان‌های میزبان منابع نفتی از درآمدهای این بخش، بحث اختصاص یک درصد از درآمدهای نفتی مناطق نفت‌خیز به آن مناطق مطرح شد که با استقبال نمایندگان به مطالبه جدی تبدیل شد و اکنون دولت در این حوزه، التزام لازم را دارد که باید پیگیری‌ها برای اجرایی شدن ضمنی این مصوبه صورت گیرد تا به نحوی بتوان از حجم مشکلات مردم و معضلاتی که این میزبانی نفت برای مردم مناطق نفت‌خیز به وجود می‌آورد کاست و در راستای توسعه مناطق محروم این استان‌ها گام‌های جدی برداشته شود.

 هر دو استان از جمله استان‌های مرزی کشور نیز هستند. این مرزی بودن قطعا اشتراکاتی را نیز خلق کرده است؟

استان ایلام دارای مرز خشکی و استان هرمزگان دارای مرز دریایی است، البته این مرزی بودن دو استان و دوری از مرکز بدون شک ملاحظاتی را به هر دو استان تحمیل کرده است، برخی موضوعات امنیتی، چالش‌های منطقه‌ای و معضلات محلی به واسطه مرزی بودن دو استان به هرمزگان و ایلام حاکم است. حجم عظیم تبلیغات فرامرزی و هجمه‌های فرهنگی به مردمان ساکن مرزها به گونه‌ای است که اگر برنامه جامع فرهنگی و امنیتی بر مرزها حاکم نباشد در طولانی‌مدت، بسترهای خلق بحران را فراهم می‌کند به شکلی که پیوندهای میان ملت و حاکمیت رو به گسست نهاده می‌شود  البته ملت ایران به واسطه هویت مستقل و عظیم و فرهنگ غنی ملتی پایدار و قدرتمند در مواجهه با هجمه‌هاست اما باید به این نکته توجه ویژه داشت تا مبادا در طولانی‌مدت شاهد بروز برخی رخدادها در این حوزه باشیم. نسبت توجه حاکمیت به مرزها و مردم ساکن در این مناطق رابطه مستقیمی با تحکیم پیوند ملت دارد که باید همواره به عنوان دغدغه‌های جدی آن را مورد توجه قرار داد.

آیا شده است که مسائل دو استان به صورت مشترک بین نمایندگان 2 استان پیگیری شود؟

 بله، مجموع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با احترام خاصی موضوعات متعدد استان و کشور را پیگیری می‌کنند. میرخلیلی از نمایندگان باسابقه‌ در کمیسیون به شمار می‌روند که دغدغه‌های جدی همواره در موضوعات متعدد مطرح و برای آنها راهکارهای مطلوبی در قالب کمیسیون اجتماعی دارند. با آقای میرخلیلی در قالب کمیسیون اجتماعی و آقای آشوری در جایگاه هیأت‌رئیسه همواره ارتباطاتی داشته‌ام که به واسطه شخصیت این دو عزیز همواره پیگیری‌های مرتبط با استان ایلام با جدیت دنبال و به نتیجه رسیده است، البته با سایر نمایندگان استان هم به واسطه تلاش جدی و پیگیرانه در مجلس آشنایی دارم و معتقدم نمایندگان هرمزگان از جمله نمایندگان فعال کشور برای رفع مسائل مختلف هستند.

  • کد خبر : 27324
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار