خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/06 - 08:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
شاپور پولادی مطرح کرد:

لزوم توجه مضاعف به مهران

**"شاپور پولادی" نماینده ایلام، ایوان، مهران، شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در نشریه طنین به ضرورت‌های توجه به وضعیت شهر مرزی ایلام پرداخته که متن آن چنین است:

همواره ضریب ماندگاری مردم در مناطق و شهرهای مرزی ارتباطی مستقیم با وجود امنیت پایدار آن مناطق داشته و بی‌شک امنیت‌ پایدار نیز مرهون فضای تولید و اشتغال و درآمدزایی و رونق اقتصادی زندگی مردم شهرها و مناطق مرزی است. 

شهر مرزی مهران با لقب نگین شهرهای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و لازم است به ظرفیت‌های همچنان مغفول این شهرستان مانند کشاورزی، آب، خاک مرغوب، منابع زیرزمینی و جاذبه‌های گردشگری در برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت توجه اساسی ‌شود.

به اعتقاد من در این راه باید در اولین قدم به ایجاد فرودگاه مهران و توسعه شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و اتصال راه‌آهن ایلام به شبکه ریلی که از ملزومات رشد، توسعه و آبادانی است، اقدام نمود و در مرحله بعدی بایستی تکلیف آبهای مرزی منطقه را طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی و پیش از آنکه زمان از دست برود مشخص نمود و علاوه بر آن احداث سد روی رودخانه‌های کنجانچم و چنگوله را جدی گرفت تا با تحت پوشش آبیاری بردن بیش از 8 هزار هکتار از اراضی منطقه زمینه رشد اقتصادی و اشتغالزایی را فراهم آورد و در کنار آن با نگاه راهبردی به ایجاد ظرفیت‌های خدمات رفاهی، بهداشتی، آموزشی و ورزشی پرداخت.

اما علاوه بر موضوعات اخیرالذکر شاید مهمترین ظرفیت کنونی مهران در شرایط کنونی موضوع صادرات باشد که با توجه به بین‌المللی بودن مرز مهران، بالاترین حجم صادرات را در 3 سال اخیر با کشور عراق داشته لکن از ابتدای سال جاری با رکود صادراتی ناشی از مانع‌تراشی و ناهماهنگی‌ مسئولین عراقی مواجه شده است.

این مانع‌تراشی‌ها که به بهانه استانداردسازی محصولات انجام گرفته دلایل متعددی از جمله نابسامانی‌های سیاسی دولت مرکزی عراق پس از انتخابات پارلمانی و نیز تعدد مراکز تصمیم‌گیری آن کشور دارد.

لازم به ذکر است در حال حاضر چنین موانعی بر سر راه تجارت در مرز کردستان با اقلیم خودمختار کردستان عراق وجود ندارد. با همه این احوالات، پیگیری‌های ما از طریق وزارت امورخارجه و کمیسیون امنیت ملی ادامه دارد و اعلام کرده‌ایم حاضر به ارائه هر نوع استاندارد جهانی مورد قبول طرف عراقی برای رونق‌بخشی مجدد به وضعیت صادراتی مرز بین‌المللی مهران هستیم.

فصل مهم دیگر از وضعیت کنونی مهران مربوط به موضوع تردد انفرادی و کاروانی زوار عتبات عالیات از این شهر است که با توجه به ممنوعیت تردد زوار انفرادی (که توجیه‌های قابل‌تأملی از سوی مقامات امنیتی در این خصوص وجود دارد) و انحصاری بودن تردد کاروان زوار برای شرکت شمسا، هیچ‌گونه منفعتی از رهگذر تردد زوار، عاید مردم مهران و شرکت‌های خصوصی نمی‌شود.

این در حالی است که قرابت‌های سببی و نسبی و مذهبی مردم ایلام و مهران با مردم کوت عراق و نیز توان شرکت‌های خصوصی در انتقال زوار به عتبات عالیات ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی و نیز اشتغالزایی ایجاد می‌کند و ناگفته پیداست که هزینه نارضایتی مردم از انحصاری بودن تردد کاروان‌های زوار با اهمیت‌تر از سود مادی دولت از طریق انحصار شرکت شمسا و سازمان تأمین اجتماعی در تردد کاروان‌هاست.

  • کد خبر : 23343
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار