خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/13 - 19:01
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جمشیدزهی در آستانه اجرایی شدن هدفمندکردن یارانه‌ها:

قضاوت در بخش بهداشت و درمان هنوز زود است

**از اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بیش از دو هفته می‌گذرد و آرام‌آرام مردم در معرض آنچه تحت‌تأثیر این جریان تغییر می‌کند،‌ قرارمی‌گیرند. بهداشت و درمان از بخش‌هایی است که کارشناسان و مسئولان پیش از این نگرانی‌ها و دغدغه‌های بسیاری را برای آن پیش‌بینی می‌کردند.

"جمشیدزهی" عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با مندیل معتقد است هنوز درخصوص یارانه‌ها در این حوزه زود است که قضاوت کنیم چون آثارش هنوز مشخص نشده است. نگرانی بسیاری از کارشناسان در این حوزه بیمه‌های درمانی بود. آنها معتقدند تشکیلات اداری و ساختاری ارائه خدمت در وزارت بهداشت باید تضمین بدهد که خدمات مراقبت و درمانی به اندازه کافی به شخصی که نیازمند خدمت است، ارائه می‌شود. در غیر این صورت اگر این اتفاق رخ ندهد، با هدر رفتن هزینه‌ها در این بخش به دنبال افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و... برای مصرف‌کننده، ارائه‌دهنده خدمات و هم برای سازمان‌های بیمه‌گر غیرقابل تحمل خواهد بود. جمشید زهی نماینده سراوان در این‌ باره می‌گوید:‌ ما انتظار داریم دولت دقیق و پیگیر باشد و‌ قیمت‌ها باید کنترل شوند تا گرانی پیش نیاید.

قانون هدفمند کردن یارانهها اجرایی شد و شما به عنوان عضوی از کمیسیون بهداشت و درمان، یارانهها را در بخش سلامت چطور میبینید و فکر میکنید مردم در این بخش با چه مسئلههایی روبهرو هستند؟

در بخش سلامت برای مردم نگرانی‌هایی وجود داشت. فعلاً در آغاز راه هستیم و هنوز مسئله‌ای پیش نیامده است. واقعیت این است که فعلاً نگرانی‌هایی نمی‌بینیم اما شاید هنوز آغاز راه است و زود است که قضاوت کنیم و قطعاً تأثیراتی خواهد داشت.

ما انتظار داریم دولت نظارتش دقیق و پیگیر باشد. باید بتواند قیمت‌ها را کنترل کند تا گرانی پیش نیاید. مردم نباید در بخش سلامت نگرانی داشته باشند زیرا فشارهای اقتصادی به اندازه کافی روی معیشت آنها تأثیرگذار است.

 به هرحال با اجرایی شدن این قانون در بخش سلامت با افزایش قیمت روبهرو خواهیم شد. فشار این گرانی را چطور میشود کمتر کرد؟

البته ما در این بخش هم شاهد گرانی‌هایی خواهیم بود اما من فکر می‌کنم چاره آن تقویت بیمه‌هاست زیرا مثلاً در بخش دارو یا حتی بخش بستری و در بخش‌های دیگر این گرانی مشهود خواهد بود اما در حال‌حاضر هنوز مشکلی پیش نیامده است و وزارت بهداشت هم که اعلام کرده نظارت دقیقی دارد.

 به گرانی دارو اشاره کردید...

بله، ما با کمبود دارو مواجه خواهیم شد اما نه به خاطر هدفمند کردن یارانه‌ها که به خاطر تحریم‌هایی است که با آن روبه‌رو خواهیم شد؛ تحریم‌هایی که کشورهای بیگانه علیه ایران دارند. باز هم به نظر من چاره‌اش تقویت بیمه‌هاست. درمان مسئله‌ای نیست که مردم بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند و یا کمتر مصرف کنند. باید مطالبات بیمه‌ها پرداخت شود، سرانه را درست مدنظر بگیریم و بودجه سالانه کارشناسی‌شده درنظرگرفته شود.

 شما در روزهای گذشته پیگیر مسائل حوزه انتخابیه خود بودید، مردم چه مشکلاتی داشتند؟

نگرانی اخیر مردم در حوزه انتخابیه من بخشی از اراضی در اطراف سراوان است که املاک ارثی آنهاست و منابع طبیعی آنها را تحت عنوان اراضی ملی اعلام کرده اند.

 یعنی این زمینها از تملک آنها خارج شده است؟

صاحبان اصلی و چندین ساله این زمین‌ها اجداد آنها بودند که در همین زمین‌ها سال‌ها ساکن بودند و زارعت می‌کردند. این زمین‌ها سند ندارند. آنها در آنجا کشت و زرع داشتند که الان تحویل اداره مسکن و شهرسازی شده است. در واقع بخشی از این زمین‌ها که جزو سراوان قدیم هم است متعلق به مردم است. آنها در آنجا اقامت دائمی داشته‌اند. در حال حاضر بدون ملاحظه مردم و بدون استعلام قبلی این کار را کرده‌اند بدون اینکه کارشناسی شود و یا اعلام کنند، ببینند بالاخره مردم مدعی اموالشان هستند. آنها سند ندارند اما سال‌هاست که اجدادشان آنجا ساکن بوده و زراعت کرده‌اند، بخشی از زمین‌ها هم به علت خشکسالی دیگر زارعت نشده و بایر مانده اند.

 مساحت این زمینها چقدر است؟

چندین هکتار است؛ دقیق نمی‌دانم. اما حدود شعاع 3کیلومتری اطراف سراوان را دربرمی‌گیرد. من به اتفاق فرماندار از این بخش بازدید کردم و با مردم هم صحبت‌هایی داشتم. قرار است برای این زمین‌ها که سال‌ها متعلق به مردم بوده، تدبیری اندیشیده شود، اگر جزء اراضی ملی محسوب شوند جزء اموال دولت می‌شوند. گرفتن این زمین‌ها شرایط را برای بسیاری ازمردم سخت خواهد کرد زیرا آنها از این طریق زندگی می‌گذرانند، باید در بخش‌هایی که مردم مدعی زمین‌ها هستند زمین‌ها به مردم واگذار شود و این کار نباید با عجله انجام گیرد.

حتی زمین‌هایی که زمانی زراعت داشته و در حال حاضر بایر است اگر متعلق به مردم است باید به آنها بازگردانده شود.

 کوتاهی در کجا انجام گرفته است؟

به نظر من از سوی منابع طبیعی است الان هم که تحویل مسکن و شهرسازی شده است اما این کار باید با ملاحظات انجام شود، مردم توان خرید زمین را ندارند.

 دسترسی به شبکههای تلویزیونی در حوزه انتخابیه شما چطور است؟ چندین نماینده استان شما تا به حال نسبت به این وضعیت انتقاد داشتهاند.

متأسفانه پوشش تلویزیونی در برخی از مناطق حوزه انتخابیه من در شرایط خوبی نیست. مردم دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی ندارند. من در این اواخر ملاقاتی با مدیرعامل صداوسیمای استان داشتم؛ به گفته ایشان قرار است سیستم فرستنده جدید در استان نصب شود و دیجیتالی باشد. در زاهدان و بعد از آن در بیرک که در حوزه انتخابیه من است نصب خواهند شد.

 به تمامی شبکهها دسترسی خواهید داشت؟

مردم می‌توانند حداقل 14 تا 16 شبکه را داشته باشند.   

این فرستنده قادر است سراوان، سیب‌سوران و زابل را پوشش دهد در حال حاضر در بعضی مناطق هیچ شبکه‌ای در دسترس نیست و در بعضی مناطق هم 3 تا 4 شبکه قابل دسترسی است.

پوشــش شبـــکههای تلویزیونی در مناطق مرزی چطور است؟

در برخی از مناطق مرزی ما اصلاً پوشش صداوسیما وجود ندارد. این جای نگرانی دارد که زندگی مردم با دسترسی ماهواره و شبکه‌های خارجی از فرهنگ غرب متأثر شود. به نظر من لازم است اقدامات اساسی در بخش فرهنگی، مخصوصاً پوشش صداوسیما را در کل استان داشته باشیم. امیدواریم با فرستنده‌های جدیدی که نصب ‌می‌شود این مشکل در مناطق مرزی ما حل شود.

 قرار است کی این فرستندهها نصب شوند؟

طبق قولی که به ما داده‌اند بین 6 تا 8 ماه آینده.­

  • کد خبر : 34974
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار