خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/23 - 18:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مقیمی:

قانون تنظیم خانواده برای کشور ضروری است

**نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی درباره تاکیدات رئیس جمهور بر افزایش تعداد فرزندان گفت: تا زمانی که نتوانسته ایم نیاز جمعیت کنونی خود را رفع کنیم، نمی توانیم از ایشان انتظار افزایش موالید را داشته باشیم.

"محمد حسین مقیمی" در گفت و گو با هفته‌نامه «وقایع استان» مرکزی این پرسش ها را مطرح کرد: در حال حاضر، در جامعه ما چقدر بیکار هست؟ چقدر جوان مجرد، معتاد، بیمار لاعلاج و ... هست؟

وی افزود: با این همه گرفتاری و مشکلات در کشور، هیچ کسی جز آقای رئیس جمهور این حرف را نمی زند، به ویژه از روزی که قانون حمایت از خانواده اجرا شده است.

او ادامه داد: ما با این همه گرفتاری اگر مشکلات فعلی را هم بتوانیم رفع کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم. البته طبقه مرفه جامعه، ممکن است موضعی مثل آقای احمدی‌نژاد  داشته باشند. طبیعی است که همه دوست دارند فرزندان زیادی داشته باشند، اما آیا از نظر اقتصادی این مسئله ممکن است؟

مقیمی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای جا انداختن فرهنگ تنظیم خانواده گفت: کنترل جمعیت با تبلیغات و فعالیت های فرهنگی زیادی در کشور به نتیجه رسیده و الان هم زمینه این که بخواهیم رشد جمعیت داشته باشیم، فراهم نیست. اگر می خواستیم چنین امری اتفاق بیفتد، باید در سال های قبل مثلاً رشد اقتصادی حداقل 8 درصد می داشتیم تا به یک شرایط عادی برسیم که نتوانسته ایم این شرایط را محقق کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر رشد اقتصادی ناچیز کشور در سال های اخیر گفت: شخصاً قانون تنظیم خانواده را در حال حاضر برای کشور ضروری می بینم و معتقدم تا زمانی که مردم ما دغدغه اشتغال و تحصیل و ازدواج دارند و ما نتوانسته ایم این دغدغه هایشان را رفع کنیم، نمی‌توانیم از ایشان انتظار زاد و ولد بیشتر داشته‌ باشیم.

این نماینده  همچنین درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش سن ازدواج گفت: سن ازدواج توصیه شده در اسلام، برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است. اما ما باید واقعیت ها را ببینیم. زیرا ما در خلأ زندگی نمی کنیم.

وی با طرح پرسش هایی در این زمینه اضافه کرد: ما در پنج سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، تا کنون 350 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم، اما در اوج این درآمدهای نفتی، چقدر شغل توانسته ایم ایجاد کنیم؟ ادعای ایشان برای ایجاد 5/2 میلیون شغل تا سال آینده را باید با پنج سال گذشته بسنجیم و ببینیم آیا این کار، شدنی است.

او تصریح کرد: ما به عنوان یک مسلمان، از خدا می خواهیم که حتی یک روز هم شده، سن ازدواج را بتوانیم پایین بیاوریم. اما برنامه‌ریزی و کار اجرایی، با آرزو و تشریح ایده آل ها انجام نمی شود. خود این حرف ها توقعاتی را ایجاد می‌کند که ما قادر به برآوردن آن نیستیم و بنابراین نمی‌توانیم به این اهداف برسیم.

نماینده خمین با اشاره به مصوبات برنامه پنجم توسعه و سند‌چشم انداز 20 ساله گفت: ما در برنامه، راجع به سلامت جامعه، ازدواج، اشتغال، مسکن و ... برای پنج سال آینده برنامه تعیین کرده ایم و برای 20 سال، از 1384 تا 1404 هم سند چشم‌انداز مشخص کرده ایم. من به عنوان یک ایرانی که سند چشم انداز را قبول دارم و معتقدم باید با برنامه جلو برویم، توقعم از مسئولان کشور این است که صحبت هایشان در چارچوب سند چشم انداز و برنامه باشد. اگر در سند چشم انداز آمده که ما باید قانون تنظیم خانواده را دیگر حمایت نکنیم و افزایش جمعیت را در پیش بگیریم، دیگر نباید راجع به آن حرف هم بزنیم و باید آن را اجرا کنیم.

 

  • کد خبر : 37843
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار