خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/07 - 07:02
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
رئیس کمیته فوتبال مجلس:

فوتبال مازندران نیاز به حمایت مالی دارد

**هرگاه سخن از ورزش به میان می‌آید، نام استان مازندران به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی در زمینه نیروهای مستعد و توانا برجسته می‌شود. توانایی جوانان این استان در ورزش‌های گوناگون همواره زبانزد بوده و مصداق عینی آن مدال‌های رنگارنگی است که در پیکارهای گوناگون ورزشی به گردن پهلوانان این خطه آویخته می‌شود.

جدا از کشتی و وزنه برداری که جوانان این استان همواره پای ثابت اعضای تیم ملی هستند و مایه افتخار کشور، در زمینه ورزش پرطرفدار فوتبال نیز شاهد حضور بازیکنان بومی بسیاری در لیگ حرفه‌ای فوتبال هستیم اما سؤال اینجاست که با وجود این همه توانایی چرا در چند سال اخیر هیچ تیمی از مازندران در لیگ حرفه‌ای ایران جایی نداشته و مردم ورزش‌دوست استان از ندیدن بازی تیم خود در لیگ برتر حسرت می‌خورند. این سؤالی است که "مقداد نجف‌نژاد" نماینده مردم بابلسر و رئیس کمیته فوتبال مجلس در گفت و گو با نشریه وارش به آن پاسخ داده است.

چندی است لیگ برتر نامی از تیم‌های مازندرانی به خود ندیده و حتی امیدی به صعود تیم شموشک به لیگ برتر وجود ندارد. در عین حال که استان پتانسیل خوبی در زمینه فوتبال دارد و بازیگران بسیاری از مازندران در لیگ حرفه‌ای توپ می‌زنند.

بله. زمانی را به یاد دارم که هشتاد فوتبالیست مازندرانی در لیگ‌های دسته اول و برتر توپ می‌زدند. الان هم تعداد بازیکنان استان در دیگر تیم‌ها کم نیست، اما برای اینکه به این مسئله بپردازم که چرا با وجود این همه پتانسیل وضعیت فوتبال استان به این شکل بحرانی در آمده، باید مثال‌های دیگری هم بیاورم. سه تیم ابومسلم، استقلال اهواز و شموشک سال‌های متمادی در لیگ حرفه‌ای توپ زده‌اند و حضوری پررنگ داشته اند، اما این سه تیم اکنون به کل از گردونه رقابت کنار رفته‌اند. دلیل اصلی این امر این است که تناسبی بین رقبا وجود ندارد؛ در یک سمت تیم‌هایی دولتی با توان بسیار بالای مالی و امکانات و در سمت دیگر تیمی خصوصی که با حداقل‌ها قصد رقابت دارد. خب مشخص است در این عرصه تیم بخش خصوصی از همان ابتدا بازنده است.

خب از یک طرف تأکید دولت بر خصوصی‌سازی است و از طرف دیگر شما از موفقیت تیم‌هایی می‌گویید که مورد حمایت دولت هستند. این تناقض چگونه باید از ساحت فوتبال کشور برداشته شود؟

همان‌طور که اشاره کردید ما سال هاست از تقویت بخش خصوصی به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از بسیاری مشکلات در کشور صحبت می‌کنیم. در صورت تقویت بخش خصوصی می‌توان از حضور آنها در این زمینه استفاده کرد. اما متأسفانه این امر به‌ویژه در زمینه فوتبال به دلیل جذابیت‌ها و درآمدهای کلانش هنوز عملی نشده است. به طور مثال رئیس‌جمهور سال گذشته از ضرورت واگذاری دو تیم بزرگ استقلال و پرسپولیس به مردم خبر داد، اما با گذشت یک سال از این حرف، هنوز شاهد عملیاتی شدن آن نیستیم.

این مسئله تبعات منفی بسیاری دربردارد. از جمله اینکه مانع از شکوفایی استعداد جوانان استان آن‌گونه که شایسته است، می‌شود.

قطعاً همین‌طور است.اصلاً یکی از دلایل اصلی ضعف تیم ملی همین موضوع است. اگر این مشکل حل نشود، جوانان مستعد تیم شایسته‌ای را برای نشان دادن مهارت‌های خود پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل استعدادهای بسیاری از بین می‌رود. در صورت ادامه این روند ما هیچ‌گاه یک تیم درست و حسابی در عرصه آسیا نخواهیم داشت، چون زیرساخت‌ها مناسب نیست. اگر می‌بینید کره جنوبی و ژاپن در ورزش به استانداردهای مطلوبی رسیده اند، به دلیل هدف‌گذاری‌شان در یک پروسه زمان‌دار است. آنها در یک برنامه ده ساله به این سمت رفته‌اند و صاحب چنین جایگاهی شده‌اند. ما هم اگر بخواهیم به جایگاهمان در فوتبال آسیا برسیم، باید چنین پروسه‌ای را طی کنیم و در عین حال به تقویت تیم هایمان بپردازیم.

این تقویت چطور باید صورت بگیرد. به بیان دیگر راه برون‌رفت از این مشکل چیست؟

اصل 48 قانون اساسی تأکید می‌کند که توزیع منابع و درآمدها باید بر اساس نیاز و استعداد صورت بگیرد. متأسفانه این اصل لااقل در زمینه فوتبال و به طور کلی ورزش به طور دقیق رعایت نمی‌شود. در حال حاضر بعضی استان‌ها به طور هم‌زمان دو تیم در لیگ برتر دارند که هر دوی این تیم‌ها از منابع ملی استفاده می‌کنند، اما شموشک و تیم‌های مشابه آن، گاه حتی بلیت رفت و برگشت یک مسابقه را نداشتند. اگر بخواهیم به ورزش کشور کمک کنیم، باید در وهله اول این توزیع درآمدها آن‌طور که در قانون آمده به طور عادلانه صورت بگیرد.

یعنی شما مشکل اصلی در این زمینه را مسائل مالی می‌دانید نه مدیریتی.

قطعاً مسائل مالی حرف اول را می‌ زند. ما در استان مازندران در عرصه‌های مختلف مانند کشتی، شنا و قایقرانی صاحب جایگاه هستیم، اما همین ورزش‌ها نیز به دلیل عدم امکانات مالی دچار مشکل هستند. مطمئن باشید فقط در صورتی که حداقل‌ها تأمین شود، استان مازندران هماوردی در بسیاری از رشته‌های ورزشی نخواهد داشت. الان به عنوان مثال شموشک را نگاه کنید. این تیم تماماً با کمک‌های مالی مهندس درویش اداره می‌شد و تیمی به کل خصوصی بود اما حالا با فوت مهندس درویش این تیم در لیگ دسته اول نیز مشکل جدی دارد. متأسفانه در فوتبال ایران شاهد نوعی بی‌عدالتی هستیم چون برخی استان‌ها به دلیل پتانسیلی که تماماً دولتی است، چند تیم در لیگ برتر دارند اما بعضی استان‌ها چون از این امکانات محروم هستند، یا تیمی ندارند یا به ندرت و چند صباحی یکی از تیم هایشان با هزار مسئله و حاشیه خودش را به جمع تیم‌های لیگ برتر می‌رساند.

برای حل این مسئله شما به عنوان رئیس کمیته فوتبال مجلس چه کارهایی در مجلس انجام داده اید؟

ما تلاش کردیم در زمینه ورزش و به ویژه فوتبال که جاذبه فوق العاده‌ای نسبت به دیگر رشته‌ها دارد، بستر را برای ایجاد تعادل و توازن در توزیع درآمدها رعایت کنیم. در زمینه بودجه تلاش ما این بوده که به سمت و سویی حرکت کنیم که حداقل‌ها برای همه رعایت شود تا میدان به هر 31 استان کشور داده شود، آنگاه تیم‌هایی که شایسته‌ترند بالا می‌آیند، یعنی حضور در لیگ برتر با توجه به استعدادها خواهد بود، نه به دلیل تفاوت‌های مالی باشگاهها. اگر این بستر فراهم شود، مطمئن باشید شرایط تقویت تیم ملی نیز ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر ما در بودجه سال گذشته حدود سه درصد اعتبارات مراکز بزرگ و وزارتخانه‌ها را برای توسعه بخش ورزش و مباحث فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. این نگاه ویژه به ورزش به دلیل جوان بودن کشور ماست و یکی از اولویت‌های جوانان ورزش است لذا در بحث بودجه هم دولت و هم مجلس به تقویت ورزش و به ویژه ورزش همگانی توجه خاصی دارند و تلاش آنها توسعه زیرساخت‌هاست.

چرا این حمایت و صرف این هزینه برای تیم‌های استان دیده نمی‌شود؟ منظورم این است که چرا صنایع مادر برای ارتقاء سطح فوتبال مازندران هزینه نمی‌کنند؟

دلیلش روشن است، چون مازندران استانی صنعتی نیست. ما در بخش صنعت 25 سال ممنوعیت احداث صنعت را در این استان داشتیم. در واقع به اعتقاد مسئولان طبیعت فوق‌العاده این استان آن را از صنعت بی‌نیاز کرده است. اکنون بعد از این همه سال در دوره احمدی‌نژاد این ممنوعیت برداشته شده است. با این حال معتقدیم نگاه به این استان برای ارتقاء صنعت نباید مانند دیگر استان‌ها بلکه باید مضاعف باشد تا ما در استان خود به حداقل‌های دیگر استان‌ها برسیم. اگر صنعت در مازندران رشد کند و صنایع مادر در این استان ایجاد شود، ما نیز مانند سپاهان، تراکتور‌سازی و غیره پیشرفت خواهیم کرد.

با حمایت‌های دولتی که اشاره کردید و ایجاد بستر برای توسعه صنعت در استان مازندران به عقیده شما مردم این استان چه زمانی شاهد حضور تیم فوتبالشان در لیگ برتر خواهند بود؟

برای تحقق این امر ما نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و سرمایه مناسب هستیم. سابقه حضور طولانی‌مدت تیم‌های استان مانند نساجی و شموشک در لیگ حرفه‌ای نشان می‌دهد این استان قابلیت‌های فراوانی در زمینه فوتبال دارد اما برای رشد و بالندگی این استعدادها نیاز به حمایت مالی از سمت مرکز هم بسیار ضروری است.

ما در صدد جذب این حمایت برای فوتبال استانیم که اگر این امر محقق شود، مازندران هم مانند بسیاری از استانهای دیگر تیمی در لیگ فوتبال دسته برتر خواهد داشت.

  • کد خبر : 23448
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار