خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/15 - 11:07
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بزرگواری در گفت وگو با روزنامه امید مردم

عشایر ذخایر انقلابند

**عشایر ذخایر انقلاب و مملکتند. این جمله‌ای است از امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی که آمد تا حق مستضعفین را از مستکبرین بگیرد و عشایر، یکی از همان اقشار مستضعف بودند، که امام امت آنان را ذخیره انقلاب و مملکت خواند. امروز، از استان کهگیلویه و بویراحمد سه تن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، که به گفته حجت‌الاسلام بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمئی ، هر سه از عشایر برآمده‌اند...

با موضوع عشایر و جایگاه آنان در استان و کشور و مشکلاتشان و... به سراغ حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری، نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی رفتیم، تا سؤالاتمان را با او در میان بگذاریم.

آقای بزرگواری، جایگاه عشایر را کشور پس از پیروزی انقلاب چگونه می‌بینید؟

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با توجه به این که بنیانگذار بزرگ جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (قدس سره) اشارات مستقیم بسیاری درباره عشایر غیور کشورمان داشته‌اند و آنان را ذخایر مملکت عنوان کرده‌اند و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) بارها در سخنان‌شان این قشر را که سرمایه عظیم نظام اسلامی هستند، مورد لطف قرار داده‌اند و به ویژه درباره عشایر فرموده‌اند که اینها، زبان گویای دفاع از خود را ندارند و مسئولان باید خود توجه بیشتری به امور آنان کنند، امروز شاهد آن هستیم که در دستگاه‌های دولتی، مرکزی به نام مرکز رسیدگی به امور عشایر وجود دارد که تلاش می‌کند تا امور عشایر رسیدگی کرده و گره از مشکلات این قشر باز کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجهات بسیاری به ایلات و عشایر شد، چراکه در نظامی که نظام الهی است، همه افراد با یکدیگر برابرند و از حقوق یکسان برخوردار.

با توجه به اینکه بخشی از جمعیت استان از این قشر هستند، جایگاه عشایر را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر نقاط کشور پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه‌ای به امور عشایر شد. ذکر این نکته نیز الزامی است که در دو سه سال اخیر، با توجه به این که هر سه نماینده استان از میان عشایر به نمایندگی رسیده‌اند، تلاش شده است تا در حد امکان اقداماتی برای کمک به این قشر عظیم اما محروم انجام شود.

لطفاً به یکی از این اقدامات اشاره کنید.

برای مثال، در گذشته شاهد آن بودیم که هنگامی که ایلی در یک دشت یا منطقه ییلاقی ساکن می‌شدند، همواره نگران پایان یافتن جریان آب در آن بودند و به محض تمام شدن آب منطقه و نداشتن ذخایر آب، ناچار از ترک آن منطقه می‌شدند و کوچ می‌کردند اما امروزه، می‌بینیم که درست در همان منطقه‌ای که عشایر پیش از این به دلیل ترس از کمبود آب مجبور به ترکش بودند، منابع آب فراهم شده است تا این عزیزان بتوانند از آن استفاده کنند. از طرف دیگر کیلومترها راه و جاده برای عشایر در مسیر کوچ و آمد و شد آنان آماده شده است تا کمکی هرچند کوچک به این «ذخایر انقلاب» شود.

آیا این سطح از کمک‌ها و خدمت رسانی‌ها به عشایر کافی است؟

البته این گونه نیست. محرومیت‌های عشایر بسیار بیشتر از این‌ها است، و ظرفیت‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی به این قشر محروم وجود دارد. امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان کشور و استان، گامی بلند برای خدمت‌رسانی به عشایر و ایلات برداریم و آنان را به جایگاهی که درخور شأن عشایر است، نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.

در حال حاضر مشکل اصلی عشایر استان چیست؟

عشایر همه روزه با مشکلات و محدودیت‌ها و محرومیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند و من در دیدار اخیرم با جمعی از عشایر استان، به بررسی مشکلات آنان پرداختم اما یکی از مهمترین مشکلاتی که این قشر همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، مشکل آبرسانی، علی‌الخصوص در مناطق کوهستانی و دور از دسترس است. مسئله دیگر، اعطای آرد و سایر اجناس یارانه‌ای است که باید به عشایر عزیز کشورمان رسانده شود، چراکه آنها در مناطقی در دوردست زندگی می‌کنند اما مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل چراگاه‌ها و مراتع و منابع طبیعی تعریف نشده در کشور است. مراتعی در سطح استان وجود دارند که به عناون چراگاه تعریف نشده‌اند و عشایر نمی‌توانند برای دام‌های خود، از آن‌ها استفاده کنند. البته چراگاه‌هایی وجود دارد، اما علوفه آنها کافی نیست و جواب نیازهای این قشر را نمی‌دهد.

آقای بزرگواری، سخن از منابع طبیعی به میان آمد و شما نیز خود عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هستید. از طرح جامع منابع طبیعی در کمیسیون چه خبر؟

هفته گذشته در کمیسیون مشغول بررسی طرح جامع منابع طبیعی بودیم. وزیر نیرو هم برای پاسخگویی به برخی از سؤالات در کمیسیون حاضر شده بود. در این جلسه، درصدد تدوین قانون جامع برای حفاظت از منابع جنگلی کشور بودیم. یکی از موضوعات مورد تصویب، زمین‌های کوچک دارای مالک در داخل جنگل‌ها بود. کمیسیون کشاورزی تصویب کرد روستائیان زمین‌ها را با قیمت کارشناسی تملک کنند. از سوی دیگر، سازمان منابع طبیعی موظف شد در برنامه‌ای پنج یا 10 ساله، دامداران را از جنگل‌ها خارج کند. دامداران برای رویش علوفه در زیر درختان بلندمرتبه جنگلی، اقدام به قطع آنها می‌کنند و این مشکل موجب شد، کمیسیون با این افراد برخورد کند. مصوبه دیگر این بود که سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور موظف به تدوین طرح‌هایی شد که بخش‌های تخریب شده جنگ‌ها، بازسازی شود.

آیا از مزایای این طرح، چیزی هم عاید استان کهگیلویه و بویراحمد، از جمله عشایر می‌شود؟

بله، بی‌شک مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اثرات تصویب و اجرای این طرح را خواهند دید، چراکه استان ما، چیزی حدود 20درصد از کل جنگل‌های کشور را دربردارد، و بیشترین جنگل‌های رشته کوه زاگرس نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. چنین طرحی بی‌شک در زوایای مختلف زندگی بسیاری از مردم، اثرات مهمی خواهد گذاشت. بسیاری از مردم استان، از جمله عشایر عزیز اثرات تصویب طرح جامع منابع طبیعی کشور را خواهند دید.

  • کد خبر : 26868
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار