خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/02 - 18:37
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
قدرت الله حسینی پور،

طرح هادی، موجب مهاجرت معکوس به طرف روستاها شده است

**نماینده مردم گچساران در مجلس، درباره روند اجرای طرح هادی در روستاها گفت: این طرح موجب مهاجرت معکوس به طرف روستاها شده است

 

سید قدرت الله حسینی در گفت وگو با امید مردم  به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز پرداخت. مشروح این گفت وگو در زیر می آید:

هفته گذشته برای سرکشی به حوزه انتخابی، سفری به گچساران داشتید. از برنامهها و دیدارهای این سفر بگویید.

برای بررسی مشکلات و معضلات روستاها جلساتی تشکیل شد که شورای اداری استان، مدیرکل روستایی استانداری، بخشداری مرکزی گچساران، دهیاران کل شهرستان‌ها و رؤسای شورای اسلامی شهرستان در آن حضور داشتند. همچنین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در گچساران برگزار شد. در این همایش سعی شد تا افراد حاضر برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و صنعت در شهرستان گچساران ترغیب شوند.

 در جلساتی که عنوان کردید چه مشکلاتی برای بررسی مطرح شد؟

مشکلات عمومی روستاها از قبیل آب شرب، آب کشاورزی، تعریض و آسفالت جاده‌ها، بازسازی مساجد، مشکل گازرسانی و طرح هادی روستا مطرح و برای حل آنها پیشنهاداتی عنوان شد.

 لطفاً درباره طرح هادی روستا کمی توضیح بدهید.

این طرح توسط بنیاد مسکن در کل کشور برای روستاهایی با جمعیت و فاکتورهای تعیین شده اجرا می‌شود. هر روستایی که ویژگی‌هایی اجرایی این طرح را داشته باشد امکانات خاصی دریافت می‌کند. این امکانات شامل جدول کشی، آسفات، خیابان کشی و... می‌شود. در واقع طرح هادی روستاها، طرحی است برای شکل‌دهی شهری به فضای روستاها.

 آیاطرح هادی تاکنون در روستاهای استان کهگیلویه اجرا شده و آیا تأثیرات مثبتی هم داشته است؟

بله، در تعدادی از روستاها این طرح پیاده شده که تأثیرات مثبت فراوانی هم داشته است. از جمله اثرات مثبت می‌توان به تحول در مسائل بهداشتی و خدمت‌رسانی بهتر در زمینه آب، برق و کشاورزی اشاره کرد اما مهم‌ترین تأثیر اجرایی طرح هادی روستا مهاجرت معکوس است.

 یعنی با توجه به افزایش امکانات در روستاها مهاجرین ساکنان آنها به شهرها به بازگشت به محل زندگی قبلی خود رغبت پیدا کرده‌اند. امیدواریم با پیشرفت این طرح روند مهاجرت معکوس به روستاها افزایش یافته و از مشکلات پیش آمده در شهرها و بیکاری مهاجرین کاسته شود.

 در مورد مسائل آموزشی با چه مشکلاتی در استان و شهرستان گچساران برخورد کردید؟

خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد. البته به دلیل توجه به مسائل آموزشی در دولت نهم و دهم، مشکلات آموزشی استان تا حدود زیادی مرتفع شده است. افزایش فضاهای آموزشی با تخصیص اعتبارات خوب انجام شده و هر جا که نیاز وجود داشت مدرسه احداث شد. با قضیه استخدامی‌های اخیر آموزش و پرورش هم مشکل کمبود معلم برطرف شده و نیاز مدارس تأمین شد.

 کمی هم در مورد آخرین موضوعات مطرح شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش از سفر بگویید.

کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسات اخیر خود موضوع مرتبط با آموزش در مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها را در دستور کار داشت. مسئولان آموزش و پرورش، معاونت مشارکت‌های مردمی و مسئولان بهزیستی تهران در این جلسات حضور داشتند. موضوع مطرح شده به بحث میان بهزیستی و آموزش و پرورش بر سر پذیرفتن مدیریت آموزش پیش دبستانی‌ها بر می‌گردد. در این زمینه گفت‌وگو‌هایی انجام گرفت که با توجه به اهمیت موضوع قرار شد جلسات کارشناسی دقیقی در هفته‌های آینده برگزار شود.

 بحث میان مسئولان بهزیستی و آموزش و پرورش دقیقاً شامل چه مواردی است؟

موضوع از این قرار است که آموزش و پرورش با توجه به بحث یکسان‌سازی آموزش در تمامی مقاطع قصد دارد مسئله آموزش کشور را از پیش دبستانی‌ها و مهد کودک‌ها آغاز کند و مانند گذشته شاهد آموزش متفاوت بهزیستی در پیش دبستانی و سپس آموزش و پرورش در پایه اول دبستان نباشیم و جلوی دو گانگی‌ها گرفته شود.

 علت اعتراض مسئولان بهزیستی در این موضوع چیست؟

بهزیستی سابقه 30 ساله در زمینه آموزش و مدیریت مهد کودک‌ها دارد و طبیعتاً در این مقوله مدعی است. با توجه به اینکه در بخش مهد کودک‌ها سرمایه‌گذار خصوصی هم وجود دارد، حرف مسئولان بهزیستی این است که اگر بچه‌های بالای 4 سال تحت پوشش آموزش و پرورش قرار بگیرند برای سرمایه‌گذار خصوصی صرف نمی‌کند که تنها 3 سال برای نگهداری بچه‌ها سرمایه‌گذاری کند در نتیجه در این بخش دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین بهزیستی درصدد است تا مانند قبل مدیریت آموزش مهدکودک‌ها و پیش دبستانی را بر عهده داشته باشد اما وزارت آموزش و پرورش با توجه به موارد قانونی هم که در اختیار دارد بر یکسان‌سازی آموزش از ابتدا تأکید دارد.

  • کد خبر : 29992
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار