خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/09 - 12:43
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
در گفت‌وگو با نمایندگان استان گیلان مطرح شد

ضرورت توجه جدی به ایمن‌سازی در برابر زلزله

**ایران از جمله کشورهای زلزله‌خیز جهان است و در حافظه همه ما خاطرات ناگواری از وقوع این رویداد طبیعی وجود دارد. زلزله رودبار و بم از ناگوارترین زلزله‌های تاریخ معاصر بوده که آسیب‌های جانی فراوانی را دربرداشته است.

پس از بروز این زلزله‌ها همواره سخن از مقاوم‌سازی و ایمنی در برابر زلزله به میان می‌آید، اما پس از فروکش کردن التهاب اولیه معمولاً این الزامات هم به فراموشی سپرده می‌شود. روز پنجم دی ماه در تقویم با عنوان روز ملی ایمن‌سازی در مقابل زلزله نام‌گذاری شده است.

در این گفت‌وگو سه تن از نمایندگان استان درباره بافت‌های فرسوده در استان و ضرورت ایمن‌سازی منازل مسکونی در مقابل زلزله سخن گفته‌اند که می‌خوانید.

هنوز ضرورت مقاومسازی را درک نکردهایم

محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در گفت و گو با وارش با اشاره به زلزله خرداد سال 83 در این حوزه انتخابی می‌گوید: پس از زلزله سال 83 در روستاهای نوشهر و چالوس، در زمینه بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده اقدامات قابل‌توجهی در این حوزه انتخابی صورت گرفته است، اما متأسفانه هنوز بخش‌های بسیاری وجود دارد که نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه فرهنگ و ضرورت مقاوم‌سازی با وجود زلزله‌های بزرگ در کشور درک نشده است و بسیاری از مردم حاضر به صرف هزینه در این بخش مهم نیستند.

این نماینده می‌گوید: خوشبختانه بنیاد مسکن و شهرسازی با وام‌هایی که به این منظور پرداخت می‌کند، نظارت را جدی گرفته و ادامه اختصاص وام را منوط به تأیید ناظران این بنیاد می‌داند. این امر می‌تواند زمینه باشد برای توجه جدی‌تر در رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌سازی و احیای بافت‌های فرسوده.

محسنی در ادامه به مسکن مهر اشاره می‌کند و می‌گوید: مسکن نیز با توجه به استانداردهای لازم و قیمت پایین شرایط مطلوبی را برای خانه‌دار شدن مردم فراهم کرده است. این طرح در حوزه انتخابی ما با جدیت آغاز شده و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است. پیگیری‌های مهندس نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی و تسهیلات دولت برای تسریع در روند اجرای این طرح نیز موجب شده مسکن مهر متقاضیان بسیاری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با سرعتی که این طرح در اجرا دارد، می‌توان مسکن مهر را از موفق‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌های دولت دانست که می‌تواند اقدامی مهم در زمینه حذف بافت فرسوده و خانه‌دار شدن مردم باشد.

اکبری تالارپشتی: مقاومسازی به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، علت اصلی در بی‌توجهی به ایمن‌سازی را عدم نظارت دقیق و کارشناسانه و همچنین درک نشدن ضرورت و اهمیت آن عنوان می‌کند.

اکبری تالارپشتی در این باره می‌گوید: متأسفانه از آنجایی که مقاوم‌سازی به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است، ضروری است ما برای تحقق این امر نظارتی قوی و جدی را داشته باشیم.

این نماینده ادامه می‌دهد: با این حال نظارت قوی نیز وجود ندارد و در فضای روستایی و شهری خانه‌های ساخته می‌شود که آن گونه که باید در ساخت آنها مسائل ایمنی رعایت نشده است.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه راه برون‌رفت از این آسیب را سختگیری در واگذاری مجوزها و پایان کار می‌داند و می‌گوید: توصیه من این است که مراکزی که مسئول صدور مجوز هستند باید چارچوب‌هایی داشته باشند که در صورت عدم رعایت آن چارچوب‌ها و استانداردها پایان کار داده نشود. این سخت گیری‌ها راه را بر هرگونه سوءاستفاده احتمالی می‌بندد.

اکبری در ادامه با اشاره به وام‌های پرداختی بنیاد مسکن می‌گوید: خوشبختانه مدتی است بنیاد مسکن نظارت‌ها را تا حدودی سفت و سخت گرفته و وام‌های پرداختی را در چند نوبت و در صورت اجرای دقیق شرایط ایمنی می‌پردازد. این موضوع موجب خواهد شد علاوه بر توجه جدی‌تر به ایمن سازی، کم‌کم فرهنگ این امر هم برای مردم درونی شود.

یوسفیان: در بحث مقاومسازی ضعف داریم

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مکلف شدن دولت در برنامه پنجم توسعه برای احیای بافت‌های فرسوده می‌گوید: در بحث مقاوم‌سازی چون بودجه مستقلی نداشته‌ایم، ضعف‌های بسیاری داریم. در برنامه پنجم به دلیل اهمیت این موضوع دولت مکلف به احیای بافت‌های فرسوده شده است، اما دولت به تنهایی قادر به انجام این مهم نخواهد بود.

این نماینده با اشاره به حوزه انتخابی خود می‌گوید: شهرهایی که قدمت بیشتری دارند، معمولاً در برابر زلزله هم آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا ساخت و سازها در سال‌های دورتری صورت گرفته است.

یوسفیان ادامه می‌دهد: آمل هم از شهرهای بسیار قدیمی است و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از شهر در بافت فرسوده قرار دارد.

وی می‌گوید: ما برای پیگیری احیای بافت فرسوده نشست‌های متعددی برگزار و مسئولان اجرایی را به شهرستان دعوت کرده‌ایم. از جمله این اقدامات می‌توان به دو سفر وزیر مسکن و شهرسازی به آمل و همچنین نشست دکتر حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی با شهردار و شورای شهر آمل اشاره کرد.

یوسفیان‌ملا با اشاره به ضرورت همراهی با دولت برای پیشبرد قانون احیای بافت فرسوده می‌گوید: به طور قطع و یقین دولت نمی‌تواند برای چهارپنج هزار شهر ایران به تنهایی اقدام خاصی انجام دهد. به همین دلیل نیاز به حمایت دیگر دستگاهها و نهادها دارد. در نشستی که با وزیر اقتصاد و دارایی داشتیم قرار شد با همکاری شهرداری، اوراق قرضه برای احیای بافت فرسوده آماده و واگذار شود.

این نماینده معتقد است: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت بهترین روش برای احیای هرچه سریع‌تر بافت فرسوده فروش اوراق قرضه است که هم سرمایه‌گذاری مطمئنی است و هم سود تضمین شده‌ای دارد. در حال حاضر این طرح در بانک مرکزی در حال پیگیری است و امیدوارم با این شیوه حرکتی جدی در زمینه مقاوم‌سازی بافت فرسوده و ایمنی در برابر زلزله آغاز شود.

  • کد خبر : 34661
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار