خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/07 - 16:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده جیرفت و عنبرآباد:

صنعت کرمان با بی‌آبی مواجه است

**علی اسلامی‌پناه از بروز مشکلات جدی برای بخش صنعت به‌خصوص در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کرمان درباره تأمین آب مورد نیاز بخش صنعتی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت،"علی اسلامی پناه" نماینده جیرفت و عنبر آباد در گفتگو با نشریه نگارستان اظهارداشت:یکی از مشکلات بخش صنعت تأمین آب این بخش در استان کرمان است و این درحالی است که بخش عمده‌ای از آب موجود در استان در بخش‌های دیگر هدر می‌رود.

وی اظهارداشت:در صورتجلسه وزارت نیرو تأمین آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق خرید چاه و یا تخصیص تعادل بخشی ذکر شده است که برای خرید چاه نیاز به بودجه‌های چند میلیاردی است و اقدام از طریق تخصیص تعادل بخشی نیز نیاز شهرک‌ها را برآورده نمی‌سازد.

اسلامی‌پناه با بیان اینکه تأمین آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کرمان شدیداً با مشکل مواجه شده است، افزود: انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون و همچنین انتقال آب از خلیج فارس به کرمان در حال مطالعه و انجام است.

وی اظهار داشت:استان کرمان 183 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و متوسط بارندگی در استان کرمان 135 میلیمتر است و برای همین طرح انتقال آب به استان کرمان برای رفع معضل کم‌آبی از مهمترین طرح‌های استان است.

اسلامی‌پناه خواستار افزایش استفاده آب در بخش صنعت و استفاده بهینه در سایر بخش‌ها به ویژه کشاورزی شد و گفت:بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی روی می‌دهد.

وی با اشاره به ادامه خشکسالی و کمبود بارندگی طی سال آبی گذشته در کرمان اظهار داشت:روند خشکسالی در استان کرمان طی سیزده سال گذشته ادامه داشته است و این امر موجب کاهش آبدهی و یا خشکیدگی بسیاری از منابع آبی در استان کم‌آب کرمان شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد:به دلیل خشکسالی منابع آبی همچون چاه‌ها و چشمه‌ها با کاهش سطح آبدهی مواجه شده‌اند و در مقابل استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به محدودیت منابع آب زیرزمینی و امکان تخریب این منابع آب به دلیل کاهش سطح آبهای زیرزمینی، نسبت به استفاده بی‌رویه از این منابع هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف آب در استان کرمان غیر منطقی است به‌گونه‌ای که از مجموع آب استحصالی در استان 95 درصد در بخش کشاورزی، چهار درصد شرب و بهداشت و تنها یک درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود و این درحالی‌است که از میزان آب استفاده شده در بخش کشاورزی که 95 درصد آبهای استحصالی در استان را شامل می‌شود تنها 40 درصد بهره‌وری دارد و بقیه هدر می‌رود.

اسلامی‌پناه افزود:متأسفانه خشکسالی در سال جاری نیز در کرمان ادامه دارد و با توجه به ادامه این روند صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی به‌خصوص منابع آبهای زیرزمینی که محدود هستند، ضروری است.

  • کد خبر : 23482
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار